Ciężarówki zrywają sieć trakcyjną. Będzie przebudowa

infotram
28.10.2020 11:45
0 Komentarzy

2 listopada rozpocznąsię prace związane z przebudową sieci trakcyjnej pod wiaduktem na al. Hallera.Dzięki niej ewentualne skutki uszkodzenia sieci będą mniej odczuwalne dlapasażerów, gdyż ruch tramwajowy na głównych szlakach będzie mógł byćkontynuowany. Według harmonogramu roboty potrwają do końca grudnia.

Zrywanie trakcji tramwajowej pod wiaduktem kolejowym na al.Hallera przez nieprzepisowo przejeżdżające tamtędy pojazdy ciężarowe toproblem, któremu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni stara się zaradzić od kilku lat.Wprowadzony w 2016 roku zakaz ruchu pojazdów powyżej 3,5 m, czy instalacjatablic zmiennej treści (ostatnia pojawiła się w rejonie wiaduktu w kwietniutego roku) okazały się niewystarczające wobec lekceważących przepisy i zdrowyrozsądek kierowców.

Rozwiązaniem, które ma w znaczący sposób zmniejszyć problemyw ruchu tramwajowym związane z zerwaniem sieci trakcyjnej będzie jejprzebudowa, zapowiadana latem 2019 roku. Wówczas władze miasta Gdańskaprzeznaczyły na ten cel dodatkowe środki finansowe. W ślad za deklaracjamijeszcze w ubiegłym roku sporządzona została dokumentacja projektowa, a wlistopadzie i grudniu 2020 roku wykonane zostaną roboty budowlane. 

Głównym założeniem przebudowy jest montaż na siecitrakcyjnej od strony ul. Klinicznej dodatkowych izolatorów sekcyjnych. Dziękitakiemu rozwiązaniu, w przypadku uszkodzenia sieci trakcyjnej pod wiaduktem,ruch tramwajowy na głównych ciągach komunikacyjnych, czyli na al. Zwycięstwa iul. Klinicznej będzie mógł odbywać się bez zakłóceń. Ponadto wymienione zostanąelementy konstrukcyjne sieci trakcyjnej, m.in. przewody jezdne, zawieszeniapoprzeczne oraz izolatory. To one były najczęściej uszkadzane przezprzejeżdżające pod wiaduktem ciężarówki. Z kolei dzięki montażowi dodatkowegosłupa przy wiadukcie od strony ul. Piramowicza oraz wymianie osprzętusieciowego, cała sieć trakcyjna w rejonie wiaduktu zostanie maksymalniepodniesiona. Poskutkuje to zwiększeniem skrajni dla przejeżdżających pojazdówi zmniejszeniem ryzyka jej uszkodzenia. 

Prace, które będą odbywać się na al. Hallera, zostałypodzielone na etapy. Pierwszy etap, który rozpocznie się w 2 listopada dotyczyćbędzie wykonania fundamentów pod słupy trakcyjne oraz montażu nowych zawieszeńpoprzecznych. W kolejnych etapach realizowane będą prace związane z montażemsłupów, lin nośnych oraz przewodów jezdnych wraz z osprzętem sieciowym. 

Zgodnie z zapisami umowy wykonawca będzie miał obowiązekprowadzenia robót przy zachowaniu ruchu tramwajowego. Oznacza to, że prace będąodbywać się nocami w godzinach 0:00 – 4:00. W szczególnych przypadkach pouzgodnieniu z Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku prace mogą byćwykonywane w innych godzinach, np. w dni wolne od pracy. Nie przewiduje sięnatomiast całkowitego zamknięcia remontowanego odcinka. Według harmonogramuzakończenie prac przewidywane jest na koniec grudnia 2020 roku. (UMG)

Komentarze