Rzgów będzie miał swój własny tramwaj

infotram
05.12.2019 13:45
0 Komentarzy

W środę 4 grudnia2019 r. w zajezdni MPK przy ul. Telefonicznej odbyło się spotkanieprzedstawicieli gminy Rzgów na czele z burmistrzem Mateuszem Kamińskim zprzedstawicielami MPK na temat zakupu wagonu tramwajowego typu 805N.

Ten typ obsługiwał ponad 40 lat temu linię podmiejską 42. Wagonpo konserwacji zostanie w przyszłym roku ustawiony na fragmencie toru jakomuzeum linii tramwajowej 42 i związanej z nią historii gminy Rzgów. Sporomałżeństw poznało się w tym tramwaju w drodze do szkół, uczelni i zakładówpracy.

Zapewne jeszcze w tym roku zostanie sfinalizowany zakuppojazdu. Podczas środowego spotkania uzgodniono, że sposób malowaniazewnętrznej strony wagonu będzie nawiązywał do barw MPK w latach 70. i 80. Dlapotrzeb remontu i konserwacji zabytku, kabina zostanie częściowo rozebrana, abardzo zniszczone elementy jak np. niektóre siedzenia przeniesione z innychtramwajów typu 805N (łódzkie MPK miało ich łącznie 439) . Pojazd zostaniepozbawiony silnika i przetwornicy oraz oznaczeń stosowanych we współczesnychwagonach. Do kabiny wrócą stare kasowniki dziurkujące bilety.

Podczas remontu szczególna uwaga zostanie zwrócona na płaskidach, który na świeżym powietrzu jest najbardziej narażony na niszczącedziałanie zalegającego śniegu oraz rozkładających się liści. Wagon stanieprzypuszczalnie w rejonie dawnej krańcówki 42 na ul. Tuszyńskiej przy ul.Rzemieślniczej. Wycieczki szkolne w kabinie będą czuły się jak w prawdziwymtramwaju – będzie można wejść np. do kabiny zarezerwowanej dla motorniczego.Zachował się film z podróży tramwajem 42 z lat 70. Będzie on wyświetlanyuczniom i turystom na ekranie multimedialnym w pojeździe.

Tramwaj ma być w nocy iluminowany, zachowa otwierane drzwi idawne oświetlenie. Zostanie objęty monitoringiem miejskim, aczkolwiek cennewyposażenie będzie przenoszone w terminie umówionych wizyt wycieczek. W MPKzostanie zakupiony fragment toru. Rozważany jest montaż nawet pantografu idwóch słupów z trakcją elektryczną. Do transportu wagonu z zajezdni do Rzgowazostanie wykorzystana specjalistyczna laweta z dźwigiem

Dziś wydaje się, zeten tramwaj to zbyt „nowy” zabytek, ale za 10 lat to będzie już kosztownyunikat, dlatego chcemy, aby służył jako izba muzealna przez długie dekady –mówi burmistrz Mateusz Kamiński. Naterenie gminy znajduje się w prywatnych rękach starszy tramwaj, ale jego remontprzywracający historyczny wygląd kosztowałby około 200 tysięcy złotych. Mymusimy zmieścić się w kosztach 3-4 razy niższych. Usłyszeliśmy, że sam tramwajkupimy w cenie złomu (10 300 złotych z VAT), ale ostateczną decyzję podejmiewkrótce zarząd MPK – dodaje.

 


Komentarze