Bydgoszcz z koncepcją rozwoju komunikacji tramwajowej

infotram
11.12.2019 07:45
0 Komentarzy

Z początkiem grudnia Bydgoszczpodpisała umowę na przygotowanie wielowariantowej koncepcji, która wskaże,gdzie w pierwszej kolejności warto budować nowe torowiska tramwajowe. Wstępnadokumentacja jest niezbędna do ubiegania się o unijne fundusze na lata 2021-27.

Rozpoczynają się już przygotowania do kolejnych zadańzwiązanych z rozbudową naszej sieci tramwajowej. By starać się o unijnefundusze na lata 2021-27 potrzebne są między innymi wielowariantowe koncepcje,które określają najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktuwidzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego iśrodowiskowego. Zlecono w przetargu ich opracowanie dla trzech nowych trastramwajowych.

Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma WYGInternational. Zadeklarowała ona realizację zadania za kwotę 880 tysięcyzłotych i duże doświadczenie zespołu projektowego. To właśnie z tym podmiotem wostatnich dniach podpisano umowę.

Nowe trasy na pewno lepiej skomunikują między innymi centrummiasta oraz osiedla Bielawy, Bartodzieje, Szwederowo i Górzyskowo.Wielowariantowe koncepcje, określają najbardziej potrzebne inwestycje inajlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego,ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.

Z dworca na Gdańską

W dwóch wariantach analizowane będzie przygotowanie nowegopołączenia pętli przy Rycerskiej z ulicą Gdańska. Pierwszy zakłada puszczenietorowiska przez tereny kolejowe wzdłuż planowanej do rozbudowy trasy WZ. Drugiwariant zakłada natomiast układanie torowisk na Chocimskiej i przez planowanedo zabudowy tereny północnej części Bocianowa.

Trasa przezBartodzieje

Analizie poddana zostanie również budowa dwutorowej liniitramwajowej łączącej pętlę przy ul. Chodkiewicza na osiedlu Bielawy z rondemFordońskim. Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrumBydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicąFordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Ponadto nowa trasa będziefunkcjonować jako alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicyGdańskiej. Długość tej trasy to około 1,6 km.

Tramwajem przezSzwederowo

Trzecim zadaniem jest budowa dwutorowej linii tramwajowejłączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Trasa będzie przebiegać przezosiedla Szwederowo, Górzyskowo po śladzie ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskieji Kruszwickiej. Torowisko nie tylko poprawi komunikację na Szwederowie i Górzyskowie. Będzie to także alternatywnatrasa pomiędzy górnym tarasem, a centrum miasta. Długość tej nowej trasy tookoło 3,4 km.

Dodatkowo przygotowane zostaną również koncepcje rozbudowypętli w Lesie Gdańskim oraz przy ul. Bałtyckiej. Inwestycja w Myślęcinku zapewnisprawniejszy ruch taboru tramwajowego poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy torperonowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających dopojazdów. Z kolei inwestycja na Bartodziejach pozwoli na korzystanie zzastępczej pętli w przypadku awarii zarówno po zachodniej jak i wschodniejczęści sieci tramwajowej miasta Bydgoszcz.

Przed nami kolejnekonsultacje

W trakcie przygotowywania planów będą uwzględniane m.in.rozwiązanie związane z poprawą przepustowości na skrzyżowaniach, uwzględniającepotrzeby niepełnosprawnych. Dodatkowo w analizach kosztów będą analizowane dwarodzaje  konstrukcji torowiska: klasycznepodsypkowe oraz tzw. „zielone”. Po przygotowaniu koncepcji przebiegu wszystkichtrzech tras, planowane są konsultacje społeczne, po których nastąpi ewentualnewprowadzenie zmian.

Komentarze