Kolejny etap modernizacji zajezdni Wrzeszcz

infotram
26.04.2016 12:31
0 Komentarzy

Trwa kolejny etapmodernizacji zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu. Obecnie remontowana jest jednaz hal, w której naprawiane są tramwaje. W tzw. hali 102 przebudowywane są tory,a także budowany jest podnośnik całowagonowy.

Gdański ZKM przypomina, że modernizacja zajezdni tramwajowejWrzeszcz rozpoczęła się w 2010 roku. Pierwszy etap obejmował między innymiremont hali do przeglądów technicznych, uruchomienie nowej myjni tramwajowej,podnośników ułatwiających przegląd pojazdów oraz nowoczesnej tokarkipodtorowej. W kolejnym etapie powstały tory dojazdowe do wybudowanych wcześniejobiektów, a także nowe miejsca postojowe. Trwają także przygotowania do powstaniakomory lakierniczej.

? Wszystkie prace modernizacyjne mają na celu dostosowaniezajezdni do obsługi nowego, niskopodłogowego taboru, a jednocześnie zapewnienieniezawodności floty tramwajowej. Co ważne, wszystkie prace modernizacyjnewykonywane są przy normalnie funkcjonującej zajezdni ? mówi Jerzy ZgliczyńskiPrezes ZKM w Gdańsku.

? Gdańska flota tramwajowa ciągle się rozwija, już terazmożemy się pochwalić tym, że mamy najwięcej w Polsce tramwajów niskopodłogowychi z częścią niskopodłogową, a będzie ich jeszcze więcej. Jednocześniewycofujemy z ruchu najstarsze składy. Dobrze funkcjonująca i nowoczesnazajezdnia bezpośrednio przekłada się na lepszy komfort podróżowania dlapasażerów ? mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Myjnia tramwajowa

Myjnia tramwajowa TBW II firmy CSR Maschinenbau Rotomat tourządzenie wraz z oczyszczalnią i zamkniętym obiegiem wody. Odzysk wodyuzyskiwany jest na skutek oczyszczenia biologicznego. Warto podkreślić, żeoczyszczalnia pozwala na odzyskanie około 80% wody. Atutem myjni jest to, żemyte mogą być tutaj zarówno pojazdy wieloczłonowe jak i składy dwu itrzywagonowe. W czasie mycia napięcie w sieci trakcyjnej jest odłączane, pojazdstoi, a myjnia porusza się wzdłuż tramwaju. Proces mycia odbywa się w pełniautomatycznie. Czas mycia wagonu tramwajowego o długości 30 m, w zależności odprogramu, trwa od 8 do około 15 minut. Do obsługi myjni potrzebna jest tylkojedna osoba. W zależności od tego, jaki tramwaj trafia na myjnię pracownikwybiera stosowny tryb jej pracy. Na wyposażeniu myjni są dwie dodatkowe pompywysokociśnieniowe do mycia ręcznego bardziej skomplikowanych zanieczyszczeń.

Tokarka podtorowa

Tokarka podtorowa jest przeznaczona do regeneracji kół wtramwajach ? likwidacji płaszczyzn i nierówności ? bez konieczności zdejmowania ich z pojazdu.Dzięki zamontowaniu tokarki, został skrócony czas, jaki tramwaje muszą spędzićna zajezdni. Przetoczenie kół całego tramwaju zajmuje teraz około sześciu doośmiu godzin. Dla porównania, tradycyjny sposób, przy zdejmowaniu kół, trwaokoło trzech do czterech dni.

Nowe tory

Podczas pierwszego etapu modernizacji zajezdni wymienionookoło 700 metrów torów. Powstał nowy układ dojazdowy. Dodatkowo zamontowano 15nowych zwrotnic. Podczas drugiego etapu modernizacji zajezdni położono prawie550 metrów nowych torów na miejsca postojowe i dojazdowe dla tramwajów (powstałtzw. mały i duży ring torowy). Nowe toryzostały ustawione na ławie betonowej oraz zamocowane z wykorzystaniemdodatkowych elementów wygłuszających.

Nowe hale przeglądowe

Aby jak najlepiej przygotować zajezdnię do obsługi pojazdówniskopodłogowych całkowicie wyremontowana została hala, gdzie dokonywane sąokresowe przeglądy techniczne tramwajów. Pojawiły się tu specjalne podesty,dzięki którym pracownicy mają łatwy dostęp do mechanizmów tramwajówzamontowanych na dachu ? to właśnie tam, w pojazdach niskopodłogowych,zlokalizowana jest większość urządzeń. Jednocześnie wyremontowane zostały takżekanały rewizyjne, by pracownicy mieli dobry dostęp do podwozia tramwajów.

System podnośników idźwig

Jednym z istotnych elementów przebudowy zajezdni byłorównież częściowe zastąpienie istniejących kanałów naprawczych systemempodnośników. Dzięki nim przeglądy inaprawy stały się o wiele łatwiejsze. Zakupiono podnośniki kolumnowe ? dwakomplety po 12 sztuk każdy. Podniesienie Pesy wymaga całego kompletupodnośników, natomiast N8C wymaga tylko 8 sztuk. Do podnoszenia uszkodzonychpojazdów został także zakupiony specjalistyczny dźwig. Jest to żuraw tramwajowymarki Scania o największym udźwigu w Polsce ? o zdolności podnoszenia do 19ton. Jest to pojazd dwudrogowy, przygotowany do jazdy po drodze i po torach. Mastalowe koła i wkolejając się w torowisko na przejeździe może dojechać w miejsce,gdzie nie ma np. jezdni. Jest to żuraw ratunkowy, który pracuje np. podczaswykolejeń.


Komentarze