Pochodzące z
Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów "Helmutami",
będą kursować w ruchu liniowym tylko do końca tygodnia.
W niedzielę, 10
listopada br., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników
Pojazdów Szynowych w Poznaniu zapraszają do zajezdni przy ul. Madalińskiego,
gdzie odbędzie się pożegnanie "Helmutów".
Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w
1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając
trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Pomimo, że były to
tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej
zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie
najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in.
fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu
pasażera, a także wydajne ogrzewanie wnętrza pasażerskiego – wyjaśnia
Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu było 56
tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym
dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z
uwagi na swój wiek "Helmuty" były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor.
W związku z zakupem Moderusów Gamma są wycofywane.
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów
dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako
zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez
okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.
Zanim jednak jednokierunkowe GT8 znikną na dobre z
krajobrazu Poznania będzie można wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę.
W niedzielę, 10 listopada br., w godzinach od 11.00 do 12.00
na terenie Zajezdni Madalińskiego odbywać się będzie wystawa wagonów.
Zaprezentowane zostaną wagony zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z
Düsseldorfu, GT8 - 702 z Düsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem (one
są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie,
będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703,
707, 708, 711 i 712.
O godzinie 12.00 rozpocznie się odbędzie się pożegnalny
przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście.
Trasa przejazdu:
MADALIŃSKIEGO - Hetmańska - Głogowska - trasa PST - OS.
SOBIESKIEGO
OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Roosevelta - Fredry - Gwarna -
Święty Marcin - Podgórna - most św. Rocha - trasa Kórnicka - FRANOWO (przejazd
przez zajezdnię MPK)
FRANOWO – Górny Taras Rataj - Hetmańska - 28 Czerwca 1956 r.
- Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Plac Wolności -
Fredry - Roosevelta - Wielkopolska - PIĄTKOWSKA
PIĄTKOWSKA - Wielkopolska - Roosevelta - Dąbrowskiego -
Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Roosevelta - most Dworcowy - Wierzbięcice -
MADALIŃSKIEGO
Udział w imprezie jest bezpłatny. Podczas przejazdu
umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzą kwestę
"Ratujmy Stare Bimby" - dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty
wagonów historycznych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Emilka Ossowska
W końcu ten dzień nastał! Tak mniej-więcej o pięć lat za długo panoszyły się Helmuciska po Poznanniu.
Oby na dobre je wycofali (nie liczę tych pięciu GT8-ZR, które mają zostać... niestety). Poznań bez GT8 będzie piękny!
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.