Umowa z wykonawcą koncepcji tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej

infotram
23.09.2020 06:45
0 Komentarzy

Spółka miejska TrasaŁagiewnicka w Krakowie, zajmująca się budową drogi o tej nazwie podpisała umowęz wykonawcą, który opracuje koncepcję, przeprowadzi konsultacje społeczne orazuzyska niezbędne zgody dla kontynuacji tej inwestycji, czyli tras Pychowickieji Zwierzynieckiej.

Umowa została podpisana we wtorek (22 września) z wybranym wpostępowaniu przetargowym konsorcjum firm MP z Krakowa (lider) oraz MostyKatowice, która zaproponowała za wykonanie zadania blisko 9,7 mln zł.

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, umowadotyczy kontynuacji prac związanych z największym – realizowanym obecnie –projektem inwestycyjnym w Krakowie, którego celem jest odciążenie komunikacyjnecentrum miasta.

W ramach zadania mają zostać przeprowadzone konsultacjespołeczne, wykonawca ma też pozyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.Zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 37 miesięcy od podpisania umowy, zaśopracowanie koncepcji i przeprowadzenie konsultacji ma nastąpić w ciągu 12miesięcy od podpisania umowy.

Prezes spółki Trasa Łagiewnicka Mariusz Piątkowskizaznaczył, że jednym z oczekiwań postawionych przed wykonawcą jest solidneskonsultowanie z mieszkańcami rozwiązań jakie zaprojektuje.

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie, w skład któregowchodzi wielowariantowa koncepcja, przeprowadzenie konsultacji społecznych,przygotowanie materiałów do złożenia wniosku o wydanie decyzji dotyczącychśrodowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia (z podziałem nadwa zadania dla tras). Opracowanie obejmuje również uzyskanie tej zgody orazinnych stosownych zgód, pozwoleń, warunków, decyzji i dokumentów dla budowytras: Zwierzynieckiej oraz Pychowickiej.

Wykonawca zobowiązany będzie wykonać wariantową koncepcjępodzieloną na dwa niezależne zadania wraz z wykonaniem badań geologicznych.

Zadanie pierwsze obejmuje odcinek Trasy Pychowickiej odkońca trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa.Zadanie drugie dotyczy odcinka Trasy Zwierzynieckiej od ul. Księcia Józefa doronda Ofiar Katynia.

Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka będą przygotowane dorealizacji w formie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W rejonie skrzyżowaniaTrasy Pychowickiej z ul. Księcia Józefa planowane jest zlokalizowanie nowejpętli tramwajowo–autobusowej oraz parkingu Park and Ride i wykonanie odcinkapętli tramwajowej do pętli Salwator.

W rozwiązaniach wariantowych analizowane będzie zarównoprzekroczenie rzeki Wisły tunelem, jak i obiektem mostowym, a takżepoprowadzenie linii tramwajowej wzdłuż poszczególnych fragmentów obu zadań.

Trasa Zwierzyniecka i Trasa Pychowicka będą kontynuacjąbudowanej obecnie Trasy Łagiewnickiej. Ich zadaniem będzie zachęceniekierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum Krakowa i skorzystanie zszybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego.

Budowa Trasy Łagiewnickiej – jednej z najważniejszychinwestycji Krakowa najbliższych lat – rozpoczęła się w lutym 2018 roku. Kosztzadania to 802,2 mln zł brutto. Zadanie zostało podzielone na kilka etapów. Całośćma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

Wykonawcą jest konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA.Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku odskrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul.Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa,która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej (wraz z głównąarterią drogową, tunelami, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów,przebudową koryta rzeki Wilga) to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln złbrutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej makosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). DofinansowanieUE wyniesie prawie 97,6 mln zł.

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli ołącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnychskrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowegoz centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowydwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a takżewybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranówakustycznych.

Realizacja projektu jest efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankamikomercyjnymi.(PAP)

Komentarze