Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej może ruszać

infotram
01.07.2020 12:45
0 Komentarzy

Została wydanadecyzja zezwalająca na realizację dla linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju zKrowodrzy Górki do Górki Narodowej – podał krakowski ratusz.  

Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności. 1 lipcamiasto przekazało teren budowy wykonawcy. Prace budowlane rozpoczną się 13lipca. W związku z tym, w północnej części Krakowa należy się liczyć ze sporymiutrudnieniami w ruchu.

Po trwającym kilkanaście miesięcy postępowaniu w WydzialeArchitektury i Urbanistyki UMK, wydano decyzję zezwalającą na realizację (ZRID)dla budowy linii tramwajowej na odcinku pętla Krowodrza Górka i Górka Narodowa.

Było to jedno znajbardziej żmudnych i trudnych postępowań administracyjnych dotyczącychinwestycji komunikacyjnej w ostatnich latach. Brało w niej udział ponad 6tysięcy stron, które na poszczególnych jego etapach miały możliwość zgłaszanauwag i postulatów. Na szczęście udało się zgromadzić cały materiał dowodowy,wyjaśnić wszelkie wątpliwości zgłaszane przez strony postępowania i wydać takoczekiwaną przez mieszkańców decyzję. Sam dokument ma ponad 200 stron, coświadczy o złożoności sprawy – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Wydana niedawno decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowejwykonalności, więc będzie można bezzwłocznie przystąpić do prac. W środę, 1lipca miasto przekazało teren budowy wykonawcy, który do realizacji zadaniaplanuje przystąpić w poniedziałek, 13 lipca.

Zgodnie z kontraktem wykonawca będzie miał 26 miesięcy nawykonanie wszystkich prac. Harmonogram inwestycji jest bardzo napięty. Zadaniema zapewnione dofinansowanie unijne, które trzeba rozliczyć do 2023 roku.Miasto więc liczy na mobilizację wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego,by zadanie zrealizować i rozliczyć w zakładanym terminie.

Start prac oznacza, że w północnej części Krakowa pojawiąsię utrudnienia w ruchu. Newralgicznym miejscem będzie ulica Opolska, którazostanie zawężona z trzech do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku na odcinku odskrzyżowania z ul. Pleszowską do kładki nad ul. Opolską. Lokalne zawężenia dodwóch pasów pojawią się też w rejonie skrzyżowań z ulicami Wyki i Pleszowską naczas budowy tymczasowych przystanków autobusowych.

W miarę postępu prac, w kolejnych tygodniach, wykonawcaplanuje też lokalne zawężenia kilku innych ulic w obszarze inwestycji, a takżechodników i ścieżek rowerowych. O miejsca i terminach będziemy informować zwyprzedzeniem.

W etapie, tzw. „0”, który potrwa około siedmiu miesięcy,wykonawca skupi się na przygotowaniu terenu budowy, w tym organizacji zapleczai placów składowych. Usuwana będzie roślinność, która koliduje z planowanainwestycją, budowane będą objazdy, prowadzone będą prace rozbiórkowe iarcheologiczne w zakresie niezbędnym do realizacji zadania. Wykonawca zajmiesię też przekładkami sieci uzbrojenia podziemnego, rozpocznie też budowęobiektów inżynierskich.

Warto wiedzieć, że linii tramwajowa KST Krowodrza Górka -Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania ul.Wybickiego, dra Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek zjednym  peronem tramwajowym. Kolejne dwaperony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycjizostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul.Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodziłbuspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe napętli „Krowodrza Górka”. Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R.Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Mocno przebudowanabędzie ul. Opolska, gdzie przewidziano dwukomorowy tunel drogowy o długości ok.100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica,łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tymrejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwajskręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul.Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunkipołudniowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano wrejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej,by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa peronytramwajowe. Następnie po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanekprzewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane teżbędą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha.

Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli „Górka Narodowa”,gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminalautobusowy oraz parking P&R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycjizmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających wsystemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowaniasamochodów elektrycznych.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych”INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych”TOR-KRAK” Sp. z o. o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ześrodków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko na lata 2014-2020. (UMK)

Komentarze