Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje hałasują w Katowicach, ale już nie będą

infotram
02.08.2017 20:23
0 Komentarzy

Blisko 40 tys.mieszkańców Katowic jest narażonych na nadmierny hałas, spowodowany przedewszystkim ruchem drogowym. W redukcji poziomu hałasu w mieście ma pomócprzygotowany w Urzędzie Miasta program ochrony środowiska przed hałasem, zawierającyplan działań do 2022 r.

Do 14 sierpnia mieszkańcy 300-tysięcznej stolicy GórnegoŚląska mogą zgłaszać wnioski i uwagi do projektu. Gdy jego ostateczną wersjęprzyjmie Rada Miasta, dokument stanie się aktem prawa miejscowego. Jego głównymcelem jest wskazanie działań służących ograniczeniu poziomu hałasu, a tym samympoprawie komfortu życia w mieście.

„Program został stworzony na podstawie gruntownej analizyefektywności dostępnych środków obniżenia hałasu. Opracowując dokumentwzięliśmy pod uwagę nie tylko wyniki mapy akustycznej, ale także tendencjerozwojowe miasta, skargi mieszkańców oraz możliwości katowickiego budżetu” –wyjaśniła szefowa Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta KatowiceBarbara Lampart.

Wśród ujętych w programie działań są m.in. – w zakresieobniżania hałasu drogowego – kontrole dopuszczalnych prędkości jazdy (wKatowicach rozszerzane będą strefy z ograniczeniem prędkości do 30 km nagodzinę, co również obniża poziom hałasu), montaż ekranów akustycznych przyszczególnie hałaśliwych drogach, stosowanie tzw. cichej nawierzchni i kolejneremonty dróg. Redukcja hałasu tramwajowego ma odbywać się np. poprzezszlifowanie szyn oraz modernizację sieci i taboru.

Przygotowanie programu kosztowało niespełna 192 tys. zł.Podstawą jego opracowania była sporządzona przed dwoma laty tzw. mapaakustyczna, obrazująca poziom hałasu w mieście oraz obszary przekroczeniadopuszczalnych wartości poziomu dźwięku, wraz z szacunkową liczbą osóbnarażonych z tego powodu na niedogodności.

Z badań wynika, że najbardziej dokuczliwy dla mieszkańcówKatowic jest hałas drogowy. Miasto leży na przecięciu szlaków komunikacyjnych.Drogi krajowe i wojewódzkie wraz z systemem dróg powiatowych i gminnych tworząsieć ulic, która na wielu odcinkach przebiega przez tereny z zabudowąmieszkaniową. Łączna długość dróg publicznych w Katowicach to ponad 1,1 tys.km, z czego analizami objęto 288,7 km – w większości drogi powiatowe.

Drogami powodującymi największe w Katowicach zagrożeniehałasem oraz największe przekroczenia jego dopuszczalnych poziomów są ulice:Panewnicka, Krucza, Kochłowicka, Bielska, Siemianowicka, Pszczyńska, Al.Roździeńskiego, Murckowska, Górnośląska, Chorzowska, Gliwicka, Bocheńskiego,Józefowska, Mikołowska, Brynowska, Jankego, Armii Krajowej, Szarych Szeregów,Bagienna, Autostrada Małopolska, Oswobodzenia, Dębowa, Agnieszki i Bytkowska.

„Dane wskazują hałas drogowy jako dominujące źródło hałasu wmieście. Na warunki akustyczne określane jako niedobre narażone jest 1635 kmkw. powierzchni miasta i 35,7 tys. mieszkańców” – czytamy w analizieprzeprowadzonej na potrzeby programu. Sporadyczne jest występowanie warunkówakustycznych określanych jako „złe”, nie ma natomiast w Katowicach obszarów,gdzie warunki byłyby pod tym względem „bardzo złe”.

Z raportu wynika, że liczba osób narażonych na hałaspochodzący od ruchu drogowego w przedziale 55-60 decybeli sięga prawie 73 tys.,w przedziale 60-65 decybeli – niespełna 65 tys., między 65-70 decybeli – prawie47 tys., w przedziale 70-75 decybeli – niespełna 17 tys., a powyżej 75 decybeli- ok. 1,7 tys. osób.

Źródłem hałasu w mieście jest też komunikacja tramwajowa,jednak nie jest to istotne źródło. Przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasuzwiązanych z transportem tramwajowym wynoszą nie więcej niż 5 decybeli, nabardzo małym obszarze miasta – na zwiększony ponad normę hałas z tego tytułunarażonych jest ok. 350 osób. Aby ograniczyć niedogodności Tramwaje Śląskiemodernizują sieć tramwajową i tabor, prowadzą też specjalne szlifowanie szyntramwajowych i eliminują tzw. połączenia łubkowe na torach, dzięki czemu ruchodbywa się ciszej.

Niewielkie zagrożenie nadmiernym hałasem powoduje transportkolejowy. Warunki akustyczne określane jako „niedobre” występują na bardzoniewielkiej powierzchni, gdzie znajduje się 315 mieszkań, w których mieszka ok.620 osób. Katowickie lotnisko Muchowiec nie powoduje nadmiernego hałasu.

Dokuczliwy dla mieszkańców miasta jest natomiast tzw. hałasprzemysłowy, generowany głównie przez działające w mieście kopalnie, ale teżnp. parkingi sąsiadujące z centrami handlowymi. Prawie 2 tys. osób mieszka wwarunkach określanych pod tym względem jako „niedobre”, a ok. 140 osób – jako”złe”.

Program ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Katowicena lata 2017-2022 to drugie opracowanie tego typu dla stolicy Górnego Śląska,będące aktualizacją podobnego programu z 2010 r. Dokument m.in. wyznaczakierunki działań zmierzających do obniżenia poziomu hałasu w odniesieniu dojego poszczególnych źródeł – w praktyce samorząd w pierwszej kolejnościzamierza ingerować tam, gdzie przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu sąnajwyższe.

„Patrząc realnie na wielkość obszaru narażonego na hałas,liczebność źródeł dźwiękowych, dostępność skutecznych metod redukcji hałasuoraz koszt ich wdrażania, należy zdać sobie sprawę, że całkowita realizacjaprogramu będzie możliwa w perspektywie kilkunastu lat” – czytamy w dokumencie,który ujmuje niezbędne działania w perspektywie krótko-, średnio- idługoterminowej.

„Program dostosowano do polityki ekologicznej, rozwojowej ifinansowej miasta” – wskazuje naczelnik Barbara Lampart z katowickiegomagistratu.


Komentarze