Trwają prace w Bydgoszczy. Priorytetem linia tramwajowa

infotram
13.05.2020 12:45
0 Komentarzy

Plac budowy na ulicyKujawskiej zmienia się każdego dnia. Priorytetem jest uruchomienie nowej liniitramwajowej łączącej centrum z osiedlami górnego tarasu – informuje bydgoskiUrząd Miasta.

Najważniejszą częściąinwestycji jest budowa nowego torowiska łączącego ronda Bernardyńskie i Kujawskie.W ten sposób bydgoszczanie zyskają wygodne i szybkie połączenie centrum miastaz osiedlami Wzgórze Wolności, Wyżyny oraz Kapuściska. Wykonawcy sprawnierealizują prace. Doceniam to ze względu na trudną sytuację epidemiologiczną iszereg dodatkowych robót związanych np. z pracami archeologicznymi. Cieszę się,że jesteśmy coraz bliżej finiszu – podkreślał prezydent Bydgoszczy, RafałBruski, który na miejscu zapoznawał się z postępem prac.

Tory i rozjazdyułożone

Prace przy torowej części inwestycji są najbardziejzaawansowane. Ułożone zostały wszystkie rozjazdy. Trwa montaż ostatnichodcinków szyn. Brakuje ich już tylko na krótkich odcinkach stanowiących obecnietymczasowy przejazd dla samochodów. Montowane są kolejne słupy trakcyjne.Wkrótce rozpocznie się podwieszanie sieci trakcyjnej oraz niezbędnych urządzeństerujących ruchem.

Kilometry nowychjezdni

Zaawansowane prace trwają przy nowych jezdniach. Wkrótcegotowa będzie wschodnia nitka Kujawskiej, gdzie zarezerwowano również miejscena buspas – więcej informacji o tym rozwiązaniu znajduje się w Raporcie nr 36.Nawierzchnie układane są też w północnej części ronda Kujawskiego na styku ulicKujawskiej i Solskiego. Nowe jezdnie są położone nawet 2 metry niżej w stosunkudo rozwiązań sprzed przebudowy.  Było tokonieczne by uzyskać bezpieczne parametry nachylenia torowiska wzdłuż ulicyKujawskiej. Stąd również konieczność budowy torowiska w wykopie na odcinkuulicy Kujawskiej. Wzdłuż jezdni montowane są nowe latarnie oraz maszty podsygnalizacje świetlne i znaki. Wszystkie nowe i modernizowane jezdnie majądługość około 4 kilometrów.

Krótka historiawielkich planów

Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul.Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 . XX wieku. Były one związanez powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jejprzedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół docentrum miasta.  Rok później Miejska RadęNarodową zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowegopołączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnegoZachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i częśćSolskiego). Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstałajezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego). W kolejnych latachkilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torówo długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji.Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu (24 m) izwiązane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tejinwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (KontraktTerytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzićkonsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania,którzy rozpoczęli pracę. (UMB)

Komentarze