Miliardy na tramwaje w Polsce
Dotacje z UE pomogą odnowić tabor i torowiska. Wykonawcy czekają w blokach startowych – pisze Rzeczpospolita.Zwiększenie unijnego dofinansowania na rozbudowę linii tramwajowych w Polsce będzie się wpisywać w rozwój tego środka transportu, który stał się zauważalny po wprowadzeniu na tory tramwajów niskopodłogowych. ? Ten rynek ma bardzo duży potencjał rozwoju, bo sieci wciąż wymagają sporych inwestycji ? twierdzi Karol Wach z branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego.
Największe nakłady przewidują duże miasta. Według grupy Tines działającej w sektorze infrastruktury szynowej w Poznaniu trwają konsultacje społeczne dotyczące budowy linii tramwajowej łączącej centrum z Naramowicami. Inwestycja ma być warta ok. 300 mln zł, władze miasta nie wykluczają rozbudowy także innych linii.
W Łodzi najważniejszym zadaniem ma być dokończenie trasy W-Z oraz budowa czterokilometrowej trasy na Olechów, a następnie modernizacja Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Ta ostatnia ma kosztować 650 mln zł. Przybędzie także nowych składów tramwajowych: do końca roku na łódzkie ulice wyjadą 22, a na 45 kolejnych miasto ogłosi przetarg.
Na Śląsku tory tramwajowe na południu miasta modernizowały niedawno Katowice. Trwa dyskusja dotycząca przedłużenia linii do dzielnic Ligota i Piotrowice. Dużym beneficjentem unijnych dotacji będzie także Sosnowiec, który ma otrzymać na rozbudowę tramwaju blisko ćwierć miliarda złotych.
Szybciej i ciszej
Tines podkreśla, że choć dzisiejsze tramwaje są dużo bardziej nowoczesne, ciche, szybsze i wygodniejsze, to największe zmiany nastąpiły przy budowie torowisk. ? Stosujemy nowoczesne nawierzchnie, podobne do tych w metrze, co skutecznie obniża hałas oraz wibracje powodowane przez przejeżdżające składy ? mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego w Tines.
Na razie branża czeka na pieniądze z nowej perspektywy UE. Jak podaje specjalistyczny serwis InfoTram, pierwszy kwartał 2015 r. był kontynuacją dostaw pojazdów rozpoczętych w roku ubiegłym. Na rynek trafiło kilkanaście składów, wszystkie dostarczyła Pesa, niekwestionowany lider tego typu produkcji.
Z końcem roku dostawę 15 składów dla Olsztyna rozpocznie Solaris, który w tym segmencie transportu działa od niedawna. W grupie producentów znajduje się także poznańska firma Modertrans, dobrze znana z odnawiania składów. Sił w branży tramwajowej próbuje także Newag.
Krajowe firmy, które zapewne będą walczyć o nowe kontrakty w polskich miastach, biorą udział w rozwijaniu transportu szynowego także za granicą. Przykładem jest Solaris: firma z Bolechowa pod Poznaniem dostarczyła w latach 2013?2014 do Jeny pięć składów tramwaju o nazwie Tramino, a dostawa 18 sztuk dla Brunszwiku właśnie się kończy. Z kolei w marcu Solaris zdobył prestiżowy kontrakt na 41 tramwajów dla Lipska. Zamówił je przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe, a pojazdy mają być przystosowane do nietypowego rozstawu torów o szerokości 1458 mm.
Polska ekspansja
O wygranej w przetargu decydowała nie tylko cena: ? Zaważyły tu przede wszystkim innowacyjne rozwiązania techniczne. Ważne okazały się także dobre referencje dla naszych tramwajów, które już jeżdżą w Jenie i Brunszwiku ? podkreślała Solange Olszewska, współwłaściciel Solarisa.
Więcej na ten temat w dzisiejszej Rzeczpospolitej.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze