Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Między Twistem a Fokstrotem – jakie tramwaje dla Gorzowa Wielkopolskiego?

infotram
31.01.2017 11:06
0 Komentarzy

Po dzisiejszymotwarciu ofert w Gorzowie Wielkopolskim wiemy, że gotowośćdostarczenia tramwajów dla tamtejszego MZK zadeklarowała jedynie PESA. Czyzaskoczy?

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy bydgoska firmazaproponowała przewoźnikowi tramwaj nowy, przygotowany specjalnie pod kątemtego przetargu. Będzie to wagon zbudowany na bazie dotychczasowych, bogatychdoświadczeń producenta. Przyszłe gorzowskie tramwaje zostaną oparte na bazieTwisów i Fokstrotów. Nie będą to jednak ani klasyczne Twisty ani też Fokstroty, takie, jakie trafiły do Moskwy czy Kijowa. Konieczność zaprojektowania nowej konstrukcji wymusiły niejako na producencie zapisyprzetargowe. Na dzień dzisiejszy trudno mówić o szczegółach technicznych,nieoficjalnie dowiadujemy się jednak, że wagony dla Gorzowa będzie to coś pomiędzywspomnianym Twistem a Fokstrotem.

Patrząc na specyfikację przetargową wiemy, że nowe tramwajemuszą być dwukierunkowe, nowoczesne, o długości od 23 do 26 metrów, mogącepomieścić około 160 pasażerów. MZK chce kupić nowoczesne wagony ze wszystkimiudogodnieniami dla pasażerów, m.in. klimatyzacją, dostępem do internetu czysystemem informacji pasażerskiej. Oczywiście muszą być dostosowane do potrzebniepełnosprawnych. Warto zauważyć, że mają być całkowicie niskopodłogowe,pozbawione stopni.

Ważny jest także aspekt ekologiczny, czyli relatywnie niskiezużycie energii elektrycznej.

Istotna jest kwestia wózków. Jak się dowiedzieliśmy nie będąone identyczne jak te z Twistów czy Fokstrotów. Zamawiający wymaga, żeby producentzamontował wózki obrotowe ale z możliwością zastosowania sztywnego wózkatocznego.

Szykuje się zatem kolejna nowość w ofercie PESY. Wartopodkreślić, że bydgoska firma jako jedyna zdecydowała się podjąć wyzwaniezaprojektowania pojazdu pod to konkretne zamówienie. Na udział w przetargu niezdecydowało się natomiast, i to jest zaskoczenie, konsorcjum Stadlera iSolarisa.

14 wagonów PESA proponuje MZK Gorzów Wielkopolski w cenie115.078.800 zł brutto. Oferta mieści się w kosztorysie przewoźnika.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że będą topierwsze tak nowoczesne wagony w Gorzowie Wielkopolskim. Stąd też przetarg tenjest istotny dla producenta, ale również, a może przede wszystkim, dlaprzewoźnika. Dość powiedzieć, że tabor MZK to wagony 105Na, ale również wiekoweDuewagi, sprowadzone do Polski w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Terazmiasto staje przed olbrzymią szansą wymiany tych pojazdów. Jeśli zakupy uda sięzrealizować, a wszystko wskazuje na to, że tak będzie, to Gorzów dołączy doośrodków z nowoczesną flotą tramwajową.


Komentarze