TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / Producenci / Fiat Cityway 
Fiat Cityway
Ryszard Piech - Opublikowano: 11.10.2010 15:06:47 2 komentarze
Fiat Cityway

Będąc jeszcze we włoskich klimatach warto wspomnieć o pewnej serii udanych tramwajów, które choć już nieprodukowane nadal są interesującą konstrukcją. Mowa o tramwajach Fiat Ferroviaria typu Cityway.

Za wyjątkiem gospodarek centralnie sterowanych obraz rynku gospodarki kapitalistycznej zmienia się dynamicznie. W przypadku taboru zmiany te przekładają się bezpośrednio na codzienny wygląd naszego otoczenia. Bowiem regularnie kursujący autobus miejski, trolejbus czy tramwaj staje się nieodłącznym obrazem miejsca niejednokrotnie uchwyconym na fotografii. Pod względem sieci tramwajowych Włochy przez wiele lat nie mogły zdecydować się nad ich przyszłością. Szereg mniejszych systemów zostało zlikwidowanych, jednocześnie w dużych miastach tramwaje pozostały i przez wiele lat wegetowały aż do czasu, gdy tramwaje stały się ponownie modne. Obecnie można obserwować etap rozwoju, choć nie tak aktywnego jak we Francji to mimo wszystko zauważalnego. Jednak zanim to nastało istniejące systemy stanęły przed koniecznością modernizacji i wymiany przestarzałego taboru. Ponieważ był to już okres pierwszych konstrukcji niskopodłogowych, więc i w tym kraju postanowiono pójść tą drogą rozwoju. Jednym z liczących się włoskich producentów taboru kolejowego jeszcze do niedawna był Fiat Ferroviaria. Szynowy oddział koncernu Fiat działał w branży od lat 1930-tych, i odniósł duże sukcesy, głównie w sektorze kolejowym, gdzie największym były pociągi z wychylnym pudłem typu Pendolino. Jednak w 2002 roku Fiat postanowił sprzedać dział kolejowy, który został zakupiony przez Alstom Transport i stał się Alstom Ferroviaria. Jednak jeszcze zanim to nastało Fiat Ferroviaria wprowadziło na rynek bardzo ciekawą serię tramwajów Cityway.

Pomimo skupiania się na dostawach taboru kolejowego Fiat Ferroviaria miał również epizody tramwajowe. Za pierwszą współczesną generację można uznać serię 5000 dostarczoną w liczbie 54 sztuk do Turynu. Częściowo niskopodłogowe pojazdy dostarczone w latach 1989-92 jak na okres powstania były w pełni nowoczesne, choć szybki postęp techniki wymusił dalsze prace konstrukcyjne. Na bazie zdobytych doświadczeń opracowano przyszłą generację pojazdów znanych pod nazwą Cityway. Pierwsze pojazdy tej generacji to w zasadzie konglomerat tramwajów klasycznych i wieloprzegubowych. Człony skrajne posiadają na końcach obrotowe wózki napędowe, natomiast z drugiej strony są zawieszone na krótkich członach z wózkami, między którymi znajduje się dłuższy człon wiszący. Jak można zauważyć tramwaj jest dwukierunkowy, dwustronny, w członach skrajnych posiada po jednej parze drzwi na stronę, natomiast w członie środkowym dwie pary. Pierwotnie kontrakt obejmował dostawę opcjonalnych składów, jednak ostatecznie z nich zrezygnowano i zamówiono drugą generację, tym razem tramwajów wieloprzegubowych.

Cityway Roma II ma aż 7 członów, choć długość zaledwie 33 metrów osiąganą obecnie przez tramwaje pięcioczłonowe. Jednak w przypadku tramwaju Roma II zastosowanie krótkich członów pozwoliło zmniejszyć naciski na oś, oraz zaoferować mniejszy promień skrętu tak cenny w centrum historycznych miast. Pomimo zmiany typu tramwaju zachowano zbliżony układ drzwi, gdzie pierwszy i ostatni człon są ich pozbawione, człony 2 i 6 mają po jednej parze, natomiast człon środkowy ma dwie pary. W roku 2000 wyprodukowano dwa prototypowe 9 członowe tramwaje, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego rozwiązania i pojazdy przerobiono na siedmioczłonowe. Roma II w stosunku do pierwszej generacji to także zmiana układu napędowego, który przeniesiono z wózków skrajnych do wózków środkowych. Zrezygnowano przy tym z osi, natomiast zabudowane z boku silniki napędzały oba znajdujące się w ich pobliżu koła.

