Od jutra trzy nowe stację metra udostępnione dla pasażerów
Prezydent WarszawyRafał Trzaskowski poinformował dziś (3 kwietnia), że od soboty (4 kwietnia)pasażerom zostaną udostępnione trzy nowe stacje metra.
To Płocka, Młynów iKsięcia Janusza. Z uwagi jednak na pandemię koronawirusa nie zostaniewprowadzona w związku z tym większość zmian w kursowaniu autobusów i tramwajów. Po udostępnieniu kierowcom fragmentu ul. Górczewskiej nad stacją Młynów, od soboty, 4 kwietnia, na swoje trasy sprzed budowy metra wrócą autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie natomiast skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.
Miasto mimo trudnej sytuacji normalnie funkcjonuje, dlategootwieramy te trzy stacje metra – powiedział Rafał Trzaskowski. Nie robimy żadnego otwarcia. Olbrzymi apel do mieszkańców, żeby nie gromadzić się na nowych stacjach, nie przychodzić oglądać ich. Na to jeszcze będzie czas po epidemii – dodał Prezydent.
Traktujmy to jako ułatwienie dla tych, którzy będą musieli dojechać do pracy – mówił dalej Prezydent. Zapewnił też, że miasto zwróci się do Policji i Straży Miejskiej o zabezpieczenie tych miejsc w tym trudnym czasie.
Jak poinformował Rafał Trzaskowski kompleksowe zmiany w komunikacji naziemnej zostaną wprowadzone w terminie późniejszym, gdy miną już zagrożenia związane z epidemią.
Od 4 kwietnia metro będzie zatem kursowało na trasie Trocka – Ks. Janusza.
Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Wolizajmie niewiele ponad dwadzieścia minut.
Wolski odcinek podziemnej kolei składa się z trzech stacji,trzech wentylatorni, a także łączących je tuneli, co wydłuża drugą linię metrao 3,4 kilometra. Pierwszą z nowo otwieranych stacji jest Płocka, po południowejstronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. W jej wnętrzu dominują kolory miedzii brązu, które nawiązują do fabrycznej historii Woli. Kolejną nową stacją jestMłynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktemlinii kolejowej. Na niej dominuje kolor niebieski, który jest odniesieniem dopobliskiego basenu na Moczydle. Ostatnią stacją tego odcinka jest KsięciaJanusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. KsięciaJanusza. Zieleń w jej wystroju nawiązuje do pobliskich parków Moczydło iSzymańskiego.
Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę GülermakAğir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona 1 147 999 590 złbrutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z FunduszuSpójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.
Prace budowlane, wynikające z kontraktu, trwały 38 miesięcy,a od listopada ubiegłego roku prowadzone były wymagane prawem odbiory. Pouzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową StrażPożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie doWojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydaniepozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane w środę, 31 marca. Dziękisprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymaniezakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka.
Najważniejsze momentydla budowy odcinka wolskiego:
23 września 2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie ześrodków UE;
29 września 2016 r. – podpisanie umowy na budowę;
25 listopada 2016 r. – wygrodzenie placów budowy,wprowadzenie objazdów;
23 lutego 2017 r. – otwarcie punktu informacyjnego budowy;
kwiecień 2017 r. – rozpoczęcie prac przy murkachprowadzących i ścianach szczelinowych;
11 sierpnia 2017 r. – wmurowanie kamienia węgielnego w stropgórny stacji Księcia Janusza;
18 stycznia 2018 r. – opuszczenie pierwszej tarczy TBM dokomory startowej;
3 września 2018 r. – zakończenie drążenia tuneli nowegoodcinka;
28 listopada 2018 r. – budowniczowie metra natrafiają nakości prehistorycznego ssaka;
styczeń 2019 r. – rozpoczęcie montażu torowiska;
luty 2019 r. – rozpoczęcie układania kamiennych posadzek iwykańczania pomieszczeń technicznych stacji;
29 listopada 2019 r. – zakończenie prac budowlanych irozpoczęcie wewnętrznych odbiorów;
4 kwietnia 2020 r. – uruchomienie wolskiego odcinka.
Wolski odcinek metrato m.in.:
tunel toru prawego o długości 3 481,6 m;
tunel toru lewego o długości 3 477,7 m;
stacja C8 Płocka o kubaturze 59 198 m sześc. ;
stacja C7 Młynów o kubaturze 56 636,6 m sześc. ;
stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) o kubaturze188 480,9 m sześc.;
całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 msześc.;
stacje i tunele są średnio zagłębione 15 metrów pod ziemią;
TBM Maria przez 127dni wydrążyła 2545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynikwyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541 m tunelu wybudowane w116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, arekordowo było to 36,5 m.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze