TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Tabor tramwajowy DP w Pradze
Mateusz Buczek - Opublikowano: 27.05.2014 10:31:54 12 komentarzy
Tabor tramwajowy DP w Pradze
Dopravnípodnik w Pradze jest największym w Czechach przedsiębiorstwem eksploatującym tramwaje. Łącznie posiada ponad 900 pojazdów, z czego blisko 200 sztuk posiada niską podłogę.Tatra T3Tatry T3 to najliczniejszy typ w taborze DP. Pierwsze wagony pojawiły się na początku lat 60., szybko wypierając większość eksploatowanych wcześniej pojazdów Tatra T1 oraz T2. Masowe dostawy tych popularnych w krajach socjalistycznych wagonów trwały aż do 1976 roku, zamykając się liczbą 913 sztuk. Pierwsze egzemplarze skasowano 1984 roku, natomiast wiele innych poddano w późniejszym czasie modernizacjom. Obecnie liczba niezmodernizowanych T3 w taborze jest już niewielka.Tatra T3SU/T3SUCSZe względu na rozbudowę metra pod koniec lat 70. zakładano odsprzedanie części wagonów T3 do innych czechosłowackich miast. Przeciągająca się budowa drugiej linii metra oraz kilkuletnia przerwa w dostawach wagonów doprowadziła do kryzysu taborowego. Kasacji wymagały nieliczne już wagony T1 oraz T3 z początku produkcji. Sytuacja wymusiła na zakładach Tatry zmniejszenie eksportu wagonów T3 do ZSRR, a zaoszczędzone wozy typu Tatra T3SU (typ dla Związku Radzieckiego) przekazano czechosłowackim miastom. W 1982 roku do Pragi trafiło 20 wagonów T3SU otrzymując numery 7001-7020, natomiast do 1990 dostarczono jeszcze 271 wozów T3SUCS (typ dla ZSRR i Czechosłowacji). Nadano im numery od 7021 do 7292.Tatra T3MPod koniec lat 70. podjęto pierwsze próby modernizacji wagonów T3. W przypadku wersji T3M zdecydowano się na wymianę oryginalnego osprzętu na tyrystorowy. Zewnątrz pojazdy od oryginału wyróżnia jedynie masywna zabudowa na dachu. Łącznie przebudowano 102 pojazdy.Tatra T3R.PLFW 2006 roku oddano do eksploatacji pierwszy zmodernizowany wagon T3 z obniżoną podłoga w drugich drzwiach. Pojazdy wyróżniają się srebrno-bordowym schematem malowania i jeżdżą w parach z wagonami wysokopodłogowymi. Do 2009 roku przebudowano łącznie 33 sztuki, nadając im numery 8251–8283.Tatra KT8D5Tara KT8D5 to 31-metrowy, dwukierunkowy tramwaj o wysokie podłodze i dużych zdolnościach przewozowych. W trzech członach rozmieszczono 54 miejsca siedzące, natomiast łącznie na pokład tramwaj zabiera 231 pasażerów. Napęd zapewnia osiem silników o mocy 45 kW każdy. Do wewnątrz prowadzi pięć par harmonijkowych drzwi po obu stronach pojazdu. Pierwsze cztery sztuki wagonów dostarczono do Pragi w 1986 roku i nadano im numery 9001-9004. Kolejną dużą partię 44 pojazdów otrzymano w latach 1989-1990.Tatra KT8D5R.N2PW 2004 roku rozpoczęto modernizację wagonów KT8D5. Założenia zakładały uzyskanie niskiej podłogi w środkowym członie oraz wymianę osprzętu na nowocześniejszy. Przebudowa pierwszego wagonu trwała do 2005 roku. Ostatecznie zastosowano nowy środkowy człon wyprodukowany przez czeską firmę PRAGOIMEX. Wewnątrz tradycyjne fotele wymieniono na plastikowe, oryginalną podłogę na antypoślizgową, a także zastosowano system monitoringu. Wagony doposażono również w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Łącznie przebudowano 46 pojazdów nadając im numery 9051-9097.Tatra T6A5Tatra T6A5 to jednoczłonowy , wysokopodłogowy wagon o kanciastej stylistyce. Do wnętrza prowadzą trzy pary odskokowych drzwi. Zastosowano cztery tyrystorowe silnik o mocy 45kW każdy. W latach 1995-1997 otrzymano łącznie 150 wagonów nadając im numery 8601 –8750. Tatry T6A5 garażowane są w zajezdniach Motol, Strašnice i Žižkov. Ciekawostką jest pojazd o numerze 8600. Jest to zmodernizowana Tatra T3 przykryta nadwoziem typu T6A5. Zdecydowano się również na wymianę aparatury, jednak ostateczny koszt modernizacji przekraczał wartość nowego tramwaju, w konsekwencji czego powstał tylko egzemplarz o nazwie T6A5.3. Wagon skasowano w sierpniu 2012 roku.Skoda 14TNiskopodłogowe tramwaje Skoda 14T pochodzą z lat 2006-2009. Łącznie dostarczono 60 sztuk przyporządkowując im numery 9111–9170. Ten pięcioczłonowy tramwaj o łącznej długości ponad 31 metrów i masie 38t może zabrać na pokład 270 pasażerów w tym 69 na miejscach siedzących. Nadwozie oparto na trzech wózkach w pierwszym, trzecim oraz piątym członie, natomiast w pozostałych podłoga została obniżona. Zastosowano sześć silników asynchronicznych o łącznej mocy 540kW. Za stylistykę nadwozia odpowiada niemieckie studio Porsche Design Group. Wszystkie wagony stacjonują w zajezdni Motol. Pojawiają się jednak pogłoski o planach sprzedaży tych pojazdów.Skoda 15TNiskopodłogowe tramwaje Skoda 15T eksploatowane są od 2008 roku. Łącznie zamówiono 250 pojazdów, z czego do chwili obecnej dostarczono 95 sztuk. Dostawy mają trwać do 2018 roku. Trzyczłonowe Skody posiadają niską podłogę na całej długości. Skrętne wózki rozmieszczono na skraju pierwszego i ostatniego wagonu oraz pod przegubami, czyniąc przejście wewnątrz pojazdu niesamowicie wąskim. Skodę napędza 16 silników o mocy 46,6 kW każdy, co pozwala na poruszanie się z prędkością 60km/h. Pojazd zabiera na pokład 210 pasażerów w tym 61 na miejscach siedzących.Polub nas :)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Czechy
Praga
Tatra
  • Combino – 27.05.2014

