TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

MPK Łódź chce budować wagony z członem niskopodłogowym
INFOTRAM/MPK ŁÓDŹ - Opublikowano: 12.05.2012 11:28:07 5 komentarzy
MPK Łódź chce budować wagony z członem niskopodłogowym

Łódzkie MPK chce stworzyć tramwaj z członem niskopodłogowym. Idea budowy takiego wagonu powstała w Łodzi już w połowie lat 90. ubiegłego wieku. Wówczas planów tych nie zrealizowano, obecnie przewoźnik rozważa ponownie rozpoczęcie takiej produkcji. To czy to nastąpi zależy od kilku czynników. Ponieważ łódzka konstrukcja byłaby zbliżona do Moderusa Beta, zdecydowano się na testy w Łodzi wagonu na co dzień kursującego w MPK Poznań. Ich wyniki są najważniejsze dla przyszłości tego projektu. Nie bez znaczenia będzie również opinia pasażerów. Dlatego MPK zdecydowało się na przeprowadzenie ankiety zarówno na własnej stronie internetowej, jak i na Facebooku. Pozytywne zakończenie testów może skutkować decyzją o budowie własnego tramwaju już w przyszłym roku. Docelowo przewoźnik chce zbudować 20 tramwajów. Dlaczego właśnie ta droga? Samodzielna budowa wagonów jest korzystniejsza finansowo –wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK. Nie mamy pieniędzy na zakup nowoczesnych wagonów –dodaje. Na nowy pojazd trzeba wydać od 6 do 12 mln zł. Modernizacja to koszt ok. 3,5 mln zł. Ponadto torowiska w Łodzi nie wszędzie nadają się do eksploatacji nowoczesnych, niskopodłogowych wagonów.  

Testy potrwają cztery tygodnie. Przypomnijmy, że Moderus Beta MF 02 AC jest to jednoprzestrzenny i trójczłonowy pojazd. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy. Człon ten ułatwia podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny oraz wydajny układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów jest zdecydowanie sprawniejsza. We wnętrzu znajduje się 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu.

 Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Moderus Beta MF 02 AC naszpikowany jest elektroniką. Nawet dzwonek jest elektroniczny, mimo że dźwięk przypomina ten tradycyjny. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, ma do dyspozycji ekran dotykowy, a tramwaj prowadzi przy pomocy joysticka, który zastąpił dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne z punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.

Nowy tramwaj prowadzi się bardzo fajnie, w stosunku to starszych pojazdów można powiedzieć, ze to sama przyjemność. W tramwajach, które obecnie prowadzimy trzeba bardziej operować pedałami m.in. hamulcem. W tym nowym tramwaju jest inaczej. Co do przycisków, które znajdują się w kokpicie, to mimo, że jest ich więcej niż w zwykłych pojazdach, to z ich opanowaniem nie ma większego problemu. Tramwaj Moderus Beta oceniam pozytywnie, pierwsze wrażenia są pozytywne –mówi Stanisław Maciejewski, motorniczy, który prowadził Moderusa podczas jazd próbnych.

Tramwaj Moderus Beta MF 02 AC stworzyła poznańska firma Modertrans, która początkowo produkowała wysokopodłogowe Moderusy Alfa, bazujące na szeroko rozpowszechnionym w Polsce tramwaju Konstal 105Na. Następnie opracowano konstrukcję tramwaju przegubowego, trójczłonowego, częściowo niskopodłogowego. Nowy model nazwano Moderus Beta. Zadebiutował on w Poznaniu w 2011 roku. Obecnie po tym mieście jeździ osiem takich pojazdów. Napęd tramwaju wykonała firma Enika z Łodzi. Zakład Elektroniki Przemysłowej Enika w Łodzi powstał w 1992 roku. Przedsiębiorstwo wyspecjalizowało się w produkcji aparatury elektrycznej dla trakcji elektrycznej i przemysłu. Do produktów należą m. in. przetwornice, przekształtniki, napędy, nagrzewnice i klimatyzatory. Pierwszy napęd elektryczny Eniki dla tramwaju został opracowany dla modernizowanego tramwaju Konstal 805Na z Łodzi. Napęd asynchroniczny z Eniki pojawił się też w Moderusach Alfa. Współpracę kontynuowano i tym sposobem Enika opracowała napęd do częściowo niskopodłogowego tramwaju Moderus Beta. Szerzej o Moderusie Beta MF 02 AC pisaliśmy na łamach InfoTram tutajtutaj .

Niezależnie od wyników testów MPK jeszcze w tym roku zmodernizuje 20 wagonów 805Na.

Podstawowe dane techniczne tramwajów Moderus Beta MF 02 AC:

Długość 28250 mm

Szerokość 2350 mm

Wysokość 3350 mm

Liczba miejsc 207

Liczba miejsc siedzących 30+9

V max 70 km/h

Niska podłoga 25%
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
MPK Łódź
Moderus
testy
  • m – 13.05.2012

    Już się najeździł 12.06 awaria i zatrzymanie i tak skończyły się marzenia MPK Łódź

  • kdk – 14.05.2012

    tramwaj się popsuł

  • pyrlander – 14.05.2012

    Ciekawe - w Łodzi się popsuł, a w Poznaniu jeździł bez przeszkód.

  • kszyszek – 15.05.2012

    Coś mi tu nie gra... Wymienili mu wózki, czy jak? Przecież w Poznaniu jest rozstaw 1435mm, a w Łodzi - 1000mm...

  • pyrlander – 15.05.2012

    Jak wynika z podpisu do zdjęciem w PGK wagon 'postawiono' na wózkach ze składu 1712+1738.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....