Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europoseł PiS Kosma Złotowski skarży na Warszawę do Komisji Europejskiej

infotram
15.02.2019 12:15
0 Komentarzy

Bydgoski europosełPrawa i Sprawiedliwości Kosma Złotowski skierował do Komisji Europejskiejinterpelację dotyczącą wątpliwości związanych z wyborem przez władze Warszawyoferty firmy Hyundai Rotem na dostawę 213 nowych tramwajów.

Złotowski pyta, czy KE zamierza zbadać wyniki tego przetarguw zakresie nieuczciwej konkurencji oraz sprawdzić, czy oferta firmy Hyundai dlaWarszawy nie jest rażąco niska.

Kosma Złotowski zwraca uwagę Komisji Europejskiej na fakt,że Hyundai nigdy wcześniej nie realizował tego typu zamówienia w żadnympaństwie członkowskim Unii Europejskiej, a oferta cenowa koreańskiej firmywydaje się zaskakująco niska biorąc pod uwagę, że nie posiada ona zapleczaprodukcyjnego pozwalającego na zrealizowanie tak dużego zamówienia podeklarowanych kosztach.

Europoseł PiS przypomniał również rezolucję ParlamentuEuropejskiego z dnia 9 czerwca 2016 roku w sprawie konkurencyjnościeuropejskiej branży zaopatrzenia kolei, która zobowiązywała Komisję Europejskądo monitorowania pozaeuropejskich inwestycji kolejowych w państwachczłonkowskich UE oraz do zagwarantowania przestrzegania europejskich przepisóww dziedzinie zamówień publicznych, np. przepisów dotyczących rażąco niskich oferti nieuczciwej konkurencji. Parlament zachęcał również Komisję w tej rezolucjido badania sytuacji potencjalnych oferentów taboru spoza Europyprzedstawiających oferty w UE.

„Wygrana Hyundaia w Warszawie otwiera tej firmie drzwi dozdobywania zamówień również w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.Uważam, że w tej sytuacji Komisja powinna sprawdzić, czy wybrana oferta niejest rażąco niska i w jakim stopniu może ona zagrozić właściwemu wykorzystaniufunduszy unijnych. Fakt, że Hyundai miał w przeszłości nałożony zakaz ubieganiasię o zamówienia publiczne powinien być wystarczającym argumentem, abydokładniej przyjrzeć się temu przetargowi. Parlament Europejski wielokrotniezwracał KE uwagę na ryzyko nieuczciwej konkurencji ze strony firm azjatyckich,a najlepszym tego dowodem jest wspomniana rezolucja” – uzasadnia KosmaZłotowski.

Poniżej treść interpelacji:

Wybór oferty firmyHyundai w przetarguna zakup tramwajówdla Warszawy

W dniu 8 lutego władze Warszawy ogłosiły wyniki przetargu nazakup 213 nowych tramwajów,który wygrała koreańskafirma Hyundai. Decyzja tabudzi wątpliwości związanez faktem, żeHyundai nigdy wcześniej nierealizował tego typu zamówień w żadnym państwie UE. Również oferta cenowakoreańskiej firmy wydaje się zaskakująco niska biorąc poduwagę fakt, że nie posiadaona adekwatnego zaplecza produkcyjnego w UE do zrealizowaniatak dużego zamówienia.

W swojej rezolucjiz dnia 9.06.2016roku w sprawiekonkurencyjności europejskiejbranży zaopatrzenia kolei1PEzwrócił się doKomisji o monitorowanie pozaeuropejskich inwestycjikolejowych w państwach członkowskich UE oraz ozagwarantowanie przestrzegania europejskich przepisów wdziedzinie zamówień publicznych,np. przepisów dotyczących rażąconiskich ofert i nieuczciwej konkurencji oraz zachęcał do badaniasytuacji potencjalnych oferentów spozaEuropy przedstawiających oferty w UE. Biorąc pod uwagę wspomnianąrezolucję oraz fakt, że zakup ten będzie finansowany w znacznej mierze zfunduszy unijnych chciałbym zapytać:

1. Czy Komisjazamierza zbadać wynikitego przetargu wzakresie nieuczciwej konkurencji orazsprawdzić czy ofertafirmy Hyundai dla Warszawy nie jest rażąco niska?

2. Czy w opiniiKomisji wybór przezwładze Warszawy ofertyfirmy Hyundai, która niema wystarczającego doświadczeniai zaplecza produkcyjnego orazmiała w przeszłości sądowy zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne,daje gwarancję efektywnegowykorzystania funduszy europejskich?

Komentarze