TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Sieci tramwajowe we Włoszech
Ryszard Piech - Opublikowano: 02.03.2010 16:38:00 18 komentarzy
Sieci tramwajowe we Włoszech

Inauguracja nowego systemu tramwajowego we włoskim mieście Florencja daje impuls do poszerzenia wiedzy na temat tramwajów w tym kraju. W przeciwieństwie do Francji, gdzie prawie wszystkie tradycyjne systemy tramwajowe zostały zlikwidowane, we Włoszech panowała znacznie większa dowolność. Oczywiście znaczna część mniejszych sieci została zlikwidowana, jednak mimo tego niektóre duże przetrwały, choć jeszcze niedawno znaczna część z nich była bliska zamknięć spowodowanych wyeksploatowaniem. Poniższa tabela zawiera zestawienie systemów tramwajowych aktualnie działających we Włoszech oraz planowanych do wdrożenia.

Systemy tramwajowe

Miasto

Populacja miasta

(w tys.)

Rok otwarcia

Aktualna długość sieci (km)

Linie w budowie i projektowane (km)

Tabor w ruchu

Tabor zamówiony

Bergamo

110

2009

12,5

0

14 (Sirio)

0

Cagliari

158

2008

6,3

37,45

5 (Škoda 06T)

0

Florencja

352

2010

7,4

22,1

17 (Sirio)

0

Genua

650

1898

1,14

0

2 (zabytkowe)

0

Mesyna

247

2003

7,7

0

15 (Cityway)

0

Mediolan

1500

1876

168

b/d

94 (Sirio)

26 (Eurotram)

225 (starsze typy)

0

Neapol

1000

1875

23

0

22 (Sirio)

30 (starsze typy)

0

Palermo

721

2011 (plan.)

0

15

0

17 (Flexity Outlook)

Parma

176

-

0

11,5

0

0

Rzym

2724

1877

39

0

28 (Cityway I)

52 (Cityway II)

147 (starsze typy

0

Sassari

130

2006

4,3

0

4 (Sirio)

0

Triest

208

1902

5,2

0

2 (zabytkowe)

0

Turyn

910

1871

179

0

54 (Fiat 5000)

50 (Fiat 7000)

55 (Cityway)

102 (starszy typ)

0

 

 

Na liście można wyróżnić kilka grup miast. Pierwszą z nich mogą być systemy tradycyjne, które przetrwały najcięższy okres i funkcjonują po dziś dzień. Składają się na nie tramwaje w Mediolanie, Neapolu, Rzymie oraz w Turynie. Długość sieci i liczba eksploatowanych tramwajów w Mediolanie i Turynie jest wręcz imponująca, niestety korzystanie z różnych źródeł uniemożliwia jasne stwierdzenie, czy długość sieci dla tych miast została obliczona według tych samych metod, ponieważ sieć w Mediolanie jest powszechnie uznawana za większą i jedną z największych w Europie. Również pod względem Liczby taboru oba te systemy zdają się królować nad innymi. Niestety jak bardzo dobrze widać jedynie część taboru stanowią nowoczesne tramwaje, natomiast mniej więcej połowa to tramwaje starszej generacji mające niejednokrotnie około 50 lat eksploatacji, choć najstarsze dochodzą do 70 lat! Niestety pomimo tego faktu nie widać przygotowań do masowej wymiany znacznie już wyeksploatowanego taboru na nowy. Mimo tego można odnotować bardzo pozytywny potęp, zwłaszcza w przypadku Neapolu, gdzie w latach 1990-tych z trzech linii tramwajowych kursowała zazwyczaj jedynie jedna, a na pozostałych autobusy. Jednak zakup nowych tramwajów Sirio pozwolił przywrócić wszystkie trzy linie do obsługi, choć nadal nie ma mowy o rozbudowie systemu.