W późniejszym okresie Fiat pozyskał dwa kontrakty na tramwaje z Mesyny i Turynu. Jednak w tym przypadku zmiany były znaczne, nie tylko za sprawą zupełnie odmiennego wyglądu ściany czołowej. Dużą zmianą było wydłużenie pierwszego członu, gdzie przed wózkiem zastosowano jednoskrzydłowe drzwi. Dodatkowo tramwaje dla Mesyny mają znacznie krótsze człony wiszące. To w połączeniu z układem siedzeń 1+1 w członach wiszących oraz siedzeniami bokiem nad wózkami daje małą liczbę miejsc siedzących. W tramwajach dla tych miast postanowiono całkowicie zmienić sposób napędzania, gdzie duże silniki zastąpiono poprzez małe synchroniczne silniki napędzające poszczególne koła w pojeździe. W efekcie tramwaj dla Mesyny ma 8 silników, natomiast dla Turynu aż 12. Za wyjątkiem pięciu jednokierunkowych tramwajów w Turynie wszystkie pozostałe są dwukierunkowe, dwustronne. Warto również podkreślić, iż tramwaje Cityway cechują się zastosowaniem aluminiowych pudeł oraz pneumatycznego usprężynowania. Pierwszy z czynników zapewnia niską masę pudła, natomiast drugi daje wysoki komfort podróżowania, choć nie obyło się bez problemów technicznych, które musiał usunąć już koncern Alstom. Pojazdy Cityway cechują się również interesującą stylistyką opracowaną przez biuro Giugiaro.

Porównanie tramwajów Cityway

Miasto

Rzym I

Rzym II

Mesyna

Turyn

Liczba dostarczonych

28

50

15

55

Lata dostaw

1998-99

1999-2001

2001

2001-2003

Liczba członów

5

7

5

7

Długość

31,25 m

33 m

22,5 m

34 m

Szerokość

2,4 m

2,4 m

2,4 m

2,4 m

Wysokość

3,3 m

3,3 m

3,3 m

3,3 m

Liczba m. siedz. / stojących

54/279

54 stałe, 16 rozkładane / 124

14/ b/d

40/157

Układ osi

Bo’- 2’- 2’- Bo’

2 –Bo –Bo - 2

1A –AA -A1

1A –AA –AA - A1

Moc

732 kW

732 kW

8x62 kW

12x62 kW

Prędkość maksymalna

70 km/h

70 km/h

70 km/h

70 km/h

Waga pusty/ pełny

40 t / 53,5 t

41,4 t / 53,5 t

b/d

38,7 t / b/d

 

Cityway były ostatnią serią tramwajów wyprodukowanych przez Fiat Ferroviaria i jednocześnie ostatnią dostarczoną przez zakład na rynek Włoski. Od czasu przejęcia Alstom nie sprzedał żadnego tramwaju na rynku Włoskim, pomimo boomu z którego skorzystał konkurencyjny AnsaldoBreda. Jakie były powody tego stanu możemy się jedynie domyślać –czy chodziło o względy kosztowe, techniczne czy też kryterium decyzyjnym były względy narodowościowe - tego nigdy nie rozstrzygniemy. Natomiast pewnym jest, iż tuż przed przejęciem Fiat posiadał doświadczenie i świetny sprawdzony nowoczesny tramwaj. Kto wie, być może gdyby nadal istniało Fiat Ferroviaria, wówczas nie byłoby pojazdów Sirio... .
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Włochy
Rzym
Turyn
Mesyna
Fiat
Fiat Ferroviaria
Cityway
Cityway II
Cityway Roma
Cityway Roma II
Alstom
AnsaldoBreda
Sirio
  • straphan – 15.10.2010

    W momencie przejecia przez Alstom Fiat Ferroviaria sprzedal rowniez pakiet tramwajow do Rotterdamu. OIDP byly z nimi tam takie klopoty, ze chciano je wrecz zwrocic do producenta. Natomiast Alstom po prostu pewnie chcial zracjonalizowac oferte taborowa i zrezygnowal z oferowania CityWay. Juz i tak oferuja oni rodzynki na rynek polski (niesmiertelny 116Na i pochodne) i niemiecki (resztowka po LHB).

  • R. Piech – 15.10.2010

    Aczkolwiek tramwaje dla Rotterdamu to skądinąd Citadis mający niewiele wspólnego z Cityway. Poza tym polityka Alstomu jest dla mnie niezrozumiała. Przecież we Francji oferują Citadisy za taką sumę, za jaką Pesa dostarcza 120Na, więc dlaczego w Polsce Alstom życzył sobie takich bajońskich sum? Równie dobrze można zapytać dlaczego we Włoszech nie oferowano Citadisów, a w zamian AnsaldoBreda stworzył to swoje cudo Siriem zwane?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....