ETZT 2020: Zabytkowe tramwaje przejadą przez stolicę

infotram
18.09.2020 10:45
0 Komentarzy

Obchody EuropejskiegoTygodnia Zrównoważonego Transportu uświetni parada zabytkowych tramwajów. Natory wyjadą wagony, które przywrócą „dawnych wspomnień czar”.

Dzięki przejazdowi zabytkowych składów przez warszawskieulice będzie można zobaczyć jak się kiedyś podróżowało po stolicy, jakwyglądały wagony czy ile było w nich miejsc do siedzenia. Dla wielu pasażerówciekawe mogą być też „starodawne” kasowniki. Warto się wybrać na spacer wokolice, którymi przejadą zabytkowe składy – będzie co podziwiać.

W niedzielę 20 września o godzinie 12.00 na trasę: pl.Narutowicza – pl. Bankowy – gen. Andersa – most Gdański – Jagiellońska – mostŚląsko-Dąbrowski – pl. Bankowy – pl. Narutowicza wyruszą m.in. wagony: K #445(tzw. „berlinka”), Lw #541 (wyprodukowany w 1925 roku), N #607 (jeden zpierwszych wyprodukowanych w 1949 r. dla Warszawy), 13N #503 (z 1959 r.).

To prawdziwe perły w kolekcji zabytkowych tramwajów KlubuMiłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Najstarszy na paradzie Lw #541jeździł przed wojną po wrocławskich szynach i w 1995 roku został podarowanyTramwajom Warszawskim przez tamtejsze MPK. Po remoncie wagon uzyskał wygląd zczasów eksploatacji tego typu pojazdów w Warszawie.

„Berlinka” jest z kolei mocno wpisana w dramatyczną historięnaszego miasta w XX wieku. W latach 30. sieć tramwajowa w stolicy rozwijała sięmocno i potrzebne były nowe wagony. Produkcja zaczęła się w maju 1939 roku, adostawy przerwał wybuch II wojny światowej. Wagony, które zostaływyprodukowane, zamiast po Warszawie, jeździły w tym czasie po Berlinie (stądich nazwa). Jesienią 1945 r. udało się rewindykować 51 z 60 wagonów silnikowych(oraz 16 doczep P15).

Wagony typu N to już czasy powojenne. Pierwsze egzemplarzetrafiły do stolicy w lipcu 1949 roku, a mieszkańcy mogli je zobaczyć 22 lipca –równocześnie z oddaniem do użytku Trasy W-Z. Obsługiwały one linię „30” (tzw. „mosty”)i co ciekawe – były prowadzone przez pierwsze kobiety, które zatrudniono nastanowisku motorniczego.

Jeszcze nowsze są wagony typu 13N, które zaprojektowano podkoniec lat 50. Inspiracją był tutaj czeski tramwaj T1. Niemal wszystkiewyprodukowane egzemplarze trafiły do Warszawy. Miały jedynie 21 miejscsiedzących – większość pasażerów podróżowała „na własnych nogach”. Wieluwarszawiaków może pamiętać jeszcze ich kursowanie, bo zostały wycofane zeksploatacji 31 grudnia 2011 roku.

Po paradzie zabytkowe tramwaje wyjadą na trasę linii 36Warszawskich Linii Turystycznych. Tego dnia także linię 100 będzie obsługiwałowięcej autobusów.

Do tramwajów biorących udział w paradzie na pl. Narutowiczabędą mogli wsiąść pasażerowie. Pamiętajmy jednak, że z powodu ograniczeńwprowadzonych przez rząd, będzie można zająć jedynie połowę miejsc siedzących istojących. Pasażerowie będą musieli mieć również zakryte usta i nos.  Na trasie parady tramwaje nie będą sięzatrzymywały na przystankach.

Komentarze