Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2018: Metro Trzaskowskiego, 5 linii, w tym 3 nowe

infotram
09.10.2018 09:48
0 Komentarzy

Pięć linii metra, wtym trzy nowe: M3, M4 i M5 – to plan Rafała Trzaskowskiego dla warszawskiegometra.

Zakłada on także przedłużenie planowanej linii M2 z jednejstrony do Ursusa, z drugiej – do PKP Warszawa Toruńska oraz budowa dwóch nowychstacji M1: na pl. Konstytucji i na Muranowie – to główne plany kandydata naprezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego.

Ogólne plany dotyczące inwestycji w transport podziemny wWarszawie Trzaskowski, kandydat Koalicji Obywatelskiej (PO, Nowoczesnej,Inicjatywy Polska), prezentował już kilkakrotnie. Podczas niedzielnej konwencjideklarował, iż chciałby w najbliższej kadencji rozpocząć budowę III liniimetra, a w kolejnej – IV i V linii. Dokończona miałaby zostać ponadto liniadruga. Szczegóły planów rozwoju sieci metra przybliżył dziennikarzom twórca tejkoncepcji, prof. Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej.

„Rozwiązania te uwzględniają po pierwsze istniejące jużlinie metra – pierwszą i drugą, po drugie – istniejące stacje kolejowe.Uwzględniają ponadto propozycje Rafała Trzaskowskiego dotyczące budowy liniitramwajowych” – podkreśla prof. Chudzikiewicz. Jak dodaje, w koncepcjiwzięto też pod uwagę największe skupiska ludzi, które znajdują się obecnie wróżnych częściach miasta, a także obowiązujące plany zagospodarowaniaprzestrzennego Warszawy.

Opracowana przez prof. Chudzikiewicza koncepcja zakłada popierwsze inwestycję na pierwszej nitce metra – chodzi o dobudowanie na środowymodcinku M1 dwóch stacji, które były w pierwotnych planach budowy tej linii,czyli stacji pl. Konstytucji i Muranów. Zdaniem autora planów, który jestspecjalistą m.in. w dziedzinie infrastruktury transportowej, odległość pomiędzystacjami metra nie powinna być większa niż 600-800 metrów, tymczasem – jakzauważa – stacje Politechnika i Centrum dzieli obecnie około 1,5 km, stądpotrzeba stworzenia dodatkowej stacji.

„Na odcinku Marszałkowskiej, pomiędzy pl. Zbawiciela apunktem stancji Centrum, mieszka sporo ludzi starszych i dla nich przejściekilometra jest dosyć dużym wysiłkiem” – argumentuje prof. Chudzikiewicz.Jak dodaje, podobnie jest w przypadku odcinka Ratusz Arsenał – Dworzec Gdański.Stacja Muranów miałaby powstać między ulicami Anielewicza i Dubois. Profesorprzekonuje przy tym, że budowa dwóch nowych stacji M1 nie spowoduje utrudnień wkursowaniu metra – ich budowa jest technologicznie możliwa przy zachowaniuciągłości ruchu, także na powierzchni. Koszt budowy stacji pl. Konstytucji took. 146 mln zł, a Muranów – ok. 116 mln zł.

Koncepcja, którą promuje Trzaskowski, zakłada ponadtowybudowanie podziemnego łącznika między stacją M1 Centrum a dworcem PKPŚródmieście. Rozwiązanie to miałoby zwiększyć komfort podróżnych. Szacowanykoszt realizacji tego przedsięwzięcia to ok. 55,6 mln zł.

Projekt prof. Chudzikiewicza zakłada też wydłużenie drugiejlinii metra: na zachodzie od ul. Połczyńskiej do Ursusa, a na północy – odBródna do stacji PKP Targówek.

Według planów profesora miałyby powstać również trzy nowelinie metra. Przebieg M3 zaprojektowano tak, by rozpoczynał się przyistniejącej już stacji Wilanowska, a kończył na stacji Stadion Narodowy iłączył się z linią M2. Na trasie III linii metra miałyby się znaleźć m.in.Stegny, ul. Powsińska, Siekierki, Gocław, ul. Ostrobramska, rondo Wiatraczna iDworzec Wschodni. W sumie miałoby powstać 11 stacji.

„Linia ta uwzględnia istniejące dworce PKP, proponowanyprzebieg linii tramwajowych na Gocławiu oraz tereny, które dziś nie cieszą sięzainteresowaniem deweloperów. Pokazanie tego planu spowodowałoby uruchomienieboomu inwestycyjnego” – podkreśla prof. Chudzikiewicz.

Obejmująca 10 stacji M4 miałaby również rozpoczynać się przystacji metra Wilanowska i prowadzić przez tzw. Mordor (mokotowskie zagłębiebiurowe), ul. Żwirki i Wigury, al. Krakowską, przez Raków, al. Jerozolimskie,PKP Ursus i w Ursusie łączyć się z linią M2. Na stacji Wilanowska spotykałybysię zatem trzy linie metra. W okolicach stacji miałby powstać nowy parking P+R,który – zgodnie z planami Trzaskowskiego – wybudowałby prywatny inwestor,stawiając przy okazji w tym miejscu nowy obiekt usługowo-handlowy.

Plan przebiegu czwartej nitki zakłada pewną odległość odlotniska Chopina. Zdaniem prof. Chudzikiewicza od stacji Żwirki i Wigury doportu na Okęciu można by poprowadzić specjalny szybki transport.

M5 miałaby być de facto przedłużeniem linii pierwszej iobjąć cztery stacje: Huta, Cm. Północny, Pułkowa i Mehoffera.

Jeśli chodzi o koszt budowy nowych linii metra, to – wedługszacunków prof. Chudzikiewicza – najdroższa miałaby być 17-kilometrowa M3 (4,6mld zł). M4 (ok. 13 km) miałaby pochłonąć 3,5 mld zł, a M5 (ok. 6,2 km) – 1,4mld zł. Zdaniem specjalisty opracowana przez niego koncepcja to projekt na ok.15-20 lat, choć – jak przekonuje profesor – realna jest budowa np. M3 w ciągu10 lat, czyli dwóch kadencji władz Warszawy.

Budowana obecnie II linia metra ma mieć – według informacjidostępnych na stronie urzędu miasta – 31 km i 21 stacji. W 2015 roku oddano doużytku centralny odcinek M2 (Rondo Daszyńskiego – Dworzec Wileński). Wprzyszłym roku ukończone mają zostać kolejne dwa odcinki – na Pradze Północ iTargówku oraz Woli i Bemowie. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023roku.


Komentarze