Metro już jeździ na Targówek

infotram
15.09.2019 11:26
0 Komentarzy

W niedzielę pociągiII linii metra zaczęły kursować nowym odcinkiem wybudowanym na Pradze-Północ iTargówku. W tym dniu przejazdy linią M2 są bezpłatne.

Pierwsze składy nowego odcinka podziemnej kolei pojawiły sięprzed popołudniem na stacjach Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.

W wydarzeniu poprzedzającym uruchomienie nowego odcinkalinii metra M2 wzięli udział m.in. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski,minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, była prezydent Warszawy HannaGronkiewicz-Waltz i zastępca dyrektora przedstawicielstwa Komisji Europejskiejw Polsce Witold Naturski.

Prezydent Warszawy powiedział z tej okazji, że „metrodojechało na Targówek”. „Dzisiaj otwieramy trzy kolejne stacje:Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka. Dzisiaj będziemy mogli przejechać tąlinią metra. Od dzisiaj metro będzie już normalnie funkcjonować” –poinformował prezydent stolicy i dodał, że metro będzie dalej rozbudowywane.”Mam nadzieję, że na początku przyszłego roku będziemy mieć kolejne dobreinformacje dotyczące tym razem stacji na Woli” – dodał.

„Tych stacji metra i po tej stronie Wisły, i po drugiejstronie Wisły będzie coraz więcej. Mam nadzieję, że to będzie zmieniało życiewarszawianek i warszawiaków” – ocenił.

Trzaskowski podkreślił przy tym, że „jest to jedna znajwiększych inwestycji w Warszawie”. „To ponad miliard złotych, zczego trzy czwarte to są pieniądze z Unii Europejskiej” – przypomniał.Poinformował ponadto, że trwają prace koncepcyjne nad trzecią linią metra.

Minister Jerzy Kwieciński z okazji otwarcia nowych stacji,powiedział, że „to ważna chwila, bo oddajemy kolejny odcinek metra”.

„Jest to jeden z największych projektów, jakierealizujemy w tej perspektywie finansowej. A jeśli połączymy dwa projektymetra, bo w tej chwili oddajemy odcinek w kierunku wschodnio-północnym, alejeszcze jest realizowany odcinek metra w kierunku zachodnim, to razem jest toprojekt na prawie 8 mld złotych z dofinansowaniem UE” – wskazał.

Zwrócił przy tym uwagę, że „metro warszawskie jestjednym z największych beneficjentów wsparcia unijnego w Polsce”. „Niema drugiego takiego beneficjenta na poziomie samorządów w Polsce jak metrowarszawskie” – ocenił.

Biorący także udział w konferencji zastępca dyrektoraprzedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Witold Naturski mówił o tym,że „metro warszawskie w stu procentach wpisuje się w politykę miejskąUE”.

„Właśnie dlatego metro warszawskie jest dofinasowane wtakiej wysokości” – podkreślił i przypomniał, że w zeszłym roku z metra wstolicy skorzystało blisko 235 milionów pasażerów.

„Dotacje te, dotacje bezzwrotne, to jest wyrazsolidarności zamożniejszych społeczeństw unijnych z tymi społeczeństwami, któreswój dobrobyt i zamożność dopiero budują. Warto o tym pamiętać za każdym razem,kiedy otwieramy coś dofinansowanego z UE” – zauważył.

Uruchomieniu nowych stacji metra towarzyszyły także atrakcjeprzygotowane na parkingu przy wejściu na stację Targówek Mieszkaniowy. Nawarszawiaków i warszawianki czekały tam stoiska m.in. Zarządu TransportuMiejskiego i miejskich przewoźników, a także iluzjoniści i animatorzy.

Nowe stacje udało otworzyć się w niedzielę dzięki temu, że wtym tygodniu wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera poinformował, że pozytywniezakończyły się kontrole na wszystkich stacjach II linii metra na Targówku. Wpiątek podczas konferencji prasowej przekazał, że pozwolenie na ich użytkowaniezostało wydane.

Cała druga linia metra ma być gotowa przed 2023 r. Wszystkieodcinki rozbudowywanej linii M2 są albo w budowie, albo trwa postępowaniepoprzedzające podpisanie umów z wykonawcami.

Centralny odcinek linii M2 uruchomiono 8 marca 2015 r.Składa się z siedmiu stacji i prawie 6 km tuneli. Dla wschodniego odcinka,realizowanego przez firmę Astaldi, to około 3,12 km trasy, a dla zachodniego,drążonego przez Gulermak, około 3,4 km. Obie budowy mają się zakończyć w 2019r.

Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowyostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od stacjiTechniczno-Postojowej Mory do stacji C3 Lazurowa. To około 4 km trasy, które w48 miesięcy od dnia podpisania umowy wykona konsorcjum firm Gulermak i Astaldi.Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę metra na Targówku. Tamw 36 miesięcy mają powstać 4 km tuneli oraz stacje Zacisze, Kondratowicza iBródno.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150tys. pasażerów.


Komentarze