    Ładnie.Pierwsze dwa prototypy T3 powstały w 1960,produkcja ruszyła w 1962. Z tekstu wynika,że pierwsze T3-ki wymagały kasacji na początku lat 80-tych; wziąwszy pod uwagę,że te 20 sztuk T3SU dostarczono w 1982,a T3SUCS od 1983,to by wychodziło że pierwsze kiladziesiąt wagonów nadawało się do kasacji już po ok. 20 latach od wyprodukowania. Naprawdę,niezła jakość. Choć jak sobie przypomnę 200 sztuk K5AR,z których po kilkunastu latach nie został ANI JEDEN,to mnie to zbytnio nie dziwi...

  • hss – 27.05.2014

    To nienajlepiej wyróżniają sie tramy w Pradze.W Warszawie jest znacznie nowocześniej

  • jsw – 27.05.2014

    Nieciekawie sie wyróżnia struktura taboru tramwajowego w Pradze

  • jatal. – 27.05.2014

    W 14T numeracja 91xx.

  • szymiii – 27.05.2014

    Praga planuje sprzedaż wszystkich skód 14T http://www.metro.cz/praha-se-zbavi-tramvaji-porsche-staly-miliardy-dopravni-podnik-hleda-kupce-1ut-/co-se-deje.aspx?c=A140506_174714_co-se-deje_row

  • Maciej12991 – 28.05.2014

    Artykuł troszkę zrobiony po łebkach ponieważ słowem nie wspomniano, że tramwajów T3 oraz T3SUCS pozostało niewiele. Większość z nich została zmodernizowana do standardu T3R.P bądź T3R.PV co oznacza zupełnie nowy układ napędowy. Rozrusznikowce w Pradze stają się rzadkością. Dlatego śmiem twierdzić, że stwierdzenie iż tabor DP słabo wypada przy Warszawski można włożyć sobie w buty. Oraz takie słowa może powiedzieć jedynie osoba, która w życiu Pragi nie widziała, a już tym bardziej nie poznała jej taboru.

