Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego dokończy remont wagony Maximum

infotram
09.07.2018 08:24
0 Komentarzy

Klub SympatykówTransportu Miejskiego wygrał otwarty konkurs na dalszy etap remontu zabytkowegotramwaju Maximum z 1901 roku.

Drugim elementem zadania jest organizacja zajęć edukacyjnychpropagujących wiedzę o komunikacji miejskiej i historycznym taborze Wrocławia.

Wrocławskie zabytki to nie tylko historyczne budynki, alerównież tabor komunikacji zbiorowej. Wrocław od kilku lat na różnych polachpomaga dbać o jego zachowanie. Niedawno został ogłoszony otwarty konkurs ofertna przeprowadzenie kolejnego etapu prac konserwatorsko – restauratorskichzabytkowego wagonu Maximum z 1901 roku. Pierwsza część renowacji odbyła się wramach realizacji projektu Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Terazpoznaliśmy organizację, która wykona drugą część prac. Komisja konkursowawybrała ofertę – Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.

W tym etapie chcemy wykonać, jak najwięcej się uda w ramachzakładanego budżetu. Na pewno będzie to odbudowa podwozia. Zakładamy, że dopełnego zakończenia renowacji tego zabytku będzie potrzebny jeszcze trzeci etapprac – wyjaśnia Bartłomiej Świerczewski, dyrektor biura ds. PartycypacjiSpołecznej w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

Organizatorom konkursu zależało, na jak wierniejszymodbudowaniu tramwaju, bo jest on bardzo unikatowym zabytkiem. – W całej EuropieŚrodkowo-Wschodniej jest to niemal na pewno jedyny egzemplarz. Zadanie będziewięc prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prackonserwatorskich przy obiekcie zabytkowym. Nie tylko biorąc pod uwagę wpisaniepojazdu do rejestru zabytków, ale też ze względu na jego wiek, zastosowanerozwiązania konstrukcyjne prekursorskie dla początku XX w., a także niewielkącałkowitą liczbę zachowanych egzemplarzy należy go traktować jako obiekt szczególny– czytamy na stronie KSTM.

Renowacja podwozia czteroosiowego wagonu typu Maximum z1901r. ma się odbywać na podstawie zachowanych elementów dwóch oryginalnychskrętnych wózków, połączenia nadwozia oraz podwozia wagonu a także przywróceniusprawności mechanicznej wagonu. Celem końcowym prac jest odtworzeniepierwotnego stanu pojazdu z początku jego eksploatacji, a więc roku 1901 r.poprzez prace renowacyjne z elementami rekonstrukcji, koniecznymi do stworzeniaw pełni funkcjonującego tramwaju. Ustalając wytyczne do prac renowacyjnych,należy zwrócić uwagę na rzetelność wykonania wagonu i podejść 2 do realizacji wsposób odpowiedzialny bez stosowania półśrodków i prowizoriów. Ma tofundamentalne znaczenie dla przeprowadzenia całego projektu.

Zajęcia edukacyjne i wydarzenia

Odnowa tramwaju to jednak tylko część zadania. Równie ważnymjego elementem jest organizacja wydarzeń edukacyjnych, które mają propagowaćwiedzę o historycznym taborze komunikacji zbiorowej jako elemencie dziedzictwakulturowego Wrocławia. Chodzi o organizowanie tematycznych wykładów, prelekcji,zajęć dla dzieci i młodzieży, festynów i innych eventów. Zwycięzcy konkursupierwsze wydarzenie zapowiadają już w trakcie remontu tramwaju. – Prezentacja odbędzie się 8 września 2018 r.na terenie dawnej zajezdni tramwajowej „Popowice” przy ul. Legnickiej65 i będzie połączona z większą imprezą plenerową poświęconą dziedzictwuśrodków transportu (Dzień Otwarty Zajezdni Popowice).

Tak wyglądał pierwszy etap remontu:

{https://www.youtube.com/watch?v=GdI-BbDOmTw}


Komentarze