Warszawa z unijną kasą na rozwój II linii metra

infotram
27.09.2019 10:37
0 Komentarzy

W czwartek (26września) podpisano z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowę na 1,5 mld zł narozwój II linii metra. Jest to umowa, która zakłada udostępnienie Warszawieprzez ten bank kredytu właśnie w takiej wysokości.

Środki z kredytu mają zabezpieczyć finansowanie dalszejrozbudowy II linii metra. Chodzi o przedłużenie linii metra M2 na zachód (9,3km) od istniejącej stacji Rondo Daszyńskiego do nowej stacjitechniczno-postojowej Karolin, a także na północny-wschód (7,1 km) od stacjiDworzec Wileński do stacji Bródno.

„Warszawa jest miastem, które rozwija się niezwykledynamicznie. Choć utrzymanie tego trendu nie jest łatwe, ze względu na stalerosnące obciążenia. Mimo to jesteśmy zdeterminowani by inwestować w jakośćmiejskiej infrastruktury. Między innymi chcemy by warszawianki i warszawiacykorzystali z nowoczesnej i przyjaznej środowisku komunikacji miejskiej, w tym zkolejnych odcinków metra” – powiedział z tej okazji prezydent stolicyRafał Trzaskowski.

Jak podkreślił, „dlatego też podjęliśmy decyzję opodpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która przezkolejne lata będzie zabezpieczać finansowanie dalszej rozbudowany podziemnejkolei”.

„Z przyjemnością po raz kolejny wspieramy rozbudowędrugiej linii Warszawskiego metra, co pomaga rozwinąć zrównoważony systemtransportowy w dziewiątym największym mieście stołecznym w Europe pod względemliczby ludności” – powiedział z kolei Vazil Hudák, wiceprzewodniczącyEuropejskiego Banku Inwestycyjnego odpowiedzialny za operacje w Polsce i innychkrajach objętych polityką spójności.

„Tak samo jak w skali krajowej wspieramy projektyinwestycyjne ułatwiające przejście z transportu drogowego na kolejowy, równiechętnie pomagamy w finansowaniu programów ułatwiających mieszkańcom Warszawyrezygnację z samochodów na rzecz transportu publicznego. Sprawi to, że miastostanie się jeszcze bardziej dynamiczne i ekologiczne” – dodał.

Ratusz przypomniał także, że to już dziesiąta umowa, którąWarszawa podpisało z Europejskim Bankiem Inwestycyjny. Wspólnotowa instytucjafinansowa dotychczas udzieliła stolicy kredytów na łączną kwotę ponad 4,041 mldzł. Wszystkie, z wyłączeniem ostatniej z 2014 r., zostały już rozliczone.Podpisana w czwartek umowa zakłada udostępnienie Warszawie kredytu w wysokoścido 1,5 mld zł.

W połowie września pociągi II linii metra zaczęły kursowaćnowym odcinkiem wybudowanym na Pradze-Północ i Targówku. Cała druga linia metrama być gotowa przed 2023 r. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są albo wbudowie, albo trwa postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami.

Centralny odcinek linii M2 uruchomiono 8 marca 2015 r.Składa się z siedmiu stacji i prawie 6 km tuneli. Dla wschodniego odcinka,realizowanego przez firmę Astaldi, to około 3,12 km trasy, a dla zachodniego,drążonego przez Gulermak, około 3,4 km. Obie budowy mają się zakończyć w 2019r.

Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowyostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od stacjiTechniczno-Postojowej Mory do stacji C3 Lazurowa. To około 4 km trasy, które w48 miesięcy od dnia podpisania umowy wykona konsorcjum firm Gulermak i Astaldi.Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę metra na Targówku. Tamw 36 miesięcy mają powstać 4 km tuneli oraz stacje Zacisze, Kondratowicza iBródno.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150tys. pasażerów.


Komentarze