Komplet zmodernizowanych Dortmundów w Gdańsku

infotram
17.08.2015 12:01
0 Komentarzy

W weekend do Gdańska przyjechał ostatni zmodernizowany wpoznańskim Modertransie tramwaj N8C z Kassel. Rozładunek odbył się na torowiskuna ul. Nowe Ogrody. Tym samy w Gdańsku jest już 16 wagonów, jakie ZKM kupił odniemieckiego przewoźnika.

Przypomnijmy, że umowa na zakup dwukierunkowych tramwajówN8C, została podpisana między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel w 2014 roku. Całkowitykoszt zakupu to 672 000 euro (za jeden wagon ZKM zapłacił zatem około 1/3 cenyjednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego). Po zakupie i przyjeździedo Polski wszystkie tramwaje zakupione w Kassel zostały zmodernizowane wpoznańskim Modertransie. Modernizacja jednego wagonu to koszt 1 146 200 zł.Pojazdy stały się bardziej przyjazne pasażerom dzięki takim zmianom, jak m.in.nowy wygląd, nowe siedziska, klimatyzacja oraz niskopodłogowy człon z miejscem nawózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana została również możliwość jazdydwukierunkowej.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 pojazdówtego typu ? 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

– N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdówużywanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny. I dlatego wcale niebyło łatwo zdobyć Düwagi – zarówno te z Dortmundu, jak i potem te z Kassel.Chrapkę na nie miało wiele miast. Po modernizacji niemieckie pojazdy posłużągdańszczanom jeszcze długie lata – podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydentaGdańska.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów N8C. Zostały one kupionew 2007 roku od zakładu komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie za kwotę 1,4mln euro (jest to około 2/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwajudwukierunkowego). Pojazdy zostały poddane modernizacji w przedsiębiorstwieModertrans Poznań Sp. z o.o. Pierwszy N8C z Dortmundu wyjechał na gdańskie toryw maju 2009 roku. Koszt modernizacji jednego wagonu wyniósł 700 748 zł. Dlaporównania, koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1600 000 zł.

Zakres modernizacji

Człon niskopodłogowy ? środkowa część tramwaju zostaławymieniona na niskopodłogową. Wcześniej znajdowały się tam tylko okna i miejscasiedzące. W tej chwili ta część pojazdu zyskała nowe podwójne drzwi, miejscadla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także dla rodzicówpodróżujących z wózkami dziecięcymi. W środkowej części pojazdu pojawiły siętakże odkładane rampy dla osób niepełnosprawnych.

Klimatyzacja i oświetlenie – po modernizacji tramwajezyskały klimatyzację w części pasażerskiej oraz w dwóch kabinach motorniczego. Jejmontaż był możliwy dzięki wzmocnieniu konstrukcji pojazdu. Dodatkowo wagonwzbogacił się o nowe oświetlenie wewnętrzne wykorzystujące diody LED, a nie jakwcześniej typowe świetlówki. Nowe oprawy zostały umieszczone w kanaleklimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej.

Nowa kolorystyka – pasażerowie zauważą przede wszystkim nowydesign tramwaju. Pojazdy zyskały nowoczesny wygląd dwóch członów oraz nowąkolorystykę. Zastosowano specjalną antypoślizgową wykładzinę przeznaczoną dopojazdów komunikacji miejskiej. Tramwaj wyposażono także w zupełnie nowesiedzenia. Pierwotnie były to dwuosobowe ławy. W tej chwili są nowoczesnekubełkowe fotele. Wymienione zostały również okna.

Monitoring – nowością dla pasażerów jest też systemmonitorów z informacjami dla podróżnych, podobny do tych, jakie można spotkać wtramwajach Pesy.

Komentarze