Linia tramwajowa Azory – Cichy Kącik. Podejście drugie

infotram
21.09.2020 09:45
0 Komentarzy

Zarząd InwestycjiMiejskich w Krakowie ponownie ogłosił przetarg na przygotowanie koncepcji liniitramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. W ramach tego zleceniama też zostać uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ) dla tegozadania. Oferty w przetargu można składać do 22 października.

Miasto podaje, że nie rezygnuje z przygotowania do budowylinii tramwajowej, która ma połączyć osiedle Azory z pętlą w Cichym Kąciku. Pounieważnieniu pierwszego postępowania z uwagi na wysokość złożonych ofert,Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił przetarg, który ma wyłonićwykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowejCichy Kącik – Azory wraz z niezbędną infrastrukturą oraz uzyskaniem decyzji ośrodowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ).

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie przynajmniej 4wariantów przebiegu wzdłuż ulic: Piastowska – Głowackiego – Weissa odpołączenia z projektowanymi rozwiązaniami linii tramwajowej KST (os. KrowodrzaGórka – Azory) przy ul. Weissa do pętli Cichy Kącik wraz z budową obiektówinżynierskich. Dodatkowo, ZIM chce, by projektanci opracowali koncepcję iuzyskali decyzję środowiskową dla przebudowy odcinka od pętli Cichy Kącik doul. Królowej Jadwigi wraz z nowym mostem nad Rudawą i ścieżkami rowerowymi.

Oferty w przetargu ogłoszonym przez Zarząd InwestycjiMiejskich w Krakowie można składać w terminie do 22 października. Szczegółoweinformacje dostępne są TUTAJ.

Linia Azory – Cichy Kącik jest elementem budowy układuobwodnic tramwajowych. W 2008 roku uruchomiono tunel Krakowskiego SzybkiegoTramwaju pod Krakowskim Centrum Komunikacyjnym, dzięki któremu możliwe jestominięcie przez tramwaje ścisłego centrum. Do układu obwodnic tramwajowychnależy też zaliczyć trasę z estakadą łączącą ulice Wielicką i Lipską. Torozwiązanie również zdecydowanie skróciło czas przejazdu pomiędzy krakowskimiosiedlami. Wkrótce zniknie też bariera w ruchu tramwajowym pomiędzy Kurdwanowema Borkiem Fałęckim. Trwa bowiem budowa linii tramwajowej w ramach TrasyŁagiewnickiej.

Torowisko pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik ma zkolei umożliwić połączenie tramwajowe pomiędzy zachodnimi dzielnicami Krakowa,dla których obecnie trudną do pokonania barierą jest magistrala kolejowa. Takierozwiązanie spowoduje, że przejazd tramwajem pomiędzy osiedlami Azory czyKrowodrza Górka a Miasteczkiem Studenckim AGH nie trwał kilkadziesiąt minut jakobecnie, tylko kilkanaście.

Ma to być także alternatywa dla jedynego obecnie korytarzatramwajowego łączącego północ miasta ze Śródmieściem. W ciągu kilkunajbliższych lat szybki tramwaj pojawi się najpierw na Górce Narodowej, anastępnie na osiedlu Azory. W planach jest też przedłużenie torowiska do ul.Chełmońskiego. To wszystko spowoduje, że jedyny obecnie korytarz tramwajowy zpółnocy miasta, biegnący wzdłuż ulicy Dr. Twardego, przestanie być drożny.Konieczne jest więc utworzenie alternatywy po zachodniej stronie miasta, byzapewnić niezawodność systemu komunikacji tramwajowej.

Komentarze