Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komisja Europejska nie zajmie się warszawskim przetargiem

infotram
30.04.2019 07:34
0 Komentarzy

Komisja Europejskanie będzie zajmowała się warszawskim przetargiem na tramwaje. Z takim wnioskiemwystąpił europoseł Kosma Złotowski.

W interpelacji pisał on, iż w dniu 8 lutego władze Warszawyogłosiły wyniki przetargu na zakup 213 nowych tramwajów, który wygrałakoreańska firma Hyundai. Decyzja ta budzi wątpliwości związane z faktem, żeHyundai nigdy wcześniej nie realizował tego typu zamówień w żadnym państwie UE.Również oferta cenowa koreańskiej firmy wydaje się zaskakująco niska, biorącpod uwagę fakt, że nie posiada ona adekwatnego zaplecza produkcyjnego w UE dozrealizowania tak dużego zamówienia.

W swojej rezolucji z dnia 9 czerwca 2016 r. w sprawiekonkurencyjności europejskiej branży zaopatrzenia kolei PE zwrócił się doKomisji o monitorowanie pozaeuropejskich inwestycji kolejowych w państwachczłonkowskich UE oraz o zagwarantowanie przestrzegania europejskich przepisów wdziedzinie zamówień publicznych, np. przepisów dotyczących rażąco niskich oferti nieuczciwej konkurencji oraz zachęcał do badania sytuacji potencjalnychoferentów spoza Europy przedstawiających oferty w UE.

Biorąc pod uwagę wspomnianą rezolucję oraz fakt, że zakupten będzie finansowany w znacznej mierze z funduszy unijnych, europoseł zadałdwa pytania:

1) Czy Komisja zamierza zbadać wyniki tego przetargu wzakresie nieuczciwej konkurencji oraz sprawdzić, czy oferta Hyundai dlaWarszawy nie jest rażąco niska?

2) Czy w opinii Komisji wybór przez władze Warszawy ofertyfirmy Hyundai, która nie ma wystarczającego doświadczenia i zapleczaprodukcyjnego oraz miała w przeszłości sądowy zakaz ubiegania się o zamówieniapubliczne, daje gwarancję efektywnego wykorzystania funduszy europejskich?

W dość lakonicznej odpowiedzi komisarz Corina Crețustwierdziła, że zgodnie z zasadą zarządzania dzielonego, w ramach której działapolityka spójności, władze krajowe ponoszą główną odpowiedzialność za wdrażanieeuropejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych poprzez swoje systemyzarządzania i kontroli. Komisja nie jest zaangażowana w wybieranieindywidualnych projektów wspieranych z europejskich funduszy strukturalnych iinwestycyjnych. Projekty wybierane są przez krajowe lub regionalne instytucjezarządzające programów operacyjnych w oparciu o cele programu, kryteria wyborui dostępne zasoby finansowe.

Zgodnie z rozporządzeniem 1303/2013 państwa członkowskiemają obowiązek zapewnić, aby wszystkie wydatki objęte europejskimi funduszamistrukturalnymi i inwestycyjnymi były legalne i prawidłowe, a tym samym zgodne zobowiązującymi przepisami w zakresie zamówień publicznych.

Do tej pory Komisja nie otrzymała żadnych informacji oewentualnych nieprawidłowościach związanych z zakupem przedmiotowego taborukolejowego lub niezgodności z odpowiednim prawem krajowym lub unijnym.

Wszystko zatem wskazuje na to, że Hyundai już niebawempodpisze umowę z Tramwajami Warszawskimi.


Komentarze