TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / UE news / Tramwaje w Sarajewie 
Tramwaje w Sarajewie
INFOTRAM Mateusz Buczek - Opublikowano: 24.12.2014 09:40:41 4 komentarze
Tramwaje w Sarajewie
Sarajewo kojarzy się przede wszystkim z minioną wojną domową, której ślady są obecne w mieście na każdym kroku po dzień dzisiejszy, zamachem na księcia Ferdynanda oraz olimpiadą w 1984 roku. Miasto jest stolicą Bośni i Hercegowiny, państwa, które powstało w wyniku rozpadu dawnej Jugosławii. Sarajewo zostało założone w XV wieku przez Turków Osmańskich. Obecnie mieszka tutaj około 305 tys. mieszkańców.Tramwaje konne wyjechały na ulice miasta w 1884 roku. Sieć w całości została zelektryfikowana w 1895 roku. Obecnie po mieście kursuje sześć linii tramwajowych. Długość torowisk wynosi blisko 23 kilometry, a rozstaw szyn to 1435mm. Sarajewo jest jedynym miastem w Bośni posiadającym komunikację tramwajową. Układ sieci nie należy do skomplikowanych. Podstawowa linia relacji wschód –zachód prowadzi z miejscowości Ilidża do centrum miasta, po którym zatacza pętlę. Trasa przebiega wzdłuż okrytej złą sławą Alei Snajperów, dzisiaj nazywanej Zmaja od Bosne. Sieć posiada kilkusetmetrowe odgałęzienie w kierunku dworca kolejowego. Głównym operatorem w mieście jest JKP GRAS. Przedsiębiorstwo posiada około 90 wagonów, obsługuje także linie trolejbusowe i autobusowe.Podstawowym typem taboru są Tatry K2YU. Jest to przegubowa odmiana popularnej Tatry T3. Wagon składa się z dwóch członów, ma 20,4 metra długości i jest wysokopodłogowy. Fabrycznie zastosowano rozruch oporowy. Napęd zapewniają cztery silniki o mocy 40kW każdy. Pojazdy dostarczono w latach 1973-1983, łącznie do Sarajewa trafiło 90 sztuk. Część wagonów była wcześniej eksploatowana w Brnie. Tramwaje posiadają numery z zakresu 200-289. Na początku lat 90. dokupiono jeszcze dwie używane K2 z Bratysławy. Do dzisiaj w eksploatacji pozostaje około 40 pojazdów. Od 1998 roku wagony są poddawane modernizacjom. Charakterystyczne pantografy fabrycznie umieszczone nad ostatnim wózkiem zostały zastąpione połówkowymi i przeniesiono je do pierwszego członu. W 1990 roku zakupiono przegubową Tatrę KT8D5.Wagon otrzymał numer 300. Co ciekawe, pierwotnie egzemplarz miał być przeznaczony dla Phenianu. Podczas wojny tramwaje były częstym celem Serbów, ostrzeliwujących miasto z otaczających je wzgórz. Wiele wagonów zostało zniszczonych, w znacznym stopniu ucierpiała również infrastruktura. Problemy finansowe oraz braki taboru po zakończeniu wojny rozwiązywano poprzez zakup używanego taboru. W latach 1998-2001 otrzymano w ramach daru cztery przegubowe Tatry KT8D5 pochodzące z Koszyc. Od 2001 roku kupowano wagony Lohner E1 pochodzące z Wiednia –łącznie do 2007 roku 16 sztuk. Pojazdy pochodzą z lat 60, nie zostały przemalowane i nadal posiadają wiele detali przypominających o ich pochodzeniu. Obecnie większość pojazdów jest niesprawna. Ostatnie znaczące zasilenia taboru miały miejsce na przełomie lutego oraz marca 2009 roku. Amsterdam zdecydował się nieodpłatnie przekazać 16 wagonów typu LHB 9G i 10G. Wagony pochodzą z lat 1979-1980 i otrzymały numery z zakresu 801-816. Równocześnie z zakupami pojazdów używanych prowadzone były przebudowy klasycznych tramwajów K2. Pierwszy przebudowany egzemplarz trafił do Sarajewa w 1998 roku. Był to zmodernizowany przez firmę Pars Nova wagon pochodzący z Brna. Podczas modernizacji wymieniono ścianę przednią oraz tylną, zastosowano wklejane okna oraz drzwi odskokowe. Wnętrze zostało poddane gruntownej modernizacji. Tramwaj otrzymał również system informacji pasażerskiej. Wagony po modernizacji otrzymały nową nazwę –Satra II oraz numerację od 500 wzwyż. Modernizacja niektórych wagonów obejmowała również dodanie środkowego, niskopodłogowego członu. Takie pojazdy otrzymały nazwę Satra III oraz numerację od 600 wzwyż. W mieście funkcjonuje jedna zajezdnia tramwajowa mieszcząca się przy ulicy Srđana Aleksića. Na placu zalega wiele niesprawnych wagonów stanowiących źródło części zamiennych. Tabor JKP GRAS jest w dużej mierze przestarzały i wyeksploatowany. Tramwaje nie mają ujednoliconego malowania, a wiele pojazdów jest szczelnie oklejonych reklamami. Tramwaje i trolejbusy nie są włączone do wspólnej taryfy biletowej. Wiele wagonów padło ofiarą wandalizmu –fotele oraz podsufitki w przedziale pasażerskim są pokryte bazgrołami, a szyby porysowane. W ruchu liniowym można też spotkać pojazdy zdezelowane przez wandali zewnątrz. Zdecydowana większość wagonów nie jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Całokształt daje mało przyjemny obraz komunikacji miejskiej. Trzeba jednak przyznać, że tramwaje kursują często, a ich obsługa jest niezwykle przyjazna i pomocna.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bośnia
Sarajewo
  • advisor – 24.12.2014

