Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od jutra trzy nowe stację metra udostępnione dla pasażerów

infotram
03.04.2020 09:45
0 Komentarzy

Prezydent WarszawyRafał Trzaskowski poinformował dziś (3 kwietnia), że od soboty (4 kwietnia)pasażerom zostaną udostępnione trzy nowe stacje metra.

To Płocka, Młynów iKsięcia Janusza. Z uwagi jednak na pandemię koronawirusa nie zostaniewprowadzona w związku z tym większość zmian w kursowaniu autobusów i tramwajów. Po udostępnieniu kierowcom fragmentu ul. Górczewskiej nad stacją Młynów, od soboty, 4 kwietnia, na swoje trasy sprzed budowy metra wrócą autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie natomiast skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.

Miasto mimo trudnej sytuacji normalnie funkcjonuje, dlategootwieramy te trzy stacje metra – powiedział Rafał Trzaskowski. Nie robimy żadnego otwarcia. Olbrzymi apel do mieszkańców, żeby nie gromadzić się na nowych stacjach, nie przychodzić oglądać ich. Na to jeszcze będzie czas po epidemii – dodał Prezydent.  

Traktujmy to jako ułatwienie dla tych, którzy będą musieli dojechać do pracy – mówił dalej Prezydent. Zapewnił też, że miasto zwróci się do Policji i Straży Miejskiej o zabezpieczenie tych miejsc w tym trudnym czasie.  

Jak poinformował Rafał Trzaskowski kompleksowe zmiany w komunikacji naziemnej zostaną wprowadzone w terminie późniejszym, gdy miną już zagrożenia związane z epidemią. 

Od 4 kwietnia metro będzie zatem kursowało na trasie Trocka – Ks. Janusza. 

Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Wolizajmie niewiele ponad dwadzieścia minut.

Wolski odcinek podziemnej kolei składa się z trzech stacji,trzech wentylatorni, a także łączących je tuneli, co wydłuża drugą linię metrao 3,4 kilometra. Pierwszą z nowo otwieranych stacji jest Płocka, po południowejstronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. W jej wnętrzu dominują kolory miedzii brązu, które nawiązują do fabrycznej historii Woli. Kolejną nową stacją jestMłynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktemlinii kolejowej. Na niej dominuje kolor niebieski, który jest odniesieniem dopobliskiego basenu na Moczydle. Ostatnią stacją tego odcinka jest KsięciaJanusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. KsięciaJanusza. Zieleń w jej wystroju nawiązuje do pobliskich parków Moczydło iSzymańskiego.

Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę GülermakAğir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona 1 147 999 590 złbrutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z FunduszuSpójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Prace budowlane, wynikające z kontraktu, trwały 38 miesięcy,a od listopada ubiegłego roku prowadzone były wymagane prawem odbiory. Pouzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową StrażPożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie doWojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydaniepozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane w środę, 31 marca. Dziękisprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymaniezakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka.

Najważniejsze momentydla budowy odcinka wolskiego:

23 września 2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie ześrodków UE;

29 września 2016 r. – podpisanie umowy na budowę;

25 listopada 2016 r. – wygrodzenie placów budowy,wprowadzenie objazdów;

23 lutego 2017 r. – otwarcie punktu informacyjnego budowy;

kwiecień 2017 r. – rozpoczęcie prac przy murkachprowadzących i ścianach szczelinowych;

11 sierpnia 2017 r. – wmurowanie kamienia węgielnego w stropgórny stacji Księcia Janusza;

18 stycznia 2018 r. – opuszczenie pierwszej tarczy TBM dokomory startowej;

3 września 2018 r. – zakończenie drążenia tuneli nowegoodcinka;

28 listopada 2018 r. – budowniczowie metra natrafiają nakości prehistorycznego ssaka;

styczeń 2019 r. – rozpoczęcie montażu torowiska;

luty 2019 r. – rozpoczęcie układania kamiennych posadzek iwykańczania pomieszczeń technicznych stacji;

29 listopada 2019 r. – zakończenie prac budowlanych irozpoczęcie wewnętrznych odbiorów;

4 kwietnia 2020 r. – uruchomienie wolskiego odcinka.

Wolski odcinek metrato m.in.:

tunel toru prawego o długości 3 481,6 m;

tunel toru lewego o długości 3 477,7 m;

stacja C8 Płocka o kubaturze 59 198 m sześc. ;

stacja C7 Młynów o kubaturze 56 636,6 m sześc. ;

stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) o kubaturze188 480,9 m sześc.;

całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 msześc.;

stacje i tunele są średnio zagłębione 15 metrów pod ziemią;

TBM Maria przez 127dni wydrążyła 2545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynikwyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541 m tunelu wybudowane w116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, arekordowo było to 36,5 m.

Komentarze