Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest wykonawca modernizacji linii w Sosnowcu

infotram
31.10.2020 11:45
0 Komentarzy

Wykonawcęmodernizacji łącznie ok. 3 km linii tramwajowej wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa wSosnowcu wyłoniły koordynujące przedsięwzięcie Tramwaje Śląskie – podał wpiątek sosnowiecki samorząd. To jedna z większych modernizacji istniejącychlinii tramwajowych w regionie.

Będą to też kolejne już prace przy torowiskach tramwajowychw Sosnowcu. Niedawno zaczęła się zakontraktowana wiosną br. budowa, liczącegook. 4 km przedłużenia linii nr 15 na osiedlu Zagórze. Tramwajowa spółka planujeteż wkrótce podpisać umowę na remont i rozbudowę torowiska wzdłuż ul. Małachowskiego,a w przyszłym roku ogłosić przetarg na prace wzdłuż ul. Wojska Polskiego.

Jak przypomniał w piątek rzecznik sosnowieckiego magistratuRafał Łysy, w przetargu na prace wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa TŚ dostałydziesięć ofert w przedziale 34,6-44,9 mln zł brutto. Tramwaje planowałyprzeznaczyć na nie 28,1 mln zł.

Ponieważ mimo wyższych kwot, większość ofert zmieściła się wkosztorysie inwestorskim spółki, Tramwaje zwiększyły budżet zamówienia iwybrały wykonawcę, który zaoferował najniższą cenę – spółkę Tor-Krak.

Planowane na 22 miesiące prace będą obejmowały całąinfrastrukturę linii tramwajowej. Wymienionych zostanie 6 km pojedynczych toróworaz przebudowanych 14 peronów przystankowych. Pojawią się nowe słupy z trakcjąelektryczną. Odnowione zostaną przejazdy drogowe prowadzące do indywidualnychdomów i osiedli. Uzupełniony zostanie system dróg rowerowych.

„Krok po kroku na terenie naszego miasta zmienia sięgruntownie cała infrastruktura tramwajowa” – powiedział cytowany przez Łysegoprezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. „Właśnie ta forma komunikacji będzieszkieletem w trwających pracach nad zmianą połączeń komunikacji publicznej wSosnowcu” – zaznaczył prezydent.

Przewidziane do odnowienia lub budowy odcinki siecitramwajowej w tym mieście są jedną z większych części projektu modernizacji irozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii(GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkęTramwaje Śląskie. Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztówkwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnegodofinansowania).

Cały projekt zakładał do niedawna: remonty ok. 100 kmtorowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (z wykorzystania tego dofinansowaniapod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów(ostatecznie będzie ich 50).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach).

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, przeszło9,5 proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymiudziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska,Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)

Komentarze