Drugą grupę stanowią miasta posiadające tramwaje, które można by określić mianem historycznych. Pierwszym z takich przykładów jest Genua, gdzie funkcjonuje linia tramwajowa kursująca na dużym nachyleniu, wymagającym zastosowania szyny zębatej. Linia o długości 1,14 km jest jednotorowa z mijanką na środku i jest obsługiwana oryginalnymi wagonami. Oprócz tego w Genui można skorzystać z dwóch linii kolejek linowo-terenowych, oraz linii metra obsługiwanej przez pojazdy typu kolejka miejska. Te systemy nie zostały ujęte w zestawieniu. Drugi z przykładów oryginalnych historycznych tramwajów można spotkać w mieście Triest, gdzie funkcjonuje tramwaj elektryczny o długości 5,2 km, wykorzystujący na odcinku 800 metrów linę (działa jak kolejka linowo-terenowa), podczas gdy pozostała część trasy jest już pokonywana adhezyjnie.

 

Trzecią grupę stanowią miasta, które otwarły całkowicie nowe systemy tramwajowe, choć niektóre z nich powstały w formie przebudowy z dawnych linii kolejowych. Położone na wyspie Sardynia miasta Cagliari oraz Sassari przystosowały swoje wąskotorowe linie kolejowe do potrzeb nowoczesnych tramwajów. W efekcie tego tory zostały praktycznie zbudowane od nowa, a następnie zelektryfikowane typowym dla tramwajów napięciem. Miasto Sassari zamówiło typowo dla Włoch tramwaje Sirio produkcji AnsaldoBreda, podczas gdy Caglari pojazdy typu 06T produkowane przez Škoda Transportation. Najstarszy z nowych systemów powstał w 2003 roku w Mesynie, stąd wykorzystuje on tramwaje Cityway produkcji Fiat. Natomiast otwarte w roku 2009 i 2010 systemy w Bergamo i Florencji wykorzystują już tramwaje Sirio. W przypadku Florencji znane są plany rozbudowy, jednak w przypadku pozostałych nie udało się ustalić wiarygodnych danych, dlatego w tabeli znajduje się cyfra 0.

Obecnie trwają również prace nad wprowadzeniem kolejnych nowych systemów tramwajowych. Najbliższy inauguracji jest tramwaj w Palermo, który ma ruszyć w 2011 roku. Patrząc na zdjęcia z prowadzonych prac można uznać ten termin za realny. Ciekawostką może być również fakt, iż dla jego potrzeb zamówiono tramwaje Flexity Outlook produkcji Bombardier. Część z nich została już dostarczona i uczestniczy w jazdach testowych, jednak z racji braku wiarygodnej liczby dostarczonych i niedostarczonych jednostek całość taboru została umieszczona w pozycji tabor zamówiony. Tramwaje mają również szansę pojawić się w mieście Parma, gdzie niedawno zakończono konsultacje społeczne związane z budową pierwszej linii o długości 11,5 km. Z racji stopnia zaawansowania prac nie określono jeszcze roku inauguracji, jak również nie wybrano dostawcy taboru.

Tramwaje we Włoszech przez lata były elementem niepożądanym, aczkolwiek systemy wykazywały się bardzo dużą żywotnością oraz ciągle przyciągały pasażerów. W efekcie tego niektóre uniknęły likwidacji, choć standard oferowanych usług nie był na zadowalającym poziomie. Trzeba przyznać, że wraz z pojawieniem się tramwajów niskopodłogowych zostały one bardzo szybko wprowadzone, jedynie tramwaje historyczne oraz Neapol wybijały się negatywnie w tym zakresie. Jednak dzięki nowym zakupom również sieć w Neapolu została uratowana, natomiast kolejne miasta zaczynają inwestować w nowe systemy, dzięki czemu Włosi być może ponownie zakochają się w tramwajach, tak jak ma to miejsce we Francji.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Włochy
tramwaj
Bergamo
Cagliari
Florencja
Genua
Mesyna
Mediolan
Neapol
Palermo
Parma
Rzym
Sassari
Triest
Turyn
AnsaldoBreda
Sirio
Cityway
Fiat
Bombardier
Flexity Outlook
  • darekmoskal@yahoo.it – 03.03.2010

    Nic nie napisano o tramwaju w Padwie (www.trampadova.it) i w Wenecji – na razie budowanym w lądowej części: dzielnice Mestre i Marghera (www.tramdimestre.it). Mimo że „Translohr” nie przez wszystkich uważany jest jako tramwaj, ale we Włoszech przyjął sie jako tramwaj.

  • R. Piech – 03.03.2010

    Te "tramwaje" to wieloprzegubowe trolejbusy z centralną szyną prowadzącą udające tramwaje... .

  • jatal – 03.03.2010

    Fajne zestawienie. O skali rozwoju tramwajów we Włoszech niech świadczy fakt, że o planach/budowie w ostatnich latach pomyślało ponad 10 miast. Drobna uwaga: BergaMo i ParMa. Wygląd strony rozbija liczba tagów. Może da się podzielić je na dwa wiersze?

  • mamadoo – 03.03.2010

    Byłoby miło gdyby autorzy tekstów trochę bardziej popracowali nad polszczyzną. Taki dylemat...napisać "ilość" czy "liczba"? Śpieszę wyjaśnić, posługując się przykładem. "Liczba" odnosi się do kategorii policzalnych - na przykład: "liczba wagonów"; natomiast "ilość" to kategoria niepoliczalna - na przykład: "ilość spalin albo wody".

  • R. Piech – 03.03.2010

    Dziękuję za zwrócenie uwagi, poprawione.

  • Combino – 06.03.2010

    @R.Piech: jakkolwiek Translohr nie jest tramwajem (jak najbardziej oficjalnie,przynajmniej według stanowiska naszego MI),to zakwalifikowanie go jako trolejbus też nie jest najszczęśliwszym pomysłem (pojedyncze osie z z ogumionymi kołami zamiast wózków jezdnych,ale z drugiej strony sposób zasilania jak najbardziej tramwajowy,a nie trolejbusowy). A samo opracowanie ciekawe :)

  • R. Piech – 07.03.2010

    Zestawienie jest uzależnione od konstrukcji technicznej, którą determinują poszczególne działy. Naprawdę zastosowanie pantografu w niczym nie tworzy tramwaju. Równie dobrze odbieraki trolejbusowe są stosowane w wieli sieciach tramwajowych, a czy ktoś nazywa je trolejbusami? Pod względem konstrukcji Translohr to trolejbus o konstrukcji dwuprzegubowej, który korzysta z centralnej szyny prowadzącej (wykorzystanej jako przewód powrotny). Jeżeli mnie pamięć nie myli, to dokładnie takie same trolejbusy, z taką samą szyną prowadzącą, tylko z dwoma odbierakami trolejbusowymi na dachu są stosowane gdzieś we Francji. No a jak wiadomo trolejbusy i BRT mają swoje miejsce w dziale autobusowym.

  • darekmoskal@yahoo.it – 09.03.2010

    "R. Piech: Pod względem konstrukcji Translohr to trolejbus o konstrukcji dwuprzegubowej". Translohr produkuje pojazdy 3, 4, 5, 6 - członowe i mają długość od 25 do 46 m., co raczej jest cechą tramwajów. I tak jak pisałem juz wczesniej dla Włochów to tramwaj. (http://www.lohr.fr/transport-public-tech_gb.htm)

  • R. Piech – 09.03.2010

    Ale ile razy mam powtarzać, że konstrukcyjnie to jest trolejbus. Wiele członów mogą mieć również autobusy i nijak nie czyni to z nich tramwajów! Są to typowe przykłady systemów typu Bus Rapid Transit i tyle ( http://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_transit ), natomiast zaliczanie ich do "tramwajów" to tylko i wyłącznie wybieg formalny mający na celu ominięcie ograniczeń długości dotyczących autobusy. Jeszcze raz napiszę to są trolejbusy i należą do działu autobusowego, wystarczy popatrzeć na ten para tramwaj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nancy_01.JPG

  • Ł. M. P. P. – 09.03.2010

    Nie zgadzam się. System GLT firmy Bombardier rzeczywiście można uznać za trolejbus, ponieważ może poruszać się również poza szyną prowadzącą. Wtedy kieruje się pojazdem przy pomocy kierownicy (aczkolwiek przeczytałem, że w trybie "bezszynowym" pojazdy te mają tendencję do zachowywania się w sposób nieobliczalny). I z prawnego punktu widzenia też są uważane za autobusy, posiadają tablice rejestracyjne, co jest widoczne na zdjęciach (to nie jest oczywiście decydujący argument; to, że w Czechach trolejbusy nie mają tablic nie czyni je np. tramwajami). Natomiast Translohr nie może poruszać się bez szyny prowadzącej. Dlatego może nie można go nazwać "w pełni" tramwajem, ale zdecydowanie nie jest to autobus/trolejbus. Ale tak w ogóle to z obydwoma systemami jest związane wiele problemów. Zarówno w przypadku GLT, jak i Translohr, dochodzi do "wykolejeń". Na dodatek fakt, że opony tych pojazdów poruszają się za każdym razem po tej samej ścieżce powoduje bardzo szybkie zniszczenie jezdni. W Wikipedii można również przeczytać wiele innych ciekawostek na temat tych dwóch rodzajów "pseudotramwajów".

  • darekmoskal@yahoo.it – 10.03.2010

    Translohr to technologicznie zupełnie inny pojazd niż TVR lub GLT (trolejbusy szynowe w Francuskim Nancy czy Caen). Pojazdy w tych miastach to zmodyfikowany trolejbus, który może być kierowany przez szynę prowadzącą. Człony tych pojazdów mają koła na osiach, które technologicznie przypominają osie w autobusach. Mają też układ kierowniczy i kierowca może kierować pojazdem. Kwestia zawieszenia, też jest analogiczna jak w autobusowych. Natomiast pojazdy Translohr są osadzone na zmodyfikowanych wózkach, technologicznie podobnymi do wózków tramwajowych. Człony pojazdu są członami tramwajowymi i mocowanymi do wózków w analogiczny sposób jak tramwaje. Wózki są „zakleszczone” do szyny i tylko na niej mogą się poruszać. Jak się wykoleją (co w Padwie miało kilka razy miejsce), stwarzają nie lada problem, jak każdy wykolejony tramwaj. Translohr nie ma możliwości manewrowania, nie ma kierownicy, jest za to dwukierunkowy. Tak więc proszę nie mylić GLT z pojazdami Translohr, które z punktu widzenia technologicznego są mutacją tramwajów. We francuskim Clermont-Ferrand Translohr nie jest trolejbusem lecz tramwajem i nie ma rejestracji w odróżnieniu od pojazdów w Nancy czy Caen, mino że w obu przypadkach mamy doczynienia z pojazdem na kołach gumowych i kierowanym przez szynę po środku.

  • R. Piech – 10.03.2010

    To proponuję następujący eksperyment - udać się do Pesy i poprosić o taki "tramwaj", a następnie udać się do Solarisa z tą samą prośbą. Jak myślisz który z tych podmiotów podejmie się produkcji takiego "tramwaju"?

  • Ł. M. P. P. – 10.03.2010

    Obudwa systemy są opatentowane, więc nie jest to możliwe. To jest wadą tego rodzaju rozwiązań, że można je nabyć tylko u jednego producenta.

  • R. Piech – 10.03.2010

    To nie jest problemem, gdyż opatentowane rozwiązania można a) obejść, b) zakupić tylko tą opatentowaną część. We wcześniejszym komentarzu chodzi o pokazanie, że systemowi Translohr jest bliżej do technologii autobusowej, niż szynowej (tramwajowej).

  • darekmoskal@yahoo.it – 11.03.2010

    Jeśli weźmiemy pod uwagę definicje tramwaju jako „pojazd szynowy”, to rzeczywiście translohr nie jest tramwajem. Ale jest bzdurą twierdzenie, że konstrukcyjnie to jest trolejbus udający tramwaj, i że należy do systemu BRT. To nie jest prawda i pomylono tu Translohr z GLT bombardiera. Z punktu widzenia technologicznego i konstrukcji Translohr to tramwaj, któremu zmutowano wózki, ale daleko mu do autobusu / trolejbusu (jeśli bierzemy pod uwagę konstrukcje i technologie składania pojazdu, a nie fakt posiadania gumowych kół). I tak to ma miejsce we Włoszech i we Francji, gdzie nie kładzie się akcentu na definicję „pojazd szynowy” lecz właśnie na konstrukcję pojazdu. Dla ciekawości dodam, że Translohr budując swój pojazd, jako „natchnienie”, „wzorzec” wziął Eurotram ze Strasburga.

  • R. Piech – 11.03.2010

    To może zamiast się "natychać" i na podstawie tramwaju (Eurotram) tworzyć (jakkolwiek by nie był udziwniony) trolejbus, to można było zamiast lać metry sześcienne betonu położyć zwykłe zielone torowisko tramwajowe i kupić zwykły tramwaj - koszty te same! No bo szczerze powiedziawszy połączono wady tramwaju z wadami autobusu i tyle. Poza tym strasznie nadużywasz stwierdzenia wózek. Wózek w pojazdach szynowych, oraz w metrach z gumowymi kołami posiada minimum dwie osie, ewentualnie cztery niezależne koła, tak jest w Eurotram o którym piszesz. Natomiast Translonr ma pojedyncze osie (dwa koła) nie tworzące wózka, które są ustawiane w zakręcie za pomocą środkowej szyny prowadzącej. No a dlaczego są ustawiane - ponieważ autobusy wieloprzegubowe mają tendencję do "zachodzenia" na zakręcie, co wymaga znacznego poszerzenia trasy w łukach. W Translohr ominięto ten problem uzależniając koła środkowe od szyny prowadzącej. Konstrukcyjnie jest to nadal trolejbus, choć nieco udziwniony.

  • d. m. – 12.03.2010

    Wszystkie informacje na temat pojazdu Translohr uzyskałem rozmawiając z pracownikami APS Mobilta’ (przewoźnik miejski w Padwie). Pracownicy techniczni byli na kursie we Francji, które Lohr im zorganizował, by móc serwisować pojazdy na miejscu. Sam miałem okazję być w zajezdni Guizza i widzieć co nieco z bliska. Proszę więc mi nie wmawiać, że Tranlohr „Konstrukcyjnie jest to nadal trolejbus, choć nieco udziwniony”, bo to bzdura. W powyższych komentarzach ktoś też już na to zwracał uwagę. Już bardziej trafne okresie byłoby że Translohr to „udziwniony”, „zmutowany” tramwaj, który w wyniku ewolucji przestał być tramwajem i udaje trolejbus, choć nim też nie jest. W powyższych wypowiedziach być może używałem niezbyt fachowych określeń, gdyż nie wszystkie terminy techniczne można dosłownie tłumaczyć, bo być może mają w jęz. polskim odpowiedniki bardziej trafne. Odnośnie wad i zalet: nie mam pojęcia czym Lohr urzekł władze Padwy, że wybrały ten pojazd. Producent widzi tylko zalety tramwaju połączone z zaletami autobusu. Zwróciłem uwagę w pierwszym komentarzu „nic nie napisano o tramwaju w Padwie i w Wenecji” Napisałem tak, ponieważ tytuł artykułu brzmiał „Sieci tramwajowe we Włoszech” i wg mnie powinno się opisać wszystko, co we Włoszech jest tramwajem, dodając ewentualne wyjaśnienie, że wg polskiej terminologii pojazd ten powinien być traktowany jako trolejbus.

  • R. Piech – 12.03.2010

    Przeanalizowałem dobrze konstrukcję Translohr, zwłaszcza pod kątem ewentualnych powiązań technologicznych z tramwajami. Jedyny tramwaj, który ma pojedyncze koła i "osie bramowe" (tak jak to jest w Translonr) to ULF. Jednak na tym wszelakie podobieństwa się kończą, ponieważ zasady ustawiania osi są zupełnie inne i determinowane cechami konstrukcyjnymi - tramwaj wykorzystuje wiedzę z zakresu pojazdów szynowych, Translohr z zakresu autobusów. Jeszcze raz napiszę - zestawienie zawiera systemy szynowe, ponieważ systemy kołowe (jakkolwiek by je zwać) są domeną działu autobusowego.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....