Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie zmodernizują trasy w Zagłębiu

infotram
31.08.2018 15:08
0 Komentarzy

Modernizację ponad 4km głównej linii tramwajowej łączącej Sosnowiec z Będzinem, Czeladzią orazDąbrową Górniczą zamawia samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Zamawiane w innymprzetargu prace dotyczą blisko 3 km linii w Dąbrowie Górniczej prowadzącej doHuty Katowice.

To jedne z większych remontów istniejących torowisk w obecnymmiliardowym projekcie unijnym tego operatora.

Chodzi m.in. o modernizację jedynego połączenia sieci spółkiod strony miast Górnego Śląska i Sosnowca z torowiskami na terenie pozostałychmiast Zagłębia Dąbrowskiego. W przyszłości, dzięki m.in. tym pracom, będą mogłydo nich dotrzeć nowoczesne tramwaje niskopodłogowe.

Jak wynika z ogłoszenia przetargowego Tramwajów Śląskich,przetarg podzielono na dwie części (zadania). Jedno to przebudowa wydzielonegotorowiska w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie na odcinku od Ronda Czeladzkiegodo granicy z Sosnowcem. Łączna długość torów przewidzianych tam do przebudowyto ok. 6 km toru pojedynczego.

Druga część przetargu ma wyłonić wykonawcę modernizacjitorowisk w Sosnowcu – od granicy z Będzinem do pętli Będzińska, samej pętli,oraz w ciągu ul. Będzińskiej w kierunku centrum – do ul. Staropogońskiej(dalszy odcinek jest modernizowany obecnie). Do przebudowy zaplanowano tamniespełna 2,8 km toru pojedynczego.

W drugim ogłoszonym teraz przetargu Tramwaje poszukująwykonawcy remontu wydzielonego torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka w DąbrowieGórniczej (ok. 6 km toru pojedynczego). To większa część tamtejszej liniiwiodącej wzdłuż głównych arterii miasta, nieobjęta trwającymi pracamiprojektowymi miasta – zmierzającymi do ich gruntownej modernizacji.

Kryteriami oceny ofert w obu postępowaniach będą: cena w 80proc. oraz gwarancja i doświadczenie osób kierowanych do realizacji zamówienia(po 10 proc.). Na wykonanie prac przewidziano 18 miesięcy – od podpisaniaumowy. Oferty w obu przetargach mają zostać otwarte 9 października br.

Będą to kolejne już roboty w ramach realizowanej pierwszejczęści projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in. remonty100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowychtramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowanejest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto;przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane zbudową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii naZagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącejinfrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych(pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie(umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc.kosztu kwalifikowanego.

W pierwszym etapie już w ub. roku zakończyła sięmodernizacja niespełna kilometrowego odcinka wzdłuż ul. Niedurnego w RudzieŚląskiej. Jesienią ub. roku TŚ podpisały wartą 20,6 mln zł umowę na roboty nasosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r.torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).

W maju br. w Sosnowcu rozpoczęła się też warta ok. 13,5 mlnzł modernizacja torów wzdłuż ul. Mariackiej i Żeromskiego, które są innączęścią połączenia sieci spółki z Będzinem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą. Pracete, obejmujące ok. 1,7 km toru pojedynczego, potrwają do marca 2019 r.

Kolejne zadania pierwszego etapu dotyczą m.in. przebudowyodcinka ul. Katowickiej w ścisłym centrum Bytomia, torów wzdłuż ul. Bytomskiejw Świętochłowicach czy torowiska wzdłuż ul. Religi w Zabrzu.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic (umowa na dofinansowanie spodziewana jest w IVkw.).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.


Komentarze