Cieszyński tramwaj wrócił. Na wystawie
Cieszyńskie tramwajezawitały symbolicznie do Strumienia. W domu kultury zobaczyć można poświęconąim wystawę. Upamiętnia miejsca w Cieszynie, w których ponad 100 lat temuzatrzymywał się tramwaj – podali organizatorzy ze stowarzyszenia „Człowiek nagranicy”.
„W sierpniu ub.r. na elewacji budynku przy ulicy Menniczej44 w Cieszynie pojawił się tramwaj, który w formie wideomappingu przestrzennegozaprezentował przejazd historycznego już pojazdu, jaki kursował pomiędzy dwomabrzegami Olzy w latach 1910-1921. Tego samego dnia na ulicach Cieszyna iCzeskiego Cieszyna została wyeksponowana dwujęzyczna wystawa upamiętniającamiejsca, w których zatrzymywał się znany już tylko z pamiątek Ringhoffer (nazwatramwaju – PAP)” – powiedział Stefan Mańka ze stowarzyszenia „Człowieka nagranicy”.
Ekspozycja obecnie została zaprezentowana w galeriiMiejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu.
„Co ciekawe Cieszyn i Strumień ma zbliżoną historiętramwajową, z tą różnicą, że po Cieszynie jeździł tramwaj elektryczny, a po Strumieniuparowy” – powiedziała jedna z liderek stowarzyszenia Petra Slovacek-Rypienova.
Na wystawie zobaczyć można zdjęcia, grafiki, dokumenty, atakże niepublikowane wcześniej materiały wspomnieniowe. Prezentowane sątablicach, z których każda dotyczy jednego z jedenastu niegdysiejszychprzystanków. Dwunasta przybliża byłą zajezdnię. „Wystawa obejmuje zatem łącznie12 miejsc na trasie o długości 1793 m” – powiedziała Petra Slovacek-Rypienova.
Ekspozycję można zwiedzać do 13 listopada.
Pomysłodawcą stworzenia wystawy jest Stowarzyszenie”Człowiek na granicy” z Czeskiego Cieszyna, które zrealizowało ją w ramachczesko-polskiego projektu „Tramwaj Cieszyński wrócił/Tesinska tramvaj sevratila”, jako mikroprojekt Euroregionu Śląsk Cieszyński.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyłaniespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodniączęścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła oddzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez mostna Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworcakolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostałopodzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola granicznauniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.
Miasta Cieszyn i Czeski Cieszyn kilka lat temu zrealizowaływspólnie mikroprojekt zatytułowany „Analiza możliwości odnowienia tramwaju jakoatrakcji turystycznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna”. Samorządy sprawdzały, czymożna przywrócić linię tramwajową. Analizowano uwarunkowania prawne, ponieważtramwaj kursowałby między dwoma państwami. Zbadano wielkość koniecznych pracinwestycyjno-rewitalizacyjnych na ulicach miast i ich szacowany koszt.
Okazało się, że przywrócenie tramwaju byłoby przedewszystkim zbyt kosztowne i trudne technicznie. „Polskie przepisy niedopuszczają do ruchu tramwajów wąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały.Z kolei przy zastosowaniu współcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałybyduże kłopoty na zakrętach dawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też niebyłoby łatwo, bo Cieszyn jest miastem położonym na terenie górzystym” –powiedziała wówczas Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze