Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Studium wykonalności krakowskiego metra z dofinansowaniem

infotram
16.10.2017 17:53
0 Komentarzy

W poniedziałekpodpisano umowę na dofinansowanie opracowania studium wykonalności budowyszybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie.

Koszt przedsięwzięcia to 10 mln zł, z czego 50 proc.zagwarantuje Miasto jako wkład własny, a druga część zostanie sfinansowana ześrodków Unii Europejskiej. Ogłoszenie zamówienia publicznego przewidziano nakoniec 2017 roku, a planowany termin odebrania opracowania to koniec 2019.

Przypomnijmy, działania Gminy Miejskiej Kraków są pokłosiemwyników referendum z 25 maja 2014 roku. Ponad 55 proc. mieszkańców biorących wnim udział wypowiedziało się za realizacją ww. inwestycji. W odpowiedzi nawyniki referendum Prezydent Miasta Krakowa powołał „zespół zadaniowy ds.realizacji wyników referendum w zakresie pytania obejmującego zagadnieniabudowy metra w Krakowie”. W jego skład zostali powołani pracownicy UrzęduMiasta Krakowa, krakowskich uczelni oraz niezależni eksperci.

W wyniku prac zespołu, został przygotowany zakres rzeczowydo zlecenia opracowania „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, wtym budowy metra”. Obejmowało ono swym zakresem cały obszar miasta i zakładałoróżne warianty rozwoju sieci transportowej. Celem opracowania było przedewszystkim zaproponowanie takich rozwiązań w zakresie systemu transportowego,których efektem byłoby odwrócenie negatywnego trendu wzrostu udziału podróżywykonywanych samochodem osobowym oraz zwiększenie przepustowości siecitramwajowej. Dodatkowo, przeprowadzone konsultacje z MinisterstwemInfrastruktury i Rozwoju i przedstawicielami inicjatywy JASPERS, potwierdziły,że dopiero powyższe opracowanie będzie podstawą do uzyskania ewentualnegodofinansowania ze środków UE do dalszych prac projektowych, jak również późniejrealizacyjnych.

W ramach opracowania przeprowadzono m.in. analizyspołeczno-gospodarcze, ruchowe, ekonomiczne, finansowe, wrażliwości,realizacyjne, wpływu na środowisko. W toku prac opracowano kilkadziesiątwariantów rozwoju systemu transportu, z których do dalszej realizacjizarekomendowano wariant IV.3 „MetroMetrobus”. Zakłada on budowę jednej liniimetra o przebiegu zgodnym ze „Studium Uwarunkowań i Kierunków ZagospodarowaniaPrzestrzennego Miasta Krakowa” (za wyjątkiem odcinka prowadzonego w ciągu aleiJana Pawła II) na kierunku wschód-zachód o długości około 15 km oraz rozwójsystemu szybkiego tramwaju bez budowy nowego tunelu. Rozwój systemu szybkiegotramwaju dotyczy modernizacji i podniesienia parametrów odcinków istniejącychtramwaju tradycyjnego, a także budowy nowych odcinków tramwajowych oparametrach odpowiadających wymaganiom szybkiego tramwaju. Ponadto zostaniezapewniony priorytet dla tramwajów w systemie sterowania ruchem.

Wyniki opracowania dały podstawę do podjęcia decyzjidotyczącej kontynuacji prac projektowych, jakimi powinny być „Studiumwykonalności” lub „Koncepcja budowy premetra/metra”.

Podjęcie decyzji o budowie szybkiego, bezkolizyjnegotransportu szynowego wymaga opracowania dokumentacji o wyższym stopniuszczegółowości oraz uwzględniającego szczegółowe aspekty techniczne dotyczącem.in. warunków geologicznych, układu torowego (plan i profil trasy; przekrojepoprzeczne i podłużne), technologii wykonania tuneli szlakowych i stacji,zasilania elektrotrakcyjnego, rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturąpodziemną i naziemną, parametrów eksploatacyjnych taboru.

W tym celu Gmina Miejska Kraków przygotowała wniosek odofinansowanie opracowania p.n. „Studium wykonalności budowy szybkiego,bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” w ramach Instrumentu „ŁączącEuropę” (Connecting Europe Facility – CEF), współfinansowanego przez UnięEuropejską. Wniosek 3 lutego tego roku uzyskał akceptację Ministerstwa Rozwoju.Był to pierwszy etap oceny. Kolejnym krokiem była ocena Komisji Europejskiej.

23 czerwca Ministerstwo Rozwoju zamieściło na swojej stronieinternetowej informację o propozycji podziału środków z budżetu trzeciegokonkursu o wsparcie projektów transportowych z Instrumentu „Łącząc Europę”.Wśród zarekomendowanych do wsparcia projektów było m. in. „Studium wykonalnościbudowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Rekomendacjadla przyznania wsparcia finansowego dla była uwarunkowana złożeniem dobrejjakości wniosku aplikacyjnego.

Komisja Europejska w ramach konkursu CEF, zarekomendowała dowsparcia projekty wdrażające transport zrównoważony – przede wszystkim projektykolejowe, a także projekty dotyczące inwestowania w budowę infrastruktury paliwalternatywnych oraz w ekologiczny transport miejski. Polska złożyła w konkursie20 wniosków aplikacyjnych, jednak jedynie 10 spośród nich zyskało aprobatęKomisji Europejskiej, w tym wniosek Gminy Miejskiej Kraków.

{https://www.youtube.com/watch?v=O82lfHsPmJs}


Komentarze