Łódź o przetargu: Kupujemy pierwsze takie tramwaje

infotram
30.07.2019 14:57
0 Komentarzy

Niskopodłogowe,klimatyzowane, a przede wszystkim lepiej poruszające się po łukach drogi -takie warunki ma spełniać 30 nowych tramwajów, które chce zakupić MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi.

O ogłoszeniu przez miasto przetargu na zakup 30 nowychtramwajów poinformowała we wtorek dyrektorka Zarządu Inwestycji MiejskichAgnieszka Kowalewska-Wójcik. Jak zaznaczyła, zakup realizowany będzie w ramachprojektu niskoemisyjnego „Tramwaj dla Łodzi”, który obok wymianytaboru obejmuje także remonty i budowę torowisk oraz funkcjonalnych drógumożliwiających sprawne poruszanie się taboru.

Według kierownika Zajezdni Chocianowice Witolda Talara złódzkiego MPK, nowe tramwaje będą z wyglądu przypominać obecnie eksploatowane wmieście pojazdy niskopodłogowe marki Pesa i Cityrunner.

„Będą też istotne różnice. Po raz pierwszy od wykonawcybędziemy wymagać dostarczenia tramwaju z czterema wózkami, z czego pierwszy iostatni powinny być w pełni skrętne. Pozwoli to na spokojniejszą jazdę połukach, zmniejszenie hałasu i mniejsze zużycie szyn, bo cztery zamiast trzechwózków to mniejszy nacisk na osie” – wyjaśnił.

Jak przypomniał Talar, w Łodzi rozstaw szyn wynosi 1000 mm,czyli jest mniejszy niż w wielu polskich miastach, gdzie wózki skrętne sąswobodnie ekspolatowane.

„Do tej pory jedynym dostawcą dla Łodzi była Pesa zBydgoszczy; trzeba przyznać, że wymagania w kolejnych przetargach były dosiebie podobne i preferowały ten typ wagonów, który oferowała Pesa – wagon natrzech nieskrętnych, pięcioczłonowych wózkach, który ma swoje plusy i minusy.Świetnie sprawdza się na trasach prostych, o małej liczbie łuków, jak np. TrasaW-Z czy Tramwaju Regionalnego. Ale mamy w Łodzi także inne trasy, na którychchcielibyśmy puszczać pojazdy niskopodłogowe – tam lepiej sprawdzą się wagony zwózkami skrętnymi” – dodał.

„Tramwaj dla Łodzi” to największa inwestycjadrogowa w bieżącej perspektywie – jej wartość wynosi 660 mln zł, z czego 80proc. (411 mln zł) ma pochodzić ze środków UE. Obejmuje remont 13 km torowisk,jezdni i chodników m.in. na al. Śmigłego-Rydza, ul. Dąbrowskiego,Przybyszewskiego, Kilińskiego i Rzgowskiej, przebudowę dwóch wiaduktów – na ul.Przybyszewskiego i Kopcińskiego, budowę nowych torowisk na ul. Broniewskiego iul. Nowowęglowej, a także zakup 30 nowych tramwajów i modernizację zajezdniChocianowice, która będzie dla nich zapleczem technicznym; większość tychinwestycji jest obecnie w trakcie realizacji


Komentarze