Zielone torowisko do Górki Narodowej w Krakowie
Ekrany akustyczne,zielone torowiska, specjalne rozwiązania ułatwiające bytowanie zwierzętom, tzw.pływające szyny w rejonie obszarów chronionych. To niektóre z rozwiązań, którebędą zastosowane w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do GórkiNarodowej – podał krakowski ratusz.
Przypomnijmy, że realizacja linii tramwajowej do GórkiNarodowej rozpoczęła się 8 lipca. Obecnie wykonawca intensyfikuje pracekonieczne przed rozpoczęciem robót zasadniczych: budowane są objazdy, prowadzonesą prace rozbiórkowe i archeologiczne, przekładane są podziemne sieciuzbrojenia terenu. Usuwana jest też roślinność, która koliduje z planowanąinwestycją. Zgodnie z decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,trzeba wyciąć 3477 drzew liściastych oraz iglastych. Wycinkę ograniczono doniezbędnego minimum: usuwana jest jedynie zieleń kolidująca z układem drogowymi tramwajowym, parkingami P&R, a także z sieciami podziemnymi. Praceprowadzone są pod nadzorem ornitologicznym.
W zamian nasadzona zostanie taka sama liczba drzew – łącznie3477. Mimo rozbudowanej infrastruktury tego przedsięwzięcia, zdecydowanawiększość roślin pojawi się w rejonie nowej linii tramwajowej i układudrogowego. Aż 2680 sztuk zostanie nasadzonych w granicach inwestycji. Pozostałedrzewa zostaną posadzone na działkach wskazanych przez Zarząd ZieleniMiejskiej. Będą to gatunki rodzime o obwodzie pnia na wysokości 100 cmwynoszącym 14–16 cm.
W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowejzostanie zastosowanych szereg proekologicznych rozwiązań. Ponad 60 procenttorowiska będzie zielona. W ramach zadania zostaną także ustawione ekranyakustyczne, żeby zminimalizować uciążliwości związane z trasą tramwaju idrogami, które powstaną w ramach inwestycji. Co więcej, z myślą o bytujących wobszarze inwestycji zwierzętach, na obiektach mostowym na rzekach Sudół iBiałucha zostaną zastosowane tzw. suche półki, które umożliwią migracjęszczególnie płazom. Podobne rozwiązanie powstanie w rejonie rzeczki Bibiczanka.Tam też, a więc w rejonie, gdzie inwestycja przecina użytek ekologiczny DolinaPrądnika, zaprojektowano „ciche torowisko”, znane też jako „pływająca szyna”.Takie rozwiązanie, wraz z masami antywibracyjnymi, ma za zadanie maksymalnewytłumienie hałasu i drgań – ze względu na wymagające przyrodniczo otoczenie.
Warto podkreślić, że prace, a także wycinka na niewielkimfragmencie użytku ekologicznego Dolina Prądnika realizowane są w oparciu owydane decyzje administracyjne, przede wszystkim decyzję ZRID oraz wcześniejsządecyzją środowiskową. Ponadto, Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnychw Krakowie wydał warunki realizacji inwestycji w zakresie przebiegającym przeztrzy cieki wodne (rzeka Białucha, potok Sudoł od Modlnicy oraz potokBibiczanka), określające m.in. ubezpieczenie skarpy rzeki. Zawarte w projekciearchitektoniczno-budowlanym rozwiązania zostały pozytywnie uzgodnione przez tęinstytucję, a w lipcu 2018 roku została wydana przez Dyrektora Zarządu Zlewni wKrakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (PGW Wody Polskie)decyzja pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie opisanych wyżej prac.
Jak zapewnia wykonawca zadania, za kilka tygodni rozpoczniesię kolejna faza inwestycji. Będzie się to wiązać ze zmianami w organizacjiruchu w rejonie ul. Opolskiej i w kilku innych miejscach na północ od tejulicy. Prowadzone będą też wyburzenia nieruchomości mieszkalnych i usługowych,kolidujących z inwestycją. Warto zaznaczyć, że chodzi jedynie o cztery budynki.
Linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będziemiała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży docentrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną aż 23perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejscpostojowych działających w systemie P&R.
Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych”Intercor” sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych”Tor-Krak” sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Zgodnie zkontraktem, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ześrodków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko na lata 2014–2020, na łączną kwotę ok. 151 mln zł. (UMK)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze