Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do 2020 roku Częstochowa przebuduje infrastrukturę tramwajową

infotram
30.05.2018 07:28
0 Komentarzy

Do końca 2020 r. wCzęstochowie mają potrwać prace związane z, zakrojoną na największą jak dotądskalę, całościową przebudową ok. 13 km linii tramwajowej w tym mieście. Warteponad 114,5 mln zł przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszyunijnych.

To jedna z dwóch części projektu miasta dofinansowanego wubiegłorocznym konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego nalata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanegona 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku ub. roku.Prócz remontów ponad 13 km torów, obejmuje on zakup 10 tramwajów.

Przetarg na część infrastrukturalną projektu MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie ogłosiło w połowie ub. roku. Jednopostępowanie objęło całość przewidzianych prac – w systemie „projektuj ibuduj”. Oferty otwarto w październiku ub. roku. Najtańszą z trzech złożonych,opiewającą na 114,5 mln zł brutto, przygotowało konsorcjum NDI-Balzola.

We wtorek częstochowski samorząd poinformował o podpisaniuumowy z tym wykonawcą. Prace, zgodnie jego ofertą, mają zostać zrealizowane wciągu 19 miesięcy. Oznacza to, że termin upłynie z końcem 2020 r.

Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskichtorowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnicBłeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 kmdwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowskisystem tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

W dofinansowanym projekcie MPK założyło wyremontowanie ok.13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw.podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częściąinfrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych.

Prace mają objąć odcinki od pętli w dzielnicy Północ dopętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al.Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostaćurządzone tzw. zielone torowisko.

W połowie stycznia br. MPK podpisało już wartą 89,9 mln złbrutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy od wiosny do jesieni 2019 r. 10nowych tramwajów spółki Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę.Częstochowska spółka poinformowała o jej wyborze pod koniec sierpnia 2017 r.

Nowe klimatyzowane pojazdy o parametrach zbliżonych dojeżdżących po mieście od 2012 r. siedmiu wozów typu Twist tej samej firmy będąmiały nieco zmodyfikowane nadwozie oraz m.in. internet, ekrany informacyjne ibiletomaty.

Miasto pod kątem ew. oszczędności przetargowych osiągniętychw pierwszym projekcie (i udostępnienia w ten sposób części środków w pulikonkursu RPO), przygotowało jeszcze jeden projekt, zakładający wyremontowaniejeszcze jednego odcinka linii – w południowej części miasta, między Dąbiem iKucelinem. Jego szacunkowy koszt to 64,3 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie –44,4 mln zł.

W mieście istnieje także koncepcja dalszej rozbudowy siecitramwajowej do dzielnicy Parkitka.

W woj. śląskim, poza Częstochową, funkcjonuje jeszcze jednasieć tramwajowa, obejmująca 12 miast konurbacji katowickiej. Obsługująca jąspółka Tramwaje Śląskie prowadzi składający się z trzech etapów projekt,szacowany na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego InfrastrukturaŚrodowisko). Zakłada on m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 kmnowych linii oraz zakup 44 tramwajów.

Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnejperspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywnościenergetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej.


Komentarze