TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Plany ekspansji tramwajów w Rydze
Ryszard Piech - Opublikowano: 08.07.2008 17:00:46 22 komentarze
Plany ekspansji tramwajów w Rydze

Gorączka tramwajowa dotarła już nawet do miasta Ryga na Łowtie, gdzie obecną sieć postanowiono poddać modernizacji. W ramach programu zostanie zmodernizowana linia 6 oraz wybudowana zupełnie nowa trasa. Projekt na opracowanie koncepcji modernizacji sieci otrzymała francuska Systra, która zaprezentowała go podczas spotkania w ambasadzie francuskiej.

Historia tramwajów w Rydze

 

Tramwaje w Rydze to najstarszy środek transportu w mieście. Pierwsze tramwaje konne otwarto w 1882 roku, natomiast przejście na trakcję elektryczną zaczęło się w 1900 roku. Budowa nowych tramwajów elektrycznych w mieście trwała aż do wybuchu I Wojny Światowej. Tramwaje w swojej pierwotnej formie funkcjonowały do 1918 roku, kiedy to niezależna Łotwa pozwoliła przejąć zarządzanie nad tym systemem belgijskiemu inwestorowi. Jednak ten okres został później oceniony jako błąd i w 1931 roku władze miasta przejęły kontrolę nad spółką. Niestety działania II Wojny Światowej przyniosły znaczne zniszczenia systemu tramwajowego, który był powolnie odbudowywany do obecnego poziomu. Typowym dla byłych republik ZSRR jest fakt, że sieć ma rozstaw szyn 1524 mm oraz kursują po niej w większości tramwaje Tatra T3. Łącznie przedsiębiorstwo posiada 252 lekkie pojazdy szynowe.

Ryga obecnie

Na chwilę obecną miasto Ryga ma około 750 000 mieszkańców i stanowi stolicę Łotwy. Miasto dzieli na dwie części rzeka Daugava, gdzie część prawobrzeżna odpowiada za większość aktywności gospodarczej i społeczno –kulturalnej. Obie części łączy zaledwie jeden most kolejowy oraz trzy drogowe. Miasto jest dosyć luźno zabudowane i występują liczne lasy, jeziora i rzeki. Z powodu rosnącego ruchu w centrum miasta przedsiębiorstwa zaczęły obierać peryferyjne lokalizacje co rozbija dotychczasową strukturę miejską. Dlatego władze postanowiły rozwiązać problem mobilności mieszkańców. Pod koniec lat 1990-tych 85% podróży odbywało się komunikacją miejską, jednak rosnąca ilość samochodów zmniejszyła ten wskaźnik. Podczas gdy pod koniec tego okresu na tysiąc mieszkańców przypadało 130 samochodów, to w 2002 roku było to już 263, natomiast w najbliższej przyszłości przewiduje się osiągnięcie standardu zachodniego wynoszącego 400 pojazdów na tysiąc mieszkańców.

Do 2003 roku w Rydze funkcjonowały 3 przedsiębiorstwa komunalne (TTP, Talava i Imanta) oraz 22 prywatne firmy mikrobusowe. Jednak w tymże roku Imanta połączyła się z Talava tworząc holding Rigas Satiksme. Rok później do holdingu dołączyła TTP zarządzająca trolejbusami i tramwajami. Podobne kroki łączeniowe nastały również wśród przewoźników prywatnych, gdzie ich ilość zmalała do dziewięciu. W efekcie Rigas Satiksme składa się z 10 linii tramwajowych oraz 22 trolejbusowych obsługiwanych przez TTP oraz 60 linii autobusowych obsługiwanych przez Imanta i Talava. Oprócz tego w mieście są 44 linie mikrobusowe. Według danych z 2001 roku 19% podróży odbywano tramwajami, 23% trolejbusami, 49% autobusami oraz 30% mikrobusami. Z czego biorąc pod uwagę same przewozy miejskie to 64% pasażerów skorzystało z tramwaju lub trolejbusu. Systra zdefiniowała następujące aspekty wymagające usprawnienia. Jako pierwsze wymieniono brak ustalenia hierarchii ważności środków transportu, następnie wskazano brak zintegrowania systemu opłat, zbyt promienistą strukturę sieci (większość linii jedzie z/do Centrum) oraz całkowity brak węzłów przesiadkowych.

Proponowane zmiany

Jako pierwsze zaproponowano realizację dwóch linii. Pierwszą z nich jest trasa linii 6 mająca długość 9,9 km, na której znajduje się 20 przystanków. Ma ona zostać poddana kompleksowej modernizacji. Dla trasy tej przewidziano pojazdy długości 40-44 metry mające 280 miejsc siedzących oraz wyposażone w niską podłogę. Zapotrzebowanie na nowe składy jest szacowane na 20 pojazdów. Tramwaje na tej trasie mają kursować co 3 minuty i 30 sekund w godzinach szczytu, a zdolność przewozowa ma wynosić 62 300 pasażerów dziennie. Linia ta łączy dworzec kolejowy przez Śródmieście, Barna, Smerlis do Jugla. Wartość modernizacji tej linii jest szacowana na 120,5 miliona €, z czego na tabor pójdzie 30 milionów €. Drugą proponowaną trasą jest nowa linia długości 7,9 km łącząca dworzec kolejowy z Purvciems i Plavnieki. Na trasie tej ma się znaleźć 14 przystanków oraz ma zostać zastosowany taki sam tabor jak na linii 6. Ilość potrzebnych składów jest szacowana na 17. Częstotliwość kursów jest taka sama jak w przypadku poprzedniej linii jednak tutaj przepustowość dzienna ma wynosić 68 600 pasażerów. Inwestycja ta jest szacowana na 112 milionów €, natomiast tabor ma kosztować 25,4 miliona €. Wyższy koszt modernizowanej linii od całkowicie nowej jest podyktowany faktem, że w koszt tej modernizowanej wliczono również nową zajezdnię. Studium wykonalności zakończono w 2006 roku, natomiast pod koniec tego samego roku ogłoszono przetarg na roboty budowlane. Prace budowlane ruszyły w 2007 roku natomiast na 2009 rok przewidziano zakończenie całej inwestycji.

Nowa linia nowe standardy

W ramach tego programu mają się pojawić nowe standardy dla linii tramwajowych. Elementem tej strategii będzie typ zastosowanego torowiska. W przypadku torów na ulicach miejskich ma zostać zastosowane torowisko z elementami wibroakustycznymi, mające zmniejszyć hałas przejeżdżającego pojazdu. Dodatkowo torowisko prawie w całości przebiega w centralnej części ulicy na wydzielonych torowiskach. Na przystankach mają zostać zabudowane perony o długości 41 m z odpowiednio wysoką krawędzią wejściową. Nowością mają być również węzły przesiadkowe pozwalające szybko i wygodnie zmienić środek transportu jak również parkingi Park and Ride. W ramach modernizacji i budowy nowej linii konieczne stało się zwiększenie pojemności zajezdni i ich unowocześnienie. Dla celów obsługi nowych linii zaproponowano modernizację zajezdni numer 5 lub budowę nowej zajezdni na końcu alei Deglava. Zajezdnia ta miałaby mieć powierzchnię około 3 ha i w pierwszej fazie pomieścić 25 tramwajów. Obiekt ten musi także posiadać odpowiednie stanowiska konieczne do obsługi nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Dokonano również długofalowych prognoz zdolności przewozowej sieci transportowej miasta z uwzględnieniem zmian opłat za przejazdy oraz optymalizacji sieci. Prognozy te wykazały, że ilość pasażerów komunikacji miejskiej spadnie o 5% jeżeli nie wdroży się realizacji tych dwóch inwestycji. Wyniki były na tyle przekonujące, że władze miasta zdecydowały się na rozpoczęcie budowy.

Tabor

Systra zasugerowała, że nowe pojazdy w ilości 37 sztuk muszą być kompatybilne z istniejącym taborem i torowiskiem. Ich zastosowanie jest przewidziane do linii 6 i 11 jednak w przyszłości ma być możliwość ich eksploatacji także na innych trasach. Kontrakt na dostawę 20 tramwajów z opcją na 32 kolejne został podpisany 23 maja 2008 pomiędzy Škoda Transportation, a Rigas Satiksme. Wartość tego kontraktu jest szacowana na 1,3 miliarda koron czeskich. Ryga jako pierwsze miasto odbierze tramwaje ForCity. Przewoźnik zamówił tramwaje w wersji szerokotorowej 1524 mm i wyposażone w klimatyzację. Będą one pomalowane na niebiesko i biało. Według producenta tramwaj będzie mógł przewieźć aż 300 pasażerów z czego 61 na miejscach siedzących. Pierwszy pojazd zostanie przekazany w czerwcu 2009 roku, natomiast wszystkie 20 tramwajów ma zostać wyprodukowanych do 34 miesięcy od podpisania umowy.

Jak więc widać moda na nowoczesne systemy tramwajowe dotarła również do dawnych nadbałtyckich republik ZSRR, które oprócz wstąpienia do UE obrały również taki sam kurs rozwoju. Warto tutaj podkreślić uczestnictwo znanej firmy doradczej, która w jasny sposób wykazała zasadność modernizacji obecnej sieci jak i budowy nowej linii. Nieco nietradycyjnie został wybrany dostawca nowych pojazdów, bowiem zazwyczaj za Systrą podąża Alstom. Jednak w przypadku Łotwy widać przywiązanie do doświadczeń czeskich konstruktorów pojazdów tramwajowych, choć akurat Škoda nie ma aż tak dużych tradycji i doświadczenia jak miała Tatra.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Łotwa
Ryga
Rigas Satiksme
Tatra
T3
T3M
Skoda
15T
  • Combino – 09.07.2008

    Jakie przywiązanie do rozwiązań czeskich konstruktorów?!Przecież złożono tylko JEDNĄ ofertę - Skody! Więc raczej nikt inny nie mógł wygrać.

  • R. Piech – 09.07.2008

    Mógł wygrać ktoś inny, wystarczyło unieważnić przetarg. Pytaniem jest też dlaczego tylko Skoda złożyła ofertę.

  • mamadoo – 09.07.2008

    Interesuje mnie jeden, może niezbyt istotny szczegół dotyczący ryskich tramwajów Skoda. Będą wyposażone w "wędki" czy może już pantografy? Tramwaje z takimi odbierakami, prócz dźwińskich, to ewenement w Europie albo na świecie. Gdzie takie odbieraki są jeszcze używane? Poza Hong-Kongiem, Lizboną, Toronto i sieciami w stylu Blackpool nie przychodzi mi nic więcej do głowy...

  • R. Piech – 09.07.2008

    Mnie osobiście kwestia odbieraków prądu również zaintrygowała. Z jednej strony Systra zaleca kompatybilność nowego taboru z już istniejącym z drugiej ciężko wyobrazić sobie nowoczesny tramwaj z takim odbierakiem. Dlatego osobiście obstawiam, że nowe tramwaje będą miały połówkowy odbierak prądu, a sieć trakcyjna będzie do nich dostosowywana (ewentualnie do współpracy z oboma).

  • mamadoo – 10.07.2008

    Nowoczesny wagon i "wędka"? To problem techniczny czy tylko estetyczny? Nie uważam, że cała sieć w Rydze (czyli na przykład wszystkie "zwrotnice" na przewodach) mogłaby być przebudowana z powodu zakupu raptem 20 wagonów. Czy używanie "wędek" oprócz ograniczenia prędkości maksymalnej (i tak niedostępnej dla tramwajów)wiąże się jeszcze z jakimiś niedgodnościami? Znalazłem przykład z Saint Etienne, że przynajmniej przez jakiś czas, wagony niskopodłogowe miały "wędki": http://tiny.pl/2qr2 .

