Bydgoszcz z nowym węzłem tramwajowym. Ruszyły odbiory

infotram
05.11.2019 11:15
0 Komentarzy

Rozpoczęły sięczęściowe  odbiory na rozbudowanym węźleSzarych Szeregów w Bydgoszczy. Nowe torowiska, rowerowe drogi i chodnikipoprawią bezpieczeństwo i wygodę pasażerów.

Tramwaje wzdłuż ulic Bełzy, Szpitalnej  i Wojska Polskiego kursują już od 1953 roku.Wówczas w rejonie ul. Szarych Szeregów funkcjonowały zaledwie dwa rozjazdy. Tramwajena górny tras po raz pierwszy wjechały 22 lipca 1953 roku. Torowiska wzdłużulic Bełzy, Szpitalnej i Wojska Polskiego (w kierunku pętli Kapuściska iGlinki) powstały wraz z budową linii Brda, czyli torowiska obsługującego międzyinnymi Łęgnowo i zakłady przemysłowe ulokowane wzdłuż ul. Toruńskiej. W latach50. XX wieku na granicy Kapuścisk i Wyżyn nie było rozległego skrzyżowania zwyspą centralną. Od ul. Toruńskiej w kierunku dawnego Zachemu biegła droga zbetonowych płyt. Wzdłuż niej zbudowano dwutorowe torowisko (od skrzyżowaniaToruńskiej i Spokojnej do Szpitalnej). W kierunku pętli Kapuściska prowadziłjuż tylko jeden tor z mijankami. W miejscu dzisiejszego domu handlowego”Hermes” po obu stronach jednojezdniowej ulicy stały niewielkie zabudowania.Nie pozwoliły one wówczas na układanie dwóch torów. Po wybudowaniu linii naKapuściska tramwaje dosłownie przejeżdżały pod oknami domów. Wjazd i wyjazd wkierunku pętli Glinki zapewniały wyłącznie dwie zwrotnice i jedna krzyżownica.Od ul. Toruńskiej po zachodniej stronie ulic Spokojnej i Bełzy torowisko biegłoprzez pola. Nie było wówczas w tym miejscu żadnej zabudowy mieszkaniowej.

Węzeł Szarych Szeregów nabrał kształtu zbliżonego doobecnego w latach 1974-76 . Wówczas to rozpoczęto przebudowę ul. WojskaPolskiego, która zamieniła się w dwujezdniową arterię z torowiskiem pomiędzyjezdniami. Miała ona połączyć osiedla Kapuściska, powstające Wyżyny i WzgórzeWolności z ulicą Kujawską. Wraz z tym projektem zbudowano też linię tramwajowąna odcinku od Szpitalnej do Magnuszewskiej. Dalszy odcinek w kierunku obecnegoronda Kujawskiego  w związku z planamizmiany rozstawu torowisk wykonywano już w innej technologii (szerokiego toru oprześwicie 1435 mm). Dopiero w 1984 roku ze względu na konieczność szukaniatańszych rozwiązań zdecydowano się go wykonać również w szerokości 1000mmm.

Węzeł powstały w połowie lat 70. XX wieku funkcjonował wniezmienionej formie do ubiegłego roku. Wówczas rozpoczęła się jego rozbudowa.Wprowadzono między innymi nową relację, która umożliwi tramwajom poruszanie siępomiędzy rondem Kujawskim i Glinkami. Dodatkowo przed węzłem dobudowano trzecietory na ul. Wojska Polskiego, które pozwolą składom na szybszy przejazd przezskrzyżowanie. Tramwaje jadące na wprost oraz skręcające w ul. Bełzy będą zajmowałyróżne tory. Cały węzeł tworzyć będzie zespół 12 zwrotnic i 10 krzyżownic.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest w ciągu miesiąca.Już rozpoczęto odbiory częściowe. Zakładamy, że w połowie grudnia otrzymamypozwolenie na użytkowanie umożliwiające przywrócenie ruchu tramwajowego.Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiskana Kujawskiej. Stanie się on również przedmiotem konsultacji społecznych.Obecnie trwają prace nad koncepcją.

Koszt rozbudowy tramwajowego węzła to ponad  65 mln zł. Przebudowa tramwajowego węzła naWyżynach to jeden z elementów dużego projektu zakładającego poprawę obsługikomunikacyjnej osiedli górnego tarasu Bydgoszczy (Wzgórze Wolności, Wyżyny,Kapuściska). Wcześniej zakończyły się prace przy rozbudowie pętli naKapuściskach. W toku jest rozbudowa ul. Kujawskiej. W ramach tego pakietu zadańzakupionych zostało łącznie 21 nowoczesnych niskopodłogowych Swingów.


Komentarze