Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

We Wrocławiu Modertrans kontra PESA

infotram
21.07.2017 12:04
0 Komentarzy

MPK Wrocław poinformowało, iż zakończyło dzisiaj zbieranie ofert w przetarguna zakup 40 nowych tramwajów i wstępnie się z nimi zapoznało.

Oferty złożyły dwie firmy:

1. ModertansPoznań: 176 209 185 zł brutto, udział niskiej podłogi w oferowanym produkcie –27%, 1 sztuka – 4 366 tys. zł

2. PesaBydgoszcz: 324 429 498,60 zł brutto, udział niskiej podłogi w oferowanymprodukcie – 100%, 1 sztuka – 7 983 tys. zł

To doskonale pokazuje, jaka jest różnica w cenie zakupu pojazdu całkowicie niskopodłogowego i wagony tylko z niewielkim udziałem niskiej podłogi. 

Na tym etapie nie można jeszcze mówić o rozstrzygnięciuprzetargu, bo spółka musi zbadać dokumentację pod względem formalnym imerytorycznym, aby wyłonić ofertę – informuje MPK.

Przypomnijmy, że przetarg jest częścią unijnego projektu zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (2014-2020) pt. „Modernizacjafloty taboru tramwajowego we Wrocławiu pod względem polepszenia efektywnościenergetycznej oraz zapewnienia dostępności dla osób o ograniczonej sprawnościporuszania się – Etap IA.”

Projekt zakłada zakup łącznie 56 tramwajów, dzięki którymwe Wrocławiu zdecydowanie poprawi się dostępność do kursów tramwajowych dlaosób o ograniczonej mobilności, pasażerów niepełnosprawnych, opiekunów zdziećmi. Część tego projektu jest już realizowana, bo MPK Wrocław wykorzystałowcześniejszy kontrakt ze spółką Modertrans Poznań, w ramach którego zakupiłojuż 16 tramwajów (3 z tego zamówienia jeżdżą już po wrocławskich ulicach, akolejne 13 zostanie dostarczonych do końca bieżącego roku) – wyjaśnia JolantaSzczepańska, Prezes MPK.

Na kolejne 40 sztuk MPK Wrocław rozpisało nowy przetarg.Zgodnie z jego warunkami pojazdy mają zapewniać dostępność do komunikacji wcałym mieście osobom o ograniczonej mobilności, mają być klimatyzowane iwyposażone w inne nowoczesne udogodnienia.

56 nowych tramwajów to jedna czwarta taboru wrocławskiegoMPK. Taki zakup pozwala przewoźnikowi pozbyć się starych, 30-40-letnich, wcałości wysokopodłogowych pojazdów bez udogodnień. Dzięki tym zakupom w ciągudwóch lat mieszańcy całego miasta zyskają prawie o tysiąc kursów więcejdziennie taborem tramwajowym dostępnym dla osób o ograniczeniach ruchowych itaborem klimatyzowanym.

Ale to nie wszystko. MPK zapowiada również swoje dalszeplany zakupowe.

Kolejne 32 pojazdy powinny pojawić się na wrocławskichtorowiskach w latach 2020-2022. Nowe tramwaje będą m.in. służyć obsłudze liniina Nowy Dwór i na ul. Długiej. Mają być klimatyzowane, nowoczesne i w stuprocentach niskopodłogowe. Aktualnie spółka intensyfikuje działania, abypozyskać środki na kolejne zakupy taboru tramwajowego – mówi JolantaSzczepańska.

We Wrocławiu, podobnie jak i w całej Polsce spółkikomunikacyjne dążą do tego, by pozbyć się najstarszych i wyeksploatowanychtramwajów. Potrzeby są ogromne, a środki ograniczone. Dlatego miasta dokonujązakupów korzystając ze wszystkich możliwych opcji dostępnych na rynku. Kupujątabor różnej klasy, modernizują używane pojazdy lub remontują tramwajeodkupowane z Europy zachodniej. Wrocław również, podobnie jak inne miasta, musipodchodzić racjonalnie do odnowy taboru tramwajowego – informuje MPK.

Celem zakupu tej aktualnie zamawianej partii tramwajów jestwycofanie starych, w stu procentach wysokopodłogowych pojazdów. Stąd założeniaprzetargu, minimalny udział niskiej podłogi na poziomie 20 proc. i jaknajatrakcyjniejsza cena, którą trzeba będzie zapłacić za pojazd. Planującdalszą wymianę taboru, MPK postawi wyłącznie na pojazdy w stu procentachniskopodłogowe, bo kolejne inwestycje mają być przede wszystkim związane zrozbudową sieci tramwajowej – podaje dalej przewoźnik.


Komentarze