  • R. Piech – 10.07.2008

    W zasadzie oba typy problemów. Kwestia estetyczna jest sprawą gustu, jednak "wędki" oprócz niższej dopuszczalnej prędkości sprawiają większe problemy techniczne niż typowy pantograf. Zwrotnice na sieci czy odpowiedni stan techniczny aby odbierak nie spadał. Z tego powodu warto przejść na pantograf i jest możliwe skonstruowanie sieci to umożliwiającej, co wymieniony przykład St. Etienne dobitnie pokazuje.

  • straphan – 10.07.2008

    Albo po prostu mozna przestawic siec w szybkim tempie. W Neapolu musieli sobie ostatni z tym problemem poradzic, jak przyszly Sirio.

  • Combino – 10.07.2008

    Straphan,a kiedy Peter Witt'y dostały połówkowe odbieraki (ma na myśli Neapol)?Nie czasem kawałek przed przyjściem Sirio?Bo w latach 90-tych jeszcze wędki były,to wiem.

  • Combino – 10.07.2008

    Autorze (ad.post #2),to samo pytanie można by zadać w przypadku Wrocławia. Co do Rygi,to jakoś nie widzę wśród renomowanych producentów chętnych do dostarczania tramwajów na rynki dawnego ZSRR;praktycznie jedynym szynowym wyjątkiem (ale to już w przypadku kolei) jest Velaro dla kolei rosyjskich.A tak... Może Pesa jak się bardziej wyrobi,to spróbuje swoich sił z podobnym typem taboru (przecież szynobusy na Ukrainę już dostarczali);nie zmienia to faktu,że światowa czołówka jakoś nie pcha się na te rynki.Tak więc zwycięstwo Skody należy bardziej ropatrywać w kategoriach "na bezrybiu..." niż przywiązania do takiej a nie innej technologii (czy te takiego,a nie innego producenta). Pozdrawiam

  • R. Piech – 10.07.2008

    Fakt, na chwilę obecną nie ma nowoczesnych tramwajów renomowanych producentów na szeroki tor. Choć akurat niską podłogę oferują rosyjskie KTM-30 czy LVS-2005 ale to już bardziej kwestia polityczna może deprecjonować rosyjskie oferty. Tak więc mogę uznać, że na bezrybiu i rak ryba.

  • mamadoo – 11.07.2008

    A Eurotram w Mediolanie? Sieć w tym mieście ma rozstaw 1445 mm, jest więc szerokorotorowa.

  • R. Piech – 11.07.2008

    Projekt Eurotram umarł śmiercią naturalną i Bombardier będący obecnie właścicielem tej technologii nie myśli do niej wracać. Poza tym między 1445 mm a 1524 mm jest jednak różnica. Zresztą sieci troszeczkę szerszych od standardowej 1435 mm jest nieco więcej.

  • mamadoo – 11.07.2008

    Jest jeszcze Sirio produkcji Ansaldobreda również w wersji szerokotorowej w Mediolanie. No ale nie w tym rzecz by sobie udowadniać czy 10 cm to mało czy dużo. Faktem jest natomiast, że żaden z większych producentów tramwajów, a nawet PESA, nie interesował się rynkiem wschodnim. Powód jest chyba prozaiczny - wysoka cena.Myślę, że z tego samego powodu, na przykład, na Ukrainie Solaris dopiero zaczyna ekspansję.

  • Combino – 12.07.2008

    Mamadoo:tylko że tramwajowy "Zachód" jakoś się nie pcha na Łotwę (a było nie było Ansaldobreda to włoski wytwórca).Inna sprawa,że nie jestem pewien,czy Łotysze dobrze by na tym wyszli;zarówno tramwajami jak i pociągami (nie wiem czy wszystkich typów) od lat były problemy (że wspomnę np. o przeklinanych w Oslo SL95 czy IC4 dla DSB) :)

  • mamadoo – 12.07.2008

    Na czym Łotysze mieliby dobrze wyjść? Cały czas zmierzam do tego, że wyprodukowanie tramwaju na tor szeroki nie jest chyba technicznym problemem dla jakiegokolwiek producenta. Z torem wąskim, tak mi się wydaje, nie jest już tak łatwo. Przykładowy tramwaj Sirio AFAIK nie może mieć wersji wąskotorowej.

