EBI chce kredytować budowę linii tramwajowej w Krakowie

infotram
18.07.2020 07:45
0 Komentarzy

Europejski BankInwestycyjny, zamierza udzielić kredytu firmie, która zostanie wybrana wprzetargu na wykonawcę budowy nowej linii tramwajowej do krakowskichMistrzejowic.

Inwestycja ma być realizowana w modelu partnerstwapubliczno-prywatnego.

„W tym tygodniu dotarły do nas informacje, że w finansowanieinwestycji chce zaangażować się Europejski Bank Inwestycyjny – po analizieprzygotowanego przez miasto projektu w modelu PPP, rada dyrektorów wydała zgodęna udzielenie kredytu temu przedsiębiorstwu, któremu przypadnie realizacja” -poinformował Marcin Hanczkowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Jak przypomniał, do końca lipca ZDMK czeka na oferty zestrony trzech partnerów komercyjnych do których wysłane zostały zaproszenia doudziału w postępowaniu. Otrzymały je: Mota-Engil Central Europe PPP Road;VARDUN; konsorcjum firm PPP Solutions Polska (lider) i Gulermak AGir SanayiInsaat ve Taahhu (partner).

„To te trzy firmy okazały się najlepsze spośród siedmiu,które aspirowały o możliwość realizacji tej inwestycji. Pierwotny terminzłożenia ofert uległ przedłużeniu – z maja na lipiec. Od firm wpłynął wniosek odłuższy termin z uwagi na rozmowy z bankami i sytuację epidemiologiczną,przychyliliśmy się do niego – wyjaśnił Hanczkowski.

Według niego informacja z EBI to kolejny dowód na to, żedecyzja o realizacji inwestycji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego jestsłuszna.

„Wsparcie projektu ze strony banku pozwoli uzyskać warunkifinansowania, które korzystnie wpłyną na ostateczną ofertę” – oceniłprzedstawiciel ZDMK.

Zgodnie z przewidywaniami zawarcie umowy z wybraną firmą,będzie możliwe do końca roku. Czas na zaprojektowanie linii oraz pozyskaniedecyzji pozwalającej na realizację inwestycji określony został na drugi kwartał2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacjiw pierwszym kwartale 2024 r.

Na nowym 4,5-kilometrowym odcinku od ul. Meissnera doMistrzejowic pojawi się 10 par przystanków. Zgodnie z wynikami prognoz ruchu wciągu godziny z linii skorzysta blisko 3 tys. osób. Projekt zakłada, żetramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. Wokolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnejpoprzez zwiększenie liczby linii tramwajowych oraz podniesienie atrakcyjnościmiejskiej komunikacji zbiorowej. (PAP)

Komentarze