Trzy oferty na rozbudowę sieci tramwajowej w Bydgoszczy

infotram
30.10.2019 14:45
0 Komentarzy

Poznaliśmy ofertyfirm zainteresowanych przygotowaniem koncepcji rozbudowy sieci tramwajowej wBydgoszczy.

Nowe trasy lepiej skomunikują między innymi centrum miastaoraz osiedla Bielawy, Bartodzieje, Szwederowo i Górzyskowo. Opracowaniedokumentacji niezbędnych m.in. do ubiegania się o kolejne fundusze unijnekosztować będzie około miliona złotych.

By starać się o unijne fundusze na lata 2021-27 potrzebne sąmiędzy innymi wielowariantowe koncepcje, które określają najbardziej potrzebneinwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego,transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego. Zleciliśmy wprzetargu ich opracowanie dla trzech nowych tras tramwajowych.

W środę (23 października) poznaliśmy oferty potencjalnychwykonawców. Zadaniem zainteresowane są 3 firmy. Wyceniły one wartość pracplanistycznych na kwoty od 880 tys. z do 1,35 mln zł. Po ocenie ofert orazweryfikacji wykonawców  wybierzemynajkorzystniejszą propozycję i zawrzemy umowę. Po jej podpisaniu planistyczneprace zajmą około jednego roku.

Wszystkie ważneinwestycje związane z rozwojem transportu publicznego realizujemy wykorzystującunijne fundusze – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i KomunikacjiPublicznej w Bydgoszczy, Jacek Witkowski. Europejskiewsparcie trafiło m.in. na zakończone zadania związane z modernizacją ul. Chodkiewicza,pętli na Kapuściskach oraz zakupem nowoczesnego taboru. Kończy się równieżrozbudowa węzła Szarych Szeregów. Oprócz prowadzonych prac na Kujawskiej unijnefundusze mamy zagwarantowane na budowę nowego mostu tramwajowego nad Brdą imodernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej – dodaje.

Tramwajem wzdłuż Chocimskiejczy Artyleryjskiej?

W dwóch wariantach analizowane będzie przygotowanie nowegopołączenia pętli przy Rycerskiej z ulicą Gdańska. Pierwszy zakłada puszczenietorowiska przez tereny kolejowe wzdłuż planowanej do rozbudowy trasy WZ. Drugiwariant zakłada natomiast układanie torowisk na Chocimskiej i przez planowanedo zabudowy tereny północnej części Bocianowa.

Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenietransportem szynowym północnego obszaru Śródmieścia, ułatwi dojazd do dworcakolejowego Bydgoszcz Główna, przyczyni się do rewitalizacji osiedla Bocianowo,przyszłościowo będzie dobrym uzupełnieniem rozbudowanej trasy W-Z oraz wprzypadku zapotrzebowania zapewni alternatywne połączenie tramwajowe w stosunkudo ulicy Gdańskiej.

Z Bielaw na rondoFordońskie

Planowana jest również budowa dwutorowej linii tramwajowejłączącej pętlę przy ul. Chodkiewicza na osiedlu Bielawy z rondem Fordońskim.Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przezlicznie zamieszkane osiedla Bielawy

oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem zosiedlem Fordon. Jednocześnie takie rozwiązanie spowoduje zmniejszenie liczbykursów transportu szynowego na ulicach Gdańskiej oraz Jagiellońskiej wraz zsąsiadującymi z nimi skrzyżowaniami. Ponadto nowa trasa będzie funkcjonowaćjako alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicy Gdańskiej. Długośćtej trasy to około 1,6 km.

Tramwajem przezSzwederowo

Trzecim zadaniem, na które chcemy pozyskać unijne środkijest budowa dwutorowej linii tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z rondemGrunwaldzkim. Trasa będzie przebiegać przez osiedla Szwederowo, Górzyskowo pośladzie ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Torowisko nietylko poprawi  komunikację na Szwederowiei Górzyskowie. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy górnym tarasem, acentrum miasta. Długość tej nowej trasy to około 3,4 km. Początek tej trasyprzy rondzie Kujawskim powstaje obecnie w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej.

Pętle też domodernizacji

Dodatkowo przygotowane zostaną również koncepcje rozbudowypętli w Lesie Gdańskim oraz przy ul. Bałtyckiej. Inwestycja w Myślęcinkuzapewni sprawniejszy ruch taboru tramwajowego poprzez wyposażenie pętli wdodatkowy tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dlawsiadających do pojazdów. Z kolei inwestycja na Bartodziejach pozwoli nakorzystanie z zastępczej pętli w przypadku awarii zarówno po zachodniej jak iwschodniej części sieci tramwajowej miasta Bydgoszcz.

W trakcie przygotowywania planów będą uwzględniane m.in.rozwiązanie związane z poprawą przepustowości na skrzyżowaniach, uwzględniającepotrzeby niepełnosprawnych. Dodatkowo w analizach kosztów będą analizowane dwarodzaje  konstrukcji torowiska: klasycznepodsypkowe oraz tzw. „zielone”. Po przygotowaniu koncepcji przebiegu wszystkichtrzech tras, planowane są konsultacje społeczne, po których nastąpi ewentualnewprowadzenie zmian.


Komentarze