  • R. Piech – 12.07.2008

    mamadoo ma tutaj częściowo rację. Z tramwaju 1435 mm jest bardzo łatwo zrobić taki na 1445 mm, bo zmiany skupią się na nieco innym profilu koła, a w ograniczonych warunkach taki tabor może być eksploatowany zamiennie, przykładowo testy doczepy z FPS w Warszawie. Jednak przejście na 1520 mm jest już bardziej skomplikowane w nowoczesnych konstrukcjach, ponieważ wymaga zmian konstrukcyjnych bezpośrednio w wózku. Natomiast wózki stanowią około 20-30% ceny tramwaju. W efekcie opracowanie takiego tramwaju może być kosztowne. Kwestia finansowa może także być przyczyną, ponieważ jeden tramwaj 15T dla Rygi w przeliczeniu ma kosztować 8,8 mln zł, czyli więcej niż normalnotorowy wariant i jednocześnie więcej niż zachodni produkt. Choć gdyby to cena była głównym wytycznym wówczas produkty z Rosji napewno byłyby bardziej konkurencyjne.

  • R. Piech – 12.07.2008

    Wyżej wkradł się błąd 15T kosztuje nieco mniej niż zachodni odpowiednik.

  • Combino – 12.07.2008

    Swoją drogą zastanawiała mnie już wcześniej jedna rzecz:co było w SIWZ?Czy specyfikacja była napisana pod tramwaje całkowicie niskopodłogowe (akurat w przypadku 15T ta "niskopodłogowość" oparta jest na braku stopni wewnątrz;jak ktoś będzie chciał,to łatwo może Skodę "zneutralizować" dając odpowiedni zapis o wysokości podłogi w przejściach między członami) czy też częściowo niskopodłogowe?Bo w tym drugim przypadku aż dziwny był brak oferty z Ust'-Katav'ia;podczas prezentacji KTM-30 przedstawione zostały takze inne wersje tego wagonu,od jednoczłonowej do 5-członowej o długości zdaje się 43m.Dlatego podejrzewam,że w SIWZ były szczegółowe zapisy odnośnie długości,silników trakcyjnych etc. (lub nawet doświadczenia w postaci określonej ilości wyprodukowanych wagonów częściowo lub całkowicie- niskopodłogowych).Ktoś wie coś więcej na ten temat?

  • Combino – 12.07.2008

    Mamadoo,napiszę inaczej:produkty Ansaldobreda są tak "niezawodne" (a przynajmniej część z nich),że Pesa ma całkiem spore szanse na opchnięcie pewnej części swojej produkcji na rynku włoskim :)

  • R. Piech – 15.07.2008

    Coś musiało z tym przetargiem być nie tak, ponieważ Siemens złożył swoją ofertę w przetargu na 150 szerokotorowych tramwajów dla Kijowa, tak więc jakieś zainteresowanie dużych koncernów szerokotorowymi tramwajami jest.

  • antydebil – 21.04.2012

    Co za bzdury gadasz R. Piech. Jakie rynki byłego ZSRR? Co ma Litwa, Łotwa i Estonia, będące w Unii Europejskiej i NATO, należące do kultury zachodniej (w przypadku Łotwy i Estonii to bardziej zachód niż Polska, wpływy niemieckie i skandynawskie), na dość wysokim poziomie rozwoju (Estonia bogatsza od Polski- zawsze była zresztą) z innymi krajami byłego ZSRR????? Estonia to ZAPRZECZENIE ZSRR pod każdym względem- superniska korupcja, brak biurokracji, nowoczesne rozwiązania itd. Polska jest 100 razy bardziej podobna do krajów b. ZSRR niż Estonia.

  • sdafasdf – 21.04.2012

    Na Łotwie i Estonii, ale też i na Litwie, inwestują zachodnie firmy jakie Polskę omijają szerokim łukiem, np. Stockmann i inne

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....