Plany zakupowe ZKM Gdańsk

infotram
14.03.2016 11:37
0 Komentarzy

Gdański ZKMprzedstawił dziś plany zakupu taboru tramwajowego. Co zatem szykuje przewoźnik?

Na początku warto przypomnieć, że ZKM dysponuje obecnie 127zestawami tramwajowymi. Udział pojazdów niskopodłogowych to 86%. Odsetek tenjest jednym z najwyższych w Polsce. Gdańsk plasuje się na drugim miejscu, zaraz po Olsztynie. Przypomnijmy jednak, że stolica Warmii i Mazur wprowadziła do ruchu nowe tramwaje i proces odnowy floty taborowej jej nie dotyczy. Wśród ośrodków, które zmagają się z wymianą Konstali Gdańsk jest niekwestionowanym liderem. 

46% wszystkich wagonów w Gdańsku jest klimatyzowana.

W najbliższym czasie ZKM planuje zakupić 15 tramwajów. Mająbyć dwukierunkowe, klimatyzowane, w całości niskopodłogowe. Co więcej każdywagon musi mieć możliwość jazdy na bateriach w trybie jazdy miejskiej naodcinku przynajmniej 500 m. Na ten cel ZKM planuje wydać 112 500 000 zł netto. Przetargna ich pozyskanie ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej wwakacje. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z Gdańska znikną ostatnietramwaje wysokopodłogowe. Zostaną zastąpione przez wspomniane 15 wagonów.

– Chcemy zamówić tramwaje z bateriami umożliwiającymiprzejazd przy ich użyciu minimum 500 metrów. Myślimy o nowych pojazdach m.in. wkontekście budowy przyszłej Nowej Politechnicznej, gdzie mówi się o tym, że naul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie byłoby sieci trakcyjnej. Ten odcinek, odługości około 250 metrów, tramwaj pokonywałby na bateriach, czyli dojeżdżałbydo końca sieci, po czym chowałby pantograf, przejeżdżał na bateriach do al.Grunwaldzkiej, włączał się ponownie w sieć i jechał dalej. Takie rozwiązaniajuż są stosowane na świecie. Chcemy być na to przygotowani – zaznaczawiceprezes ZKM Maciej Lisicki.

Tramwaje, które obecnie jeżdżą po Gdańsku, też posiadająbaterie, ale o słabszej mocy. Mogą na nich przejechać około 200 metrów, cowykorzystywane jest m.in. w sytuacjach manewrowych w zajezdni.

Co więcej Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku planujetakże remont tramwajów niskopodłogowych. W tym roku modernizację przejdą: czterywagony NGd99 (numery boczne 1001-1004) oraz jeden wagon 114Na (numer boczny1502) ? z zachowaniem jak najbardziej oryginalnego wyglądu zewnętrznego.

– W przypadku 114 Na chcemy zachować jak najwięcejoryginalnych elementów. Dlatego np. nie planujemy wymiany czoła i okien. Tonajstarszy tramwaj niskopodłogowy wyprodukowany seryjnie. Zakładamy, że za25-30 lat będzie on już tramwajem historycznym, dlatego przeróbki będą głównietechniczne, elektroniczne i poprawiające komfort jazdy ? zaznacza MaciejLisicki.


Komentarze