    Bardzo serdecznie dziękuję, a wszystkim czytelnikom i redakcji również życzę Wesołych Świąt w rodzinnej atmosferze, a w Nowym Roku jeszcze lepszej komunikacji miejskiej obfitującej w nowe pojazdy :)

  • biały stoczek – 29.12.2014

    Ciekawy artykuł :)

  • . – 01.01.2015

    "Tramwaje i trolejbusy nie są włączone do wspólnej taryfy biletowej" - doprawdy? Wszystkie bilety okresowe (jednodniowe, miesięczne itp.) są ważne we wszystkich pojazdach GRAS - autobusach, trolejbusach, tramwajach.

  • Combino – 03.01.2015

    Ta tamtejsza "sieć" to na dobrą sprawę taka Częstochowa sprzed kilku lat,tylko na większą skalę... czyli de facto jedna trasa,tylko te linie operują na różnych jej odcinkach (stąd "większa skala" w porównaniu do Częstochowy). Newsy stamtąd śledzę od kilku lat i co mi się rzuca w oczy,to porażająca wręcz niechęć albo niemoc zrobienia czegoś "z jajem" w celu poprawy sytuacji; ja rozumiem,że to jeden z najbiedniejszych krajów w Europie,ale w ten sposób to ta sieć prędzej zdechnie niż się ucywilizuje: zdychające Tatry,dosłownie OIDP 6 zmodernizowanych K2-ek z niską wstawką (czyli Satra III z "Parch Nova") i kilka bez wstawki,a poza tym najporządniejsze to darowane przez Amsterdam (pamiętam je jeszcze z Holandii,ale chyba takie nieco wąskie były).Liczą że ktoś znowu coś im podaruje? Zresztą z trolejbusami nie jest lepiej; ostatnie wieści donoszą,że z bodajże 44 trolejbusów tylko 17 jest na chodzie,a reszta "na kanibala" stoi w zajezdni. Rozpacz...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....