Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przedłuża się wybór wykonawcy węzła Zawodzie

infotram
17.08.2017 09:48
0 Komentarzy

Samorząd Katowic musiwybrać innego wykonawcę centrum przesiadkowego Zawodzie. Krajowa IzbaOdwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów, nakazała unieważnić dokonanyjuż wybór oferty oraz wykluczyć wykonawców, którzy w przetargu uzyskali dwapierwsze miejsca.

Chodzi o drugą z planowanych czterech inwestycji obecnegoetapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową wdzielnicy Zawodzie, ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodówdocierających do Katowic od Wschodu – na liczne linie tramwajowe kursującestamtąd m.in. do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznejm.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.

W pierwszej połowie lipca br. miasto poinformowało, że wprzetargu na budowę tego centrum przesiadkowego za najkorzystniejszą ofertęuznało złożoną przez konsorcjum firm NDI i Balzola (z najniższą ceną 61,4 mlnzł brutto – przy budżecie zamówienia 79 mln zł brutto). Konsorcjum to wostatnich latach m.in. przebudowało katowicki rynek.

W przetargu brane były pod uwagę dwa kryteria – ceny (60proc.) i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.).Niemal wszyscy oferenci otrzymali w drugim z kryteriów maksymalną liczbępunktów. Kolejne oferty pod względem ceny złożyły konsorcja spółek Banimex iAzi-Bud (66,1 mln zł) oraz spółek ZUE i Unibep (66,4 mln zł).

Jak poinformowała PAP w czwartek Ewa Biskupska zkatowickiego magistratu, konsorcjum ZUE odwołało się do KIO, argumentując, żewykonawcy, którzy złożyli pierwszą i drugą pod względem przyznanych punktówofertę, podlegają wykluczeniu, ponieważ poświadczyli w nich nieprawdę. „KIOprzychyliła się do zarzutów ZUE . (…) Zamawiający na dzień dzisiejszy nieotrzymał jeszcze kopii wyroku z uzasadnieniem” – zastrzegła Biskupska.

Uwzględniając odwołanie ZUE, Izba nakazała unieważnić wybóroferty, a następnie wykluczyć dwóch wykonawców, którzy uzyskali pierwsze idrugie miejsce pod względem przyznanych punktów. Jak przekazała PAP Biskupska,wybór nowego wykonawcy będzie możliwy po otrzymaniu wyroku.

„Komisja (przetargowa – PAP) najpierw będzie ponownie oceniałapozostałe oferty w postępowaniu. Wykonawca, który złożył ofertęnajkorzystniejszą, zostanie wezwany do przesłania dokumentów potwierdzającychwarunki udziału w postępowaniu – po tych czynnościach nastąpi wybór oferty” -wyjaśniła przedstawicielka miasta.

Węzeł w Zawodziu jest drugą spośród czterech realizowanychobecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Rozpoczęły się prace nad centrumprzesiadkowym w Ligocie, otwarto już oferty w przetargu na inwestycję wBrynowie; dotąd nie został ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa w centrummiasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową:Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnymzasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowejdzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będziewspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

Środki ZIT – w zamierzeniu katowickiego samorządu – mająrównież wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został zgłoszony do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA– komplementarnym do ZIT).

Według informacji podawanych przez miasto, wraz zogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowanona 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł wLigocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanskaopiewa na 9 mln zł).


Komentarze