  • Jerzy_CZ – 28.05.2014

    Klasyczne T3 skończyły już chyba dwa lata temu, teraz to tylko rezerwy. Ciekawostką był wagon 6092 - przebudowana T1, jeździła bardzo długo w składzie z wagonem 6102 - drugim prototypem T3 (fabrycznie nowe T3 w Pradze numerowano od 6101, seria 6000 była rezerwowana dla T2, których jednak w Pradze nie eksploatowano regularnie). Dostawy 15T będą prawdopodobnie przedłużone, bo Praga nie ma pieniędzy, na dodatek praskie MPK jest podejrzane z kilkunastu kauz korupcyjnych i umów nie zgodnych z prawem czeskim. 14T to totalny złom, kto to kupi, będzie się dziwił.

  • PraetoR – 28.05.2014

    K: Maciej odpisuje do hss, nie do autora. hss: Rożnica jest ze Praha kupuje cały tabor za swoje, bo jest za bogata na fundusze unijne. Jak Niemcy płacą, to się 200 Pes łatwo kupuje.

  • Combino – 28.05.2014

    @Maciej12991:ale to trochę za mało na tak odważną tezę jak Twoja,bo tak samo użelazkowienie/zmoderusowanie 105-ek w GOPie nie wyciąga za bardzo TŚ taborowo na wysoki poziom.Wiem,że są fetyszyści napędu,ale na mnie to nie robi wrażenia. Swego czasu (mniej więcej podobny okres,plus minus rok) prawie jednocześnie Tychy upchnęły bebechy z kasowańców do dwóch pudeł Solarisów (czyli powstały ST12 z rozr. oporowo-stycznikowym),a w Lublinie MPK bawiło się w upchnięcie do PR110-ki napędu Medcomu (efekt: Jelcz PR110AC). Znam co najmniej jednego fanatyka,który wolał ten drugi model... @PraetoR: no i co to zmienia w kwestii bezwzględnej?raz,że nie tylko Niemiec za te Pesy płacił,dwa że Praga może i jest zbyt bogata na fundusze unijne,ale nie wiążą jej przepisy o dofinansowaniu i skutecznie broni się przed nieczeskimi tramwajami (jak i całe Czechy). Nie wspomnę już o tym,że Swingi przy 14T wypadają więcej niż solidnie...

  • Maciej12991 – 28.05.2014

    @Combino Otóż różnią się kolosalnie. Zwłaszcza jeśli chodzi o poziom modernizacji taboru. Widzisz jak wychodzi z remontu w T3 stopiątka w Warszawie, to dalej w niej pi...i jak w przysłowiowym kieleckiem montowane ogrzewanie jest mało skuteczne, do tego kilka tygodni i blokuje jak przed remontem, a po remoncie UD w Pradze nawet w wagonach po kilku latach eksploatacji jest ciepło i jeżdżą płynnie. Nie odczuwasz jako pasażer różnicy, bo ja znaczną. Z grzeczności nie wspomnę o wypuszczeniu serii T3R.PLF, której warszawskie T3 by nawet nie umiało pomyśleć.

  • PraetoR – 30.05.2014

    Tak, Swingi przy 14T wypadają solidnie, ale z 15T się równać nie mogą. Chyba maja poziom taki jak 26T. Rożne tramwaje z rożnych czasów z innym wymaganiem. Na długich równych szlakach jest 14T niesamowita, niestety w Pradze musi jechać przesz centrum, i do tego się nienadają.

  • Combino – 01.06.2014

    @Maciej12991:nie wiem,czy ostatnie Twoje zdanie wynika z niewiedzy czy z czego innego; jeśli z tego pierwszego,to przypomnę,że belka grzbietowa w 105-kach uniemozliwia taką operację; reszta jest stanem przejściowym,który pewnie potrwa krócej niż w Pradze... @PraetoR: tak,ciasnotą z ciągnikiem siodłowym wpuszczonym na tory... to znaczy z 15T nie mogą się równać. Problemem,którego Praga chce się pozbyć nie jeździłem,ale najeździłem się 16T i 19T we Wrocku: najgłosniejsze tramwaje na polskich torach,wykonanie d... nie urywa... Ogólnie mam nadzieję,że nowych Skód już w PL nie będzie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....