Zajezdnia Wrzeszcz po modernizacji

infotram
15.05.2015 09:35
0 Komentarzy

Nowa myjnia tramwajowa,nowoczesne hale do przeglądów technicznych, tokarka podtorowa, a takżedodatkowe tory postojowe i dojazdowe ? tak zmienia się zajezdnia tramwajowaZakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace remontowerozpoczęły się w 2010 roku. Pierwszy etap obejmował między innymi remont halido przeglądów technicznych, uruchomienie nowej myjni tramwajowej, podnośnikówułatwiających przegląd pojazdów oraz nowoczesnej tokarki podtorowej. W kolejnymetapie powstały tory dojazdowe do wybudowanych wcześniej obiektów, a także nowemiejsca postojowe. Trwają także przygotowania do powstania komory lakierniczej.

– Wszystkie pracemodernizacyjne mają na celu dostosowanie zajezdni do obsługi nowego,niskopodłogowego taboru, a jednocześnie zapewnienie niezawodności flotytramwajowej. Co ważne, wszystkie prace modernizacyjne wykonywane są przynormalnie funkcjonującej zajezdni ? mówi Jerzy Zgliczyński Prezes ZKM wGdańsku.

– Gdańska flotatramwajowa ciągle się rozwija, już teraz możemy się pochwalić tym, że mamynajwięcej w Polsce tramwajów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową, abędzie ich jeszcze więcej. Jednocześnie wycofujemy z ruchu najstarsze składy.Dobrze funkcjonująca i nowoczesna zajezdnia bezpośrednio przekłada się nalepszy komfort podróżowania dla pasażerów ? mówi prezydent Gdańska PawełAdamowicz.

Koszt pierwszego etapumodernizacji zajezdni to ponad 33 mln zł, z czego 60,9% stanowiły środki zfunduszy europejskich, w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej ?etap III A współfinansowanego przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramachProgramu Infrastruktura i Środowisko. Drugi etap modernizacji zajezdnikosztował 7,8 mln zł.

W kolejnych etapachmodernizacji zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu wyburzone zostaną niektóre halemagazynowe, a w ich miejsce powstaną tory przejazdowe i postojowe, którezostaną zadaszone. Planowany jest też remont kanałów przeglądowych orazpozostałych hal. Nowością będzie zakup specjalistycznego systemu do podnoszeniawagonów tramwajowych.

Zakres modernizacji zajezdni tramwajowej ZKM

Myjnia tramwajowa

Myjnia tramwajowa TBW IIfirmy CSR Maschinenbau Rotomat to urządzenie wraz z oczyszczalnią i zamkniętymobiegiem wody. Odzysk wody uzyskiwany jest na skutek oczyszczeniabiologicznego. Warto podkreślić, że oczyszczalnia pozwala na odzyskanie około80% wody. Atutem myjni jest to, że myte mogą być tutaj zarówno pojazdywieloczłonowe jak i składy dwu i trzywagonowe. W czasie mycia napięcie w siecitrakcyjnej jest odłączane, pojazd stoi, a myjnia porusza się wzdłuż tramwaju.Proces mycia odbywa się w pełni automatycznie. Czas mycia wagonu tramwajowego odługości 30 m, w zależności od programu, trwa od 8 do około 15 minut. Doobsługi myjni potrzebna jest tylko jedna osoba. W zależności od tego, jakitramwaj trafia na myjnię pracownik wybiera stosowny tryb jej pracy. Nawyposażeniu myjni są dwie dodatkowe pompy wysokociśnieniowe do mycia ręcznegobardziej skomplikowanych zanieczyszczeń.

Tokarka podtorowa

Tokarka podtorowa jestprzeznaczona do regeneracji kół w tramwajach ? likwidacji płaszczyzn inierówności – bez koniecznościzdejmowania ich z pojazdu. Dzięki zamontowaniu tokarki, został skrócony czas,jaki tramwaje muszą spędzić na zajezdni. Przetoczenie kół całego tramwajuzajmuje teraz około sześciu do ośmiu godzin. Dla porównania, tradycyjny sposób,przy zdejmowaniu kół, trwa około trzech do czterech dni.

Nowe tory postojowe i dojazdowe

Podczas pierwszego etapumodernizacji zajezdni wymieniono około 700 metrów torów. Powstał nowy układdojazdowy. Dodatkowo zamontowano 15 nowych zwrotnic.

Podczas drugiego etapumodernizacji zajezdni położono prawie 550 metrów nowych torów na miejscapostojowe i dojazdowe dla tramwajów (powstał tzw. mały i duży ringtorowy). Nowe tory zostały ustawione naławie betonowej oraz zamocowane z wykorzystaniem dodatkowych elementówwygłuszających.

Nowe hale do przeglądów technicznych

Aby jak najlepiejprzygotować zajezdnię do obsługi pojazdów niskopodłogowych całkowiciewyremontowana została hala, gdzie dokonywane są okresowe przeglądy technicznetramwajów. Pojawiły się tu specjalne podesty, dzięki którym pracownicy mająłatwy dostęp do mechanizmów tramwajów zamontowanych na dachu ? to właśnie tam,w pojazdach niskopodłogowych, zlokalizowana jest większość urządzeń.Jednocześnie wyremontowane zostały także kanały rewizyjne, by pracownicy mielidobry dostęp do podwozia tramwajów.

Systempodnośników i specjalny dźwig

Jednym z istotnychelementów przebudowy zajezdni było również częściowe zastąpienie istniejącychkanałów naprawczych systemem podnośników. Dzięki nim przeglądy i naprawy stały się o wielełatwiejsze. Zakupiono podnośniki kolumnowe ? dwa komplety po 12 sztuk każdy.Podniesienie Pesy wymaga całego kompletu podnośników, natomiast N8C wymagatylko 8 sztuk. Do podnoszenia uszkodzonych pojazdów został także zakupionyspecjalistyczny dźwig. Jest to żuraw tramwajowy marki Scania o największymudźwigu w Polsce ? o zdolności podnoszenia do 19 ton. Jest to pojazddwudrogowy, przygotowany do jazdy po drodze i po torach. Ma stalowe koła iwkolejając się w torowisko na przejeździe może dojechać w miejsce, gdzie nie manp. jezdni. Jest to żuraw ratunkowy, który pracuje np.podczas wykolejeń.

Komentarze