Warszawski wagon K i norymberski T4 na Krakowskiej Linii Muzealnej

infotram
24.07.2020 14:45
0 Komentarzy

W najbliższąniedzielę, 26 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej nr 0 z przystanku „Dajwór”do „Cichego Kącika” będą kursować dwa wagony: warszawski tramwaj K orazsprowadzony kilkadziesiąt lat temu z Norymbergi tramwaj T4.

Stolica Małopolski to jedyne miasto w Polsce, gdzie możnasię przejechać nie tylko krakowskimi historycznymi tramwajami, ale takżepojazdami, które w przeszłości kursowały w innych europejskich miastach.Mieszkańcy mogli się o tym przekonać w ubiegłym roku, kiedy to na tereniezabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca stanęły obok siebiecztery zabytkowe wagony z czterech polskich miast: Krakowa, Wrocławia, Gdańskai Warszawy. Z kolei niemal dokładnie rok temu, 28 lipca 2019 roku, gdy Krakówświętował 40-lecie partnerstwa z Norymbergą, wyjechały z tej samej zajezdniwszystkie posiadane przez MPK SA tramwaje sprowadzone z tego niemieckiegomiasta.

Dlatego warto wybrać się w najbliższą niedzielę, 26 lipca wpodróż zabytkowymi tramwajami. Odjazdy z przystanku „Dajwór” zostałyzaplanowane na godzinę: 10.55, 12.55, 14.55 i 16.55, a z „Cichego Kącika” ogodz. 11.55, 13.55, 15.55 i 17.55. Będzie to bowiem jedna z nielicznych okazji,aby w Krakowie wsiąść do czerwonego, warszawskiego tramwaju K. Początki tegowagonu sięgają 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II wojnyświatowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostaływykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończeniawojny. W końcu jednak, w 1945 roku, ocalałe tramwaje udało się sprowadzić doWarszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątychXX wieku. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017roku i poddany renowacji. W ubiegłym roku dołączył do kolekcji krakowskiegoprzewoźnika. Warto wiedzieć, że konstrukcja i wyposażenie wagonu K była, obokniemieckiego wagonu wojennego KSW, wzorem dla polskich wagonów produkowanych po1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski.

Miłośników zabytkowego taboru na pewno ucieszy takżemożliwość podróży norymberskim wagonem T4. Pewnie większość osób wie, żetrafiły one do Krakowa w latach 80. XX wieku. W Norymberdze prowadzono wtedyintensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Tezaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowychna terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycjęzakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach.Propozycja została przyjęta. Szybko dokonano oględzin i przeglądu wagonów podkątem możliwości ich użytkowania. Z początkiem września 1989 roku do Krakowadotarły 24 wagony. Pierwsze składy złożone z wagonów silnikowych T4 idoczepnych B4 zaczęły wozić pasażerów 14 października 1989 roku na linii nr 2.Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku. Warto zaznaczyć, że wagon T4 znr 220 jako jedyny spośród sprowadzonych z Norymbergi nie wszedł doeksploatacji liniowej. Stało się tak, ponieważ nie było do niego przyczepy typuB4, a ówczesny organizator transportu publicznego uznał, że pojemnośćpojedynczego wagonu jest zbyt mała, aby mógł przewozić pasażerów. Stąd teżwagon ten nie podlegał w Krakowie żadnym modernizacjom i zmianom. Jest w stanieoryginalnym, dokładnie takim, jak w czasie eksploatacji w Norymberdze. 

Warto zauważyć, że warszawki wagon K i norymberski T4 nigdynie spotkały się w regularnym ruchu liniowym. W niedzielę będzie więc wyjątkowookazja, aby zarówno w jednym jak i drugim podróżować na linii nr 0.

W zabytkowych tramwajach pasażerowie mają obowiązekposiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej LiniiMuzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosion 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Dokładna informacja o liczbie osób,które będą mogły jednocześnie podróżować, jest umieszczona przy drzwiachwewnątrz pojazdów. Zabytkowe tramwaje są także dezynfekowane, w tym szczególniete elementy, których dotykają pasażerowie.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronieinternetowej mpk.krakow.pl.

Krakowska Linia Muzealna jest częścią kampaniiinformacyjno-społecznej „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, któratrwa już od 30 maja. W ramach działań realizowanych w czasie akcji MiastoKraków i Krakowskie Biuro Festiwalowego zapraszają do ponownego odkrywaniapiękna naszego miasta oraz spacerowania śladem tematycznych tras, które możnaznaleźć na stronie Krakow.Travel. Linia będzie zatrzymywać się w pobliżumuzeów, które są partnerami kampanii i specjalnie na ten cel przygotowałyspecjalne oferty dla krakowianek i krakowian. Szczegóły na temat kampanii możnaznaleźć na stronie www.badzturysta.pl. (UMK)

Komentarze