Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie i miasto Bytom wyłoniły wykonawcę przebudowy ul. Katowickiej

infotram
16.11.2017 09:51
0 Komentarzy

Samorządowa spółkaTramwaje Śląskie i samorząd Bytomia wyłoniły we wspólnym przetargu wykonawcęprzebudowy jednej z bardziej zniszczonych ulic w śródmieściu tego miasta, ul.Katowickiej. Wiedzie nią odcinek głównej trasy tramwajów w kierunku Katowic.

Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów tamtejszej liniitramwajowej to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje gospółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakładam.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowychtramwajów.

Ul. Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul.Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównymwęzłem tramwajowym w tym mieście. Dla ruchu samochodowego nie jest ona głównąarterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic -i jedynym dotąd jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia i Katowic.

W kontekście obecnego unijnego projektu Tramwajów Śląskichpowstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul.Katowickiej. Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, atakże samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

Tramwaje Śląskie finansują – przy wsparciu unijnymi środkami- przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wraz z dobudowądrugiego toru. Miasto ma zapłacić za przebudowę jezdni i chodników ma tymodcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejscpostojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma z kolei odpowiadać zaprzebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy dobudynków w pasie drogowym – w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.

Przetarg na zamawiane przez wszystkie trzy podmioty pracekoordynują Tramwaje Śląskie. W środę spółka poinformowała, że spośród dwóchofert wybrano złożoną przez konsorcjum spółek NDI-Balzola (z ceną 19,3 mln złbrutto). Druga oferta, firmy Tor-Krak, została odrzucona.

Projekt przebudowy ul. Katowickiej zakłada m.in.poprowadzenie ruchu tramwajów i samochodów wspólną jezdnią (obecnie pojedynczytor tramwajowy jest tam w większości wydzielony z jezdni).

Wytłumione tory tramwajowe mają zostać ułożone naprefabrykowanych płytach żelbetowych, nawierzchnię – wraz z miejscamipostojowymi – mają utworzyć kamienne kostki. Na ul. Katowickiej powstać mająteż nowe chodniki i ścieżka rowerowa – z kostki brukowej. Całość ozdobią donicez drzewami. Prace powinny zostać wykonane w 10 miesięcy od podpisania umowy.

W pierwszym etapie wartego ok. 885 mln zł unijnego projektumodernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej TramwajeŚląskie zakończyły już pierwsze przedsięwzięcie: modernizację niespełnakilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.

Pod koniec września spółka podpisała z konsorcjum firm NDI iBalzola wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego.Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniamitej trasy (2,6 km toru pojedynczego).

Tramwaje prowadzą obecnie przetargi na wykonanie jeszcze trzechinwestycji torowych: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul.Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiemJulka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia wBytomiu, a także przebudowę infrastruktury w ciągu ul. Bytomskiej wŚwiętochłowicach (od ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Obok tego spółka prowadzi dwa przetargi na zakup łącznie 45nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Uczestniczy teżwe wspólnym z Dąbrową Górniczą przetargu na zaprojektowanie przebudowytamtejszej głównej śródmiejskiej arterii – wraz z modernizacją ok. 4,9 kmtorowiska (9,8 km toru pojedynczego).

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych zinfrastrukturą, Tramwaje przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdówtechnicznych (pogotowia sieciowe i torowe).


Komentarze