Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wszystkie Jazzy na trasie!

infotram
30.01.2015 09:24
0 Komentarzy

Tak jak zapowiadaliśmy na łamach InfoTram 30 stycznia br. na gdańskie tory wyjechały wszystkie Jazzy Duo. Jest ich pięć. To, zadaniem ZKM Gdańsk, najnowocześniejsze i najładniejsze w Polce tramwaje. Zostały zakupione przez Miasto Gdańsk. W tym szczególnym dniu w rolę dyspozytora tramwajowego wcielił się na chwilę prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który oficjalnie wypuścił na tory nowe pojazdy. Od dzisiaj nowe tramwaje PESA Jazz Duo jeżdżą na najdłuższej trasie tramwajowej w Gdańsku ?linii nr 6. Docelowo będą obsługiwać nową linię tramwajową Piecki Migowo.- To duża przyjemność i odpowiedzialność uruchomić pięć nowych tramwajów, które jeździć będą po gdańskich torach, by przewozić mieszkańców naszego miasta komfortowo i bezpiecznie ?podkreślił prezydent Adamowicz.

Pierwsza PESA Jazz Duo przyjechała do gdańska na początku listopada, niedługo później pojawiły się następne. Pojazdy kosztowały 54 mln zł. Zakup był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

Jak już wielokrotnie informowaliśmy na łamach InfoTram tramwaje PESA Jazz Duo są w całości niskopodłogowe.  Zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków, wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków. Przy opracowywaniu warunków zamówienia nowych tramwajów szczególny nacisk został położony na wygodę pasażerów i potrzeby osób niepełnosprawnych. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących. Gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo mają także wiele udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj, a także czyta nazwę przystanku następnego.

Patroni tramwajów PESA Jazz Duo

Wszystkie gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo, podobnie jak Swingi oraz Bombardiery, noszą imiona osób związanych z Gdańskiem i jego historią. Inicjatorem akcji był Prezydent Miasta Paweł Adamowicz, a o wyborze Patronów zdecydowali sami gdańszczanie, którzy na początku 2011 roku wzięli udział w internetowym głosowaniu. Listę wybitnych gdańszczan i osób z Gdańskiem związanych na przestrzeni dziejów pomogli opracować wybitni znawcy dziejów naszego miasta ?profesorowie Edmund Kizik i Andrzej Januszajtis. Swoje propozycje zgłaszali także sami mieszkańcy Gdańska. 16 grudnia 2014 roku odbyła się uroczystość nadania imienia Arama Rybickiego, pierwszemu z gdańskich tramwajów PESA Jazz Duo. Patronami pozostałych PES Jazz Duo zostali: Erich Volmar, Jan Wullf, Lesser Giełdziński oraz Willi Drost. 

Gdańsk liderem niskopodłogowości 

Po wprowadzeniu do ruchu pięciu nowych tramwajów PESA Jazz Duo, flota tramwajowa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku liczy 125 pojazdów, z czego 95 to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. Stanowi to 76% całego taboru tramwajowego. Pod tym względem Gdańsk jest najlepszy w całej Polsce. Dla porównania w Warszawie wskaźnik ten wynosi 46%, w Krakowie 43%, a w Poznaniu 39%. 

Trochę historii

Już w 2006 roku zapadła decyzja o zakupie nowych składów niskopodłogowych. W wyniku przetargu, do Gdańska trafiły 3 Bombardiery NGT6/2. Kosztowały one prawie 22 mln zł. Wymiana całego taboru na fabrycznie nowy jest zbyt kosztowna dlatego zdecydowano, że kolejnym zakupem będą tramwaje używane z przeznaczeniem do modernizacji. W 2007 roku została podpisana umowa z przewoźnikiem z niemieckiego Dortmundu na zakup 46 tramwajów N8C, za które Gdańsk zapłacił 1,4 mln euro. Ich modernizacja w poznańskim Modertransie kosztowała 29,6 mln zł. W 2009 roku ostał zawarty największy w historii gdańskiego ZKM kontrakt na zakup 35 tramwajów PESA Swing za 305,5 mln zł. Ostatni pojazd przyjechał do Gdańska w grudniu 2012 roku. We wrześniu 2013 roku po raz kolejny została podpisana umowa z bydgoską firmą na dostawę nowoczesnych dwukierunkowych tramwajów. Koszt zakupu 5 tramwajów PESA Jazz Duo to 54,1 mln zł. W 2014 roku ZKM w Gdańsku kupił w niemieckim Kassel kolejną partię używanych tramwajów z przeznaczeniem do modernizacji. 16 tramwajów N8C kosztowało 2,7 mln zł. Zakres modernizacji będzie znacznie szerszy niż poprzednio. Nowością w tramwajach z Kassel będzie klimatyzacja w części pasażerskiej.Stopiątki zjeżdżają z torowisk Wraz z dostawami nowych niskopodłogowców w Gdańsku będzie ubywać najstarszych tramwajów z wysoką podłogą. Został właśnie rozstrzygnięty przetarg na sprzedaż 32 wagonów 105Na, które nabywca będzie zabierał z Gdańska sukcesywnie do końca tego roku.

Tramwaje w Gdańsku w liczbach

5 nowych tramwajów PESA Jazz Duo obsługuje gdańskie linie

16 zmodernizowanych N8C trafi w tym roku do Gdańska 

19,1 km ma najkrótsza linia tramwajowa w Gdańsku ?nr 10

32 wagony 105Na zostały sprzedane w ostatnim przetargu

35,3 km ma najdłuższa linia tramwajowa w Gdańsku ?nr 6

44 tramwajów ZKM jest wyposażonych w klimatyzację

47 motorniczych jest już przeszkolonych do obsługi tramwajów PESA Jazz Duo

66 kobiet pracuje na stanowisku motorniczej

125 pojazdów liczy flota tramwajowa ZKM w Gdańsku

150 km to łączna długość tras tramwajowych w Gdańsku

230 000 pasażerów dziennie przewożą gdańskie tramwaje14 000 000 km przejeżdżają rocznie gdańskie tramwaje